۲۰ حقیقت جالب درباره بدن انسان که کمتر کسی از آن ها باخبر است

بدن آدم رازهای زیادی رو در خود مخفی کرده. شاید شمام تا حالا به این فکر کردین که به چه دلیل سکسکه می کنیم یا به چه دلیل وقتی سیر می خوریم تموم بدن مون بو میگیره. واسه این سؤالا و خیلی از سؤالات دیگه پاسخایی علمی هست.
در ادامه می خوایم به بعضی از باحال ترین حقایق بدن آدم بپردازیم که شاید چیزی از اونا نمی دونین.

۱- هفتاد درصد دی ان ای آدم و حلزون یه جوره

شاید صحبت از شباهت حلزون و آدم براتون خنده دار باشه اما در واقع نقاط اشتراک آدما و حلزونا بیشتر از اون چیزیه که در نگاه اول به نظر می رسه. هفتاد درصد دی ان ای ما با دی ان ای حلزونا یه جوره. همه حیوانات، درست مثل گیاهان، اول نیای مشترکی داشتن. ۵۰ در صد دی ان ای آدم و موز یه جوره. پس نصف آدم مانند موز و هم اینکه چهل درصد از ما مانند خیاره. همه موجودات زنده کره زمین انگار با همدیگه خویشاوند هستن، یعنی در بخشایی از تاریخ، روند تکامل ما وارد راه دیگه ای شده.

 

 

۲- بعضی از ما یه دنده اضافی داریم

از هر ۲۰۰ نفر، یه نفر با یه دنده اضافه متولد می شه.
کارشناسان علوم پزشکی به اون دنده گردنی می گن. این دنده در بالای ترقوه قرارمی گیرد و تقریبا هیچوقت مشکلی واسه فرد ایجاد نمی کنه.

۳- دستگاه های عابر بانک به اندازه توالتای عمومی آلوده هستن

دستگاه های عابر بانک به یکی از بخشای جدانشدنی زندگی ما تبدیل شدن. اما چند نفر از ما بدون این دست اون دست کردن بعد از به کار گیری اونا دست هامون رو ضدعفونی می کنیم؟ آزمایشای میکروب شناسی محققان بریتانیایی نشون داد دستگاه های عابر بانک به کثیفی توالتای عمومی هستن. محققان با نمونه ورداری از کلیدهای دستگاه های عابر بانک فهمیدن باکتریای مضری روی اونا هست که واسه سلامت آدم خطرناک هستنند.

۴- ناخنای دست سریع تر از ناخنای پا رشد می کنن

ناخنای دست سریع تر رشد می کنن چون بیشتر از ناخنای پا در برابر همیشگی نور خورشید هستن. هم اینکه ناخنای دست مسلط تون سریع تر از دست غیر مسلط تون رشد می کنن و همیشه بلندترین ناخن واسه انگشت وسطه. هم اینکه، انگشت هرچه بزرگ تر باشه، ناخن اون بلندتر می شه.
با این حال، هنوز دلیل این مسأله مشخص نیس.

۵- بوتاکس چهره رو بی احساس می کنه

با تزریق بوتاکس عضلات صورت فلج شده، در نتیجه چین و چروکای پوست پنهون می شن.
با این حال، محققان تازگیاً فهمیدن تزریق بوتاکس باعث می شه نتونین احساسات تون رو در چهره بروز بدین. حالتای صورت وضعیت عاطفی رو نشون میدن به خاطر همین احساسات کسایی که به دلیل تزریق بوتاکس نمی تونن حس شون رو در چهره خود نشون بدن به اندازه احساسات کسایی که از بوتاکس استفاده نکردن پر رنگ و مشخص نیس.

 

۶- سکسکه میراث اجداد باستانی ما هستش

 

سکسکه میراث نیاکان باستانی ما هستش که ۳۷۰ میلیون سال پیش زندگی می کردن. اونا در اقیانوسا شنا می کردن، بخاطر این، هم دستگاهی تنفسی موجودات آبزی و هم شش داشتن (در استرالیا هنوز ماهی ای هست که به این شکل تنفس می کنه). نیاکان ما به کمک مکانیزمی که حالا به اون سکسکه می گیم، جلوی ورود آب به شش هاشون رو می گرفتن.

۷- بیشتر حمله های قلبی در اولین روز هفته اتفاق می افتن

خطر بروز حمله قلبی در اولین روز هفته، در مردان ۲۰ درصد و در زنان ۱۵ درصد زیاد میشه. شاید دلیل این مسأله اضطراب به وجود اومده به وسیله ضرورت برگشت به کاره. با این حال، محققان می گن مصرف مشروبات الکلی در تعطیلات آخر هفته هم می تونه از دلایل بروز حمله قلبی باشه.

۸- مزه سیر رو می تونین از راه پاهاتون حس کنین

اگه یه سیر رو به کف پاهاتون بکشین، بعد از نیم ساعت مزه و بوی اونو در دهن تون حس می کنین. دلیل این مسأله ماده آلیسینه که بین تخریب مکانیکی سیر از اون تولید می شه.
آلیسین از غشاء سلولی عبور می کنه، از راه جریان خون در بدن جا به جا می شه و به پرزهای چشایی می رسه. به خاطر همین کسایی که علاقه زیادی به خوردن سیر دارن، بوی ناخوشایند اون نه فقط از دهن شون بلکه از بدن شون هم احساس می شه.

چون بوی سیر در خون اونا هست.

۹- یه میلیون پشه می تونن از خون یه آدم تغذیه کنن

در بدن آدم به اندازه تغذیه ۱/۲ تا ۱/۸ میلیون پشه خون هست.
تعداد پشها به قد و وزن قربونی و اندازه گرسنگی پشها بستگی داره.
هر پشه با هر نیش حدود ۰/۰۰۳ میلی لیتر خون مینوشه، پس ارتشی از این موجودات خونخوار کوچیک لازمه تا همه خون یه آدم تموم شه.

البته اینجور اتفاقی بعیده.

۱۰- وقتی دستشویی داریم دروغای راضی کننده تری می گیم

وقتی مثانه تون پره دروغای راضی کننده تری می گین. نیاز شدید به دستشویی باعث می شه شخص تموم تلاشش رو واسه کنترل خود کنه و پس دروغایی میگه که راضی کننده تر هستن. هم اینکه، در این حالت شخص تلاش می کنه از حرکات اضافه دوری کنه.
به خاطر همین کارشناسانی که میخوان آزمایش علمی بکنن حمله آدما به دستشویی رو نشونه دروغگویی اونا در آزمایش می دونن.

این مقاله را هم بخوانید :   تکدی گری ، قفلی که کلیدش در جیب ماست

۱۱- بیشتر مردم هنگام بوسیدن سرشون رو به یه سمت خم می کنن

هفتاد درصد مردم هنگام بوسیدن سرشون رو به سمت راست خم می کنن. محققان آلمانی با مشاهده افراد در حال بوسیدن همدیگه در فرودگاه ها، قطارهای راه آهن و سواحل به این نتیجه رسیدن. این حالت سر شاید به راست دست بودن افراد ربط داره.

۱۲- هرچه ضریب هوشی بالاتری داشته باشین خوابای باحال تری می بینین

به گفته محققان کسایی که هوش بالاتری دارن خوابای واقعا باحال تری می بینن که خوش رنگ و لعاب تر و طولانی تر از خوابای کسایی هستن که ضریب هوشی پایین تری دارن. اما اگه خواب هاتون رو به خاطر نمیارید از خودتون ناامید نشید. بیشتر مردم خواب هاشون رو به یاد نمیارن چون هر خواب به صورت میانگین تنها چند ثانیه زمان میبره.

۱۳- ما اطلاعات چاپ شده روی کاغذ رو بهتر درک می کنیم

محققان نروژی دست به ازمایشی روی دانشجویان کالج زدن. اونا به یه گروه از دانشجویان برگه هایی دادن که روی اونا متنی چاپ شده بود و از گروه دوم خواستن همون متن رو روی صفحه کامپیوتر در فرمت پی دی اف بخونن. در آخر، دانشجویان اطلاعات چاپ شده رو بهتر یاد گرفته بودن.

۱۴- بعد از یه وعده غذای پر و پیمان از قدرت شنوایی مون کم می شه

بعضی مردم بعد از خوردن یه وعده غذای کامل، گوش هاشون به اصطلاح زنگ می زنه. خیلی از نوشیدنیا و خوراکیا می تونن روی سطح مایعات درون گوش داخلی اثر بذارن و ایجاد صدا کنن. زیاده روی در مصرف مواد غذایی شیرین و پرنمک و همینطور کافئین می تونه منتهی به ضعیف کردن موقت شنوایی و حتی سرگیجه شه.

۱۵- آپاندیس بی فایده نیس

آپاندیس یکی از اعضای بدنام بدنه چون همیشه دردسرساز بوده و حتی درصورت ملتهب شدن، جون شخص رو به خطر میندازه. از گذشته تصور بر این بوده که آپاندیس در واقع یه اندام رشد نیافته که هیچ فایده ای نداره. با این حال، امروزه محققان نظر دیگری درباره اون دارن. به گفته محققان آپاندیس «منزلگاه» امنی واسه باکتریای به درد بخور درون رودهه. این اندام میکروبای به درد بخور رو درون خود نگه می داره تا از اونا واسه تأمین دوباره سیستم باکتریایی روده استفاده کنه و در صورت بروز مشکل (مثل عفونت روده ای) باکتریای به درد بخور رو وارد روده کنه.

۱۶- بچه ها در بهار سریع تر رشد می کنن

بچه ها در مقاطع وقتی جور واجور سرعت رشد متفاوتی دارن. نبود رشد مقطعی کودک می تونه دچار جهشی یهویی شه و ممکنه یه کودک تنها ظرف چند هفته تا ۴ اینچ (حدود ۱۰ سانتیمتر) قد بکشه. با این حال، بچه ها در بهار سریع تر از بقیه فصلا رشد می کنن. این رشد سریع مربوط به فعالیت بیشتر خورشیده.

 

۱۷- راز هضم آسون عسل

 

راز هضم آسون عسل در بدن آدم اینه که قبل از اون، زنبورها اونا رو هضم کردن. عسل نتیجه هضم شهد گلا درون دستگاه گوارش زنبورها هستش.
این ماده از کربوهیدراتای ساده ای تشکیل شده که بدن آدم اونا رو به طور کامل جذب می کنه و چیزی از اونو واسه بعد نگه نمی داره.

۱۸- ریه راست ما بزرگ تر از ریه چپ مونه

ظرفیت و اندازه ریه های بدن ما به طور کامل باهم فرق داره.
دلیل این مسأله محل قرار گرفتن قلب در بدنه. ریه سمت راست سنگین تر و بزرگ تر از ریه سمت چپه تا فضای بیشتری واسه قلب در قفسه سینه باشه.

 

۱۹- رزولوشن چشم آدم ۱۴۰ مگا پیکسله

 

 

 

اگه چشم آدم یه دوربین دیجیتال بود، رزولوشن هر چشم ۱۲۰ تا ۱۴۰ مگاپیکسل حساب می شد.
با این حال، تعداد این پیکسلا در همه نقاط چشم برابر نیس.
تو یه میلی متر مربع مرکز چشم حدود ۲۰۰ هزار گیرنده رنگ هست، در حالی که تعداد این گیرنده ها در کنارهای چشم کمتره.

۲۰- قرنیه آدم و کوسه شباهت زیادی به هم دارن

قرنیه چشم کوسها مثل قرنیه چشم آدما هستش و به خاطر همین اگه فناوری لازم تولید شه شاید روزی میشه قرنیه کوسه رو به آدم پیوند زد.