اژدر فوق سنگین «اسپیرفیش»؛ غول ویرانگر زیردریایی های بریتانیایی

اژدر سنگین هدایت شونده اسپیرفیش ( Spearfish) اسلحه اصلی ضد کشتی و ضد زیردریایی ناوگان زیردریاییای نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا هستش که تازگیاً روی زیردریاییای کلاس ترافالگار، استوت و ونگارد نصب شده.
این اژدر دو تن وزن داشته و طول اونم نزدیک به ۵ متره. اسپیرفیش که به وسیله شرکت BAE Systems طراحی شده در حال طی مراحل روزآمدسازیه که در سال ۲۰۲۰ به طور کامل به اتمام می رسه.

اژدر اسپیرفیش که براساس یه رشته پیچیده از مبدلای با فوت وفن هدایت فعال و غیرفعال واسه شناسایی و ویرانی اهداف دریایی عمل می کنه با به کار گیری تکنیکای پیشرفته تشکیل امواج رادیویی کارکرد خود رو در محیطای جور واجور زیاد می کنه.
براساس اطلاعات سازنده اون، پردازش آکوستیک پیچیده و نرم افزار تاکتیکی روی این اژدر می تونه پیشرفته ترین اقدامات پیشگیرانه و دوطرفه دشمن رو شکست خورده بزاره.سیستم هدایت اژدر در قسمت میانی اون واقع شده و شامل یه کامپیوتر بسیار قدرتمنده که می تونه کارکرد همه بخشا رو کنترل کنه؛ از پیشرانش تا هدایت و تکنیکای حمله.

این اژدر در حالی که به وسیله سیم به زیردریایی وصل شده به سمت هدف شنا کرده  و اینجوری می تونه در مسافتهای طولانی هم به رد و بدل کردن اطلاعات و دستور گرفتن از مرکز فرماندهی موجود در زیردریایی ادامه بده. در حالت معمولی، این اژدر در نزدیکی هدف از سیم جدا می شه و با سیسنم هدایت و رهگیری غیرفعال مخفی واسه اجرای مرحله آخر به سمت هدف پیش میره. البته این اژدر می تونه به محض شلیک شدن از مبدأ هم به طور خودکار بکنه. سیستم پیشران این اژدر براساس یه توربین گازی و یه پمپ عمل می کنه که سرعتای متفاوتی رو در طول برنامه عملیات اتخاذ می کنه و در مرحله آخر پرتاب بیشترین سرعت رو داره.

این اژدر با سرعت پایانی ۸۰ گره دریایی می تونه اهداف موجود در فاصله ۱۴ مایلی (۲۲٫۴ کیلومتری) و در سرعتای پایین تر اهداف موجود در فاصله ۳۰ مایلی (۴۸ کیلومتری) رو نابود کنه.
وقتی که این اژدر به فاصله نزدیک هدف رسید سرعت اون به بیشترین حد ممکن رسیده و از سیستم ردیابی دریایی صوتی اکتیو واسه شناسایی و هدایت به سمت هدف خود استفاده می کنه.
سیستم رادیویی با قدرت بالا و پردازش سیگنالی پیچیده در این اژدر اونو قادر می سازه که اهداف خود رو در میان پارازیتای پس زمینه خیلی راحت شناسایی کرده و در مقابل ضد حمله های آکوستیکی یا مانورهای جا خالی دهنده خوب مقاومت کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   زنانی که مرد شدند: دختران قسم‌خورده آلبانی

اگه این اژدر در اولین حمله خود موفق به اصابت به هدف نشه به صورت خودکار یه حالت مناسب حمله دوباره رو انتخاب کرده و عملیات رو تکمیل می کنه.
کلاهک این اژدر واسه زیردریاییای با بدنه دو لایه و کشتیای سطحی بسیار بزرگ هم خطرناک میشه. این کلاهک به محض برخورد با هدف یا در صورت رسیدن به فاصله ای مطمئن از اون هنگام عبور از زیر بدنه زیردریایی منفجر می شه.
این اژدر حالا مراحل روزآمدسازی خود رو طی می کنه که طی اون سیستم هدفگیری، هدایت و سیستم کلاهک و دیگه سیستمای تاکتیکی اون بهینه تر می شن.
سیم مسی رابطه داده هم با یه رابط اپتیکال فیبری جانشین خواهد گردید.

هم اینکه این روزآمدسازی شامل یکی کردن سیستم سوخت رسانی بوده و کلاهک بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرمی هم واسه ایمنی بیشتر از مواد منفجره غیرحساس ساخته می شه.
سیستم شناسایی صوتی زیردریایی هم به پیشرفته ترین تکنولوژی روز مجهز شده و سیستم نرم افزازی قابل برنامه ریزی دوباره هم روی اون سوار می شه که روزآمدسازی همیشگی براساس اطلاعات مربوط به ویژگیای خطر پیشرو رو شدنی می کنه.
ناوگان زیردریاییای بریتانیا مدلای بهینه سازی شده این اژدر رو در سال ۲۰۲۰ دریافت می کنن و برنامه روزآمدسازی هم ۴ سال به طول می رسه.