آنچه دارنده دستگاه کارتخوان (POS) و پرداخت کننده باید بداند

کارتخوان در واقع عادی ترین محصول الکترونیکیه که در طول روز میلیونا تن از هموطنان واسه خرید کالا و خدمات، از راه کارتای اعتباری خود ازش استفاده میکنن و حالا گذر کارتخوانای سیار هم به کوچه و مترو و مدرسه و بساطیای لباس و میوه و غذا افتاده و سهولت پرداخت رو واسه مصرف کننده به ارمغان آورده. دریافت دستگاه کارتخوان خیلی آسونه و افراد حقیقی یا حقوقی میتونن براساس خدماتی که ارائه میکنن، از شرکتای پرداخت مجازی که همون ۱۲ شرکت معروف PSP معرفی شده به وسیله شرکت شاپرک هستن، نسبت به دریافت اجناس دست به کار شن. بنابه گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیشتر از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان در کشور فعاله که بیشترین تعداد نصب شده اون واسه بانک ملته.

دریافت دستگاه کارتخوان، شرایطی داره.

دریافت کننده دستگاه معتقد می شه که نسبت به دریافت و به کار گیری اون، مسئولیت پذیر بوده و به تعهدات مکتوبی که پذیرفته، معتقد بمونه. شمام به عنوان دریافت کننده خدمات دستگاه کارتخوان باید از حقوقی که دارین باخبر باشین. مثلا رمز کارت خود رو به مشتری نگید یا اگه مجبور شدید، با صدای بلند نگید! مراقب نصب دستگاه های اضافی روی کارتخوان باشین تا طعمه خوبی واسه کلاهبرداران مجازی نباشین. گفتار امروز سرویس دانستنیای ما هم واسه دریافت کنندگان دستگاه کارتخوان و واسه مشتریان، اطلاعات خوبی رو جفت و جور کرده که دونستن اون در عصر پرداخت مجازی، لازم بنظر میاد.

با ما همراه باشین.

چیجوری میشه یه دستگاه پایانه فروش (POS) گرفت ؟

جهت دریافت یه دستگاه پایانه فروشگاهی میشه با تماس با شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت که اطلاعات اون-ها از راه بخش پیوندهای سایت شاپرک هست و یا ثبت درخواست از راه سایت شرکتای ارائه دهنده خدمات پرداخت دست به کار شد.
هم اینکه از راه سامانه کامل پذیرندگان که بزودی دسترسی اون در سایت شاپرک قرار می گیره میشه نسبت به ثبت درخواست جهت دریافت انوع وسیله پذیرش دست به کار شد.

چه خدماتی روی پایانه فروش معمولا ارائه می شه ؟

خدماتی که روی پایانه های فروش قابل ارائه هستن شامل موارد زیره: خرید پرداخت قبض و بقیه پرداختای شناسه دار خرید شارژ و مونده گیری.

چه وقتی میشه از پرداخت انجام شده به وسیله مشتری جهت تحویل کالا اطمینان حاصل کرد؟

پس از انجام تراکنش دستگاه به صورت خودکار رسیدی مبنی بر انجام موفق یا ناموفق تراکنش چاپ می کنه.
پذیرنده باید موقع کشیدن کارت به وسیله مشتری از اصالت برگه خروجی دستگاه مطمئن شده و بعد کالا رو تحویل دهد. یعنی اخذ رسید خرید موفق از دستگاه به معنی انجام تراکنش بوده و واریز وجه به حساب پذیرنده تضمین شده.

چیجوری میشه مانع از سوء استفاده افراد متقلب به هنگام به کار گیری کارت شد ؟

موارد امنیتی که به هنگام خرید با کارت باید به وسیله دارنده کارت/مشتری باید به اون توجه کرد، عبارتند از: اطمینان از اصالت برگه تراکنش موفق چاپ شده به وسیله پایانه نظارت پذیرنده بر چگونگی ورود اطلاعات و انتخاب منوهای دستگاه به وسیله مشتری گرفتن هویت شخص در خریدای با مبالغ بالا.

چیجوری میشه از اصالت اشخاصی که جهت رسیدگی به پایانه مراجعه می کنن اطمینان حاصل کرد ؟

مشاهده کارت شناسایی و یا معرفی نامه معتبر از طرف شرکت مربوطه لازمه، پس پذیرنده باید قبل از اجازه هرگونه دسترسی به پایانه فروش و یا اعمال تغییرات روی دستگاه، شخص پشتیبانی کننده رو گرفتن هویت کنه.
نبود درخواست اطلاعات شخصی کارت و حساب پذیرنده استعلام از شرکتای ارائه دهنده خدمات پرداخت مربوطه نظارت بر اقدامات و تغییرات انجام شده روی پایانه به وسیله پشتیبان.

داشتن چند پایانه فروش پیشنهاد می شه ؟

با در نظر گرفتن برابر بودن کارکرد همه پایانه های فروش فقطٌ به کار گیری یه پایانه فروش کافیه.

این مقاله را هم بخوانید :   ۲۰ حقیقت جالب درباره بدن انسان که کمتر کسی از آن ها باخبر است

اخذ هزینه اضافی از دارنده کارت به وسیله پذیرنده مجازه؟

خیر. اخذ هر گونه هزینه اضافی از دارنده کارت و تحت هر عنوان به وسیله پذیرنده کارت مجاز نیس.

بخش مسوولیتای پذیرنده چیه؟

 

 

بخش مسئولیتای پذیرندگان کارت در سرویس دهی به توضیح زیره:

  • پذیرنده موظف و معتقد به حفظ و نگهداری پایانه فروش با شرایط تعیین شده در قرارداد و ابلاغیه‌های شرکت PSP و منطبق با مقررات این بخش که به وسیله بانک مرکزی ج.ا.ا و یا شاپرک اعلام گردیده.
  • پذیرنده موظف به اعلام سرقت و مفقودی دستگاه شده و باید تعهد کنه که درصورت تغییر نشانی و یا شغل، موضوع رو در اسرع وقت به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت اطلاع دهد.
  • پذیرنده متعهده ضمن نظارت کافی روی کارکرد کارکنان خود داشته باشه پس مسئولیت هرگونه سوء استفاده احتمالی از طرف کارکنان تحت مدیریت خود بردوش پذیرنده س.
  • پذیرنده متعهده درصورت تغییر در صنف (و یا بقیه موارد کلیدی ارائه شده به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت جهت شناسایی خود، از جمله تغییر مندرجات روزنامه رسمی واسه افراد حقوقی) مجوزهای مربوطه رو کسب و مراتب رو به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت اعلام کنه.
  • پذیرنده مسئول اصالت و صحت مستندات ارائه شده و مجاز بودن اون طبق مقررات جاری کشوره.
  • لازم بذکره پایانه فروش فقط با حساب‌های بانکی که دقیقا به نام شرکت باشه باید در رابطه باشه.
  • پذیرنده متعهده تا فقط واسه خدمات مجاز که به درستی انجام می‌شه، از پایانه فروش استفاده کنه و از انجام هرگونه معامله ظاهری یا مثل‌سازی از راه پایانه فروش دوری کنه.
  • پذیرنده موظفه تا حریم دارنده کارت رو رعایت کرده و اصلا جهت ورود اطلاعات به پایانه فروش، رمز مشتری رو از ایشون درخواست نکنه. (ورود رمز باید به وسیله مشتری انجام گیرد.)
  • پذیرنده موظفه تا نظارت لازم بر پایانه فروش داشته باشه تا از اصالت رسید تراکنش خرید از روی پایانه فروش خود اطمینان حاصل کنه.
    به طور کامل مشخصه کم توجهی به این موضوع باعث افزایش امکان سوء استفاده گردیده و مسئولیت نبود توجه به اصالت رسید بعهده پذیرنده میشه.
  • پذیرنده متعهده تا واسه پرداخت وجه از راه پایانه فروش، مبلغ اضافی از دارنده کارت نگیره.
  • اگه به اشتباه وجهی به شکل اضافی به حساب پذیرنده واریز شه، پذیرنده مجاز به برداشت وجه واریزی اضافی نبوده و باید در صورت تشخیص، مراتب رو خیلی سریع به شرکت PSP مربوطه اطلاع دهد.
  • در صورت برداشت سهوی، پذیرنده معتقد شه بیشترین حد ظرف ۷۲ ساعت وجه مربوطه رو تأمین کنه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه به عنوان خریدار کالا و خدمات از دستگاه های کارتخوان استفاده کرده و مبلغی بیشتر از توافق خریدار و فروشنده از حساب شما کسر شد، می تونین با دریافت گواهی پرداخت از شعبه بانک خود، به شرکت شاپرک یا پلیس فتا یا بانک مرکزی مراجعه کرده و نسبت به پیگیریای حقوقی دست به کار شین.

در روزای غیر تعطیل رسمی، انتقالات سامانه «پایا» واسه تسویه تراکنش‌های کارتی «شاپرک» مربوط به روز قبل، فقطً یه بار در روز و در سیکل ساعت ۳:۴۵ بامداد پردازش و واسه بانک‌های پذیرنده ارسال می‌شه. ً ریز تراکنش‌های پایانه‌های فروش «شاپرک» در ساعت ۵:۰۰ بامداد در اختیار بانک‌های پذیرنده قرار می‌گیرد.