راهنمای اپلای آنلاین جهت تحصیل مجانی در شمال اروپا

اگه مخاطب سلسله حرفای معرفی فرصتای تحصیلی و بورس در بیرون مرز کشور ما در ۱۱ ماه گذشته بوده باشین، موضوعات متنوعی در روند تحصیل در بیرون مرز کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با در نظر گرفتن استقبال مخاطبان گرامی، این روش بازم ادامه پیدا می کنه.

با در نظر گرفتن اینکه روزای آخر سال، معمولا مصادف می شه با آخرین فرصتای واسه فرستادن مدارک و تکمیل پرونده خواهندگان تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور (به خصوص اروپا)، گفتار امروز، نکات مهمی که باید واسه اپلای در نظر داشته باشین رو ارائه می کنه و به طور اختصاصی، به مقصدهای تحصیلی شمال اروپا می پردازه.

قبل از ادامه گفتار، پیشنهاد می‌کنیم ۲۴ اپلیکیشن خوب واسه تحصیل در بیرون مرز کشور رو در این لینک ببینین که به کار گیری اون‌ها، راهنمای خوبی واسه اپلای و باخبر شدن از فرصت‌های تحصیلی و بورس میشه.

تحصیل در خارج و صدها هزار علاقه مند

تحصیل در بیرون مرز کشور، بخشی از سبک زندگی دانشجویان و علم آموختگان ایرونی رو تشکیل می‌دهد و زیادن آدمایی که می خوان تا بعد از تموم شدن تحصیلات متوسطه یا کارشناسی، جلای وطن کرده و در یکی از مقصدهای تحصیلی معروف یا غیر معروف واسه ایرانیان در ۵ قاره، زندگی دانشجویی خود رو ادامه.

بعضی از کسایی به دنبال تحصیل در بیرون مرز کشور هستن، هدفی نداره و تنها ترک وطن رو در نظر می‌گیرند و به دلیل اون‌که هدف خاصی مورد توجه ندارن، در روند تحصیل با مشکلات بسیار زیاد‌ای مواجه می‌شن.

پیشنهاد می‌شه در روند تحصیل در بیرون مرز کشور، به این بحث هم‌چون یه پروژه نگاه کرده و براش نقطه شروع و پایان، برنامه زمان بندی و روش اجرا در نظر بگیرین تا برنامه موفقی رو دنبال کنین. رشته و دانشگاه مورد نظر شما در کشورای جور واجور دنیا، فرق داره و همه جا، کیفیت ثابتی ارائه نمی‌شه.

مثلا تحصیل در رشته‌های نفت و گاز در مالزی یا فیلپین، ارزش خیلی کم‌تری نسبت به تحصیل در کره جنوبی، هلند یا نروژ داره.
همین طور واسه تحصیل در رشته های هنر و معماری، فرانسه و ایتالیا، مقصد بهتری از هندوستان یا حتی اسپانیا میشه و اگه هم حوصله اخذ روادید شنگن رو ندارین، دانشگاه های ترکیه می تونه انتخاب خوبی باشه.

پس، هدف گذاری در روند تحصیل اهمیت بسیار داره.

اندازه علاقه دانشجویان ایرونی واسه تحصیل در بیرون مرز کشور در چند دهه گذشته شدیدا بالا رفته و به نظر می‌رسد، با در نظر گرفتن تغییر سیستم آموزشی و پرداخت شهریه در بعضی از مقصدهای تحصیلی معروف ایرانیان در جهان مثلا سوئد و فنلاند، هم‌اونقدر تحصیل در اون‌طرف آب‌ها مورد علاقه دانشجویان ایرانیه.

هرساله ده ها ‌هزار درخواست کننده شرکت در آزمون‌های بین المللی زبون مانند IELTS, TOEFL, GRE, GMAT در سنترهای تهران و مراکز استان‌های کشور ثبت نام می‌کنن تا از فرصت‌های تحصیلی جور واجور در سراسر جهان استفاده کنن. یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های پذیرش (ADMISSION’S REUQIREMENTS) واسه تحصیل در دانشگاه‌ها، در اختیار داشتن مدرک صلاحیت زبون انگلیسی (English language proficiency) است.

اگه درخواست کننده (applicants)، خواهان تحصیل در دانشگاه‌های آمریکای شمالی یا رشته‌های مربوط به MBA باشه، از ایشون درخواست می‌شه که کارنامه GRE-GMAT ارائه کنه.
اما به‌طور کلی، از دانشجویان خارجی علاقمند به تحصیل در دانشگاه‌ها، واسه تحصیل به زبون انگلیسی، مدرک آیلتس و تافل درخواست می‌شه که دست کم نمره ۶ از ۹ واسه آیلتس و نمره ۷۹ از ۱۲۰ واسه تافل اینترنتی لازمه. اجباری واسه ارائه مدرک GRE جهت تحصیل در اروپا ندارین.

بخاطر این، هرساله ده ها هزار دانشجوی ایرونی روونه کلاس‌های آمادگی آزمون تافل و آیلتس و جی آر ایی می‌شن تا خود رو واسه شرکت در این آزمون‌های بین المللی تقریبا گران آماده کنن. کار و کاسبی گسترده‌ای در این مورد راه اندازی شده و ظرفیت‌های آموزش مجازی الان در اختیار خیل مشتاقان تحصیل در بیرون مرز کشور قرار داره.

پس، اگه خواهان تحصیل رایگان یا غیر رایگان در اون‌طرف آب‌ها هستین، پیشنهاد می‌شه در اسرع وقت نسبت به دریافت مدارک زبانی اشاره شده، دست به کار شین. چون که هر ساله هزینه آزمون گران شده و دریافت نمره بالاتر در اون به دلیل رقابت گسترده، سخت‌تر می‌شه.

تحصیل در خارج واسه دانشجویان ایرونی، در مقصدهای تحصیلی خاصی در چند دهه گذشته انجام شده که در ادامه به راهنمایی آنلاین در این مورد می‌‌پردازیم.

اپلای آنلاین رو یادتون نره

بعضی از خواهندگان تحصیل در دانشگاه‌های بیرون مرز کشور، به جای اون‌که از ظرفیت‌های اینترنتی واسه پیدا کردن مقصدهای تحصیلی براساس رشته مورد نظر و تعامل با استادان و دانشکده نامبرده جهت بررسی فرصت‌های تحصیلی و بورس دست به کار شن، راه آسون‌تر اما پر هزینه تعامل با موسسات اعزام دانشجو رو در پیش می‌گیرند.

بعضی از این موسسات، غیر مجاز بوده و مجوز وزارت علوم رو ندارن. فهرست موسسات مجاز اعزام دانشجو رو در این لینک ببینین.
موسسات مجاز، براساس کشورها و دانشگاه های خاصی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کرده و البته، تعرفه خاصی هم طبق قوانین وزارت علوم دارن.

اما موسسات غیر مجاز، معمولا قرارداد مکتوبی با درخواست کننده نداشته و خود رو معتقد به انجام کاری بعد از اخذ پذیرش احتمالی نمی دونن و بارها دیده شده که افراد زیادی در دام این شرکتای غیر مجاز بعضی وقتا اینترنتی قرار می‌گیرند.

پس، جهت تسریع و آسون کردن کار و کاهش هزینه‌ها، حتما از ظرفیت‌های اینترنتی دانشگاه‌ها، جهت اپلای استفاده کنین. حالا کلیه دانشگاه‌های جهان، دارای درگاه بوده و به زبون انگلیسی معمولا اطلاعات لازم دانشجویان خارجی رو ارائه کرده‌ان.

واسه اپلای آنلاین، سطح زبون انگلیسی متوسط و آشنایی با اصول اولیه apply و هم‌اینجور پرداخت application fee لازمه. یعنی شمام باید علم زبانی داشته باشین و هم در صورتی‌که از شما واسه بررسی مدارک، هزینه درخواست شد، اونو با کارت اعتباری ارزی پرداخت کنین.

این هزینه‌ها رو اگه خودتون قادر به پرداخت نیستین، از ده‌ها شرکت پرداخت مجازی در کشور می‌توان استفاده کرد.

فواید اپلای آنلاین چیه؟

اپلای آنلاین فواید بسیاری واسه خواهندگان تحصیل در دانشگاه‌های بیرون مرز کشور داره:

  • کاهش قابل توجه هزینه‌های ثبت نام در دانشگاه
    • آشنایی با فرصت‌های گسترده تحصیلی در رشته‌های جور واجور در دانشگاه مقصد.
    • آشنایی با صدها فرصت بورسیه و تحصیل رایگان در دانشگاه مقصد.

 

 

  • مشورت و تعامل با استادان دانشگاه (faculty members)

    • تعامل با استادان دانشکده مورد نظر شما جهت سرپرستی مقطع تحصیلی (supervision)
    • آشنایی با دانشجویان ایرونی و غیر ایرونی شاغل به تحصیل در دانشگاه مقصد.

 

  • آشنایی با اولویت‌های تحقیقاتی دانشکده مقصد.

 

  • آشنایی با روش زندگی دانشجویی در دانشگاه
  • ابزارهایی واسه رزرو محل اقامت و انجام امور اولیه بعد از ورود به کشور مقصد.

این‌ها، بخشی از فواید اپلای آنلاین و آشنایی با درگاه دانشگاه‌ها بوده که فواید بسیاری رو واسه متشتاقان تحصیل داره.
پس تا امکان داره از ظرفیت‌های اپلای آنلاین استفاده کرده و بخشی از فعالیت‌های روند تحصیل در بیرون مرز کشور رو در بستر مجازی راهبری و هدایت کنین.

بعضی از دانشگاه‌ها، از شما درخواست می‌کنن که به عنوان بخشی از نیازمندی‌های پذیرش، ۲ یا ۳ مورد پیشنهاد نامه تحصیلی (recommendation letter) هم علاوه بر رزومه و ریز نمرات ترجمه شده، به application package اضافه کنین. این پیشنهاد‌نامه‌ها می‌بایست از استادان یا آدمایی که با شما کار کرده‌ان و توانایی علمی و تجربی شما رو آگاهی دارن، اخذ و ارسال شه.

فرستادن این پیشنهاد نامه، بعضی وقتا باید اینترنتی صورت بگیره.
یعنی دانشگاه از شما می‌خواهد تا از استادان مورد نظر خود بخواین تا RLا رو به صورت اینترنتی در درگاه دانشگاه ثبت و بفرسته. پس، باز اپلای آنلاین مهمه. چون که هزینه پست پیشنهاد نامه به دانشگاه مقصد، هزینه برمیگرده و احتمال مفقود شدن هم هست.

فرصت‌های تحصیل مجانی در سوئد

سوئد کشوری سرد در شمال اروپا، یکی از مقصدهای تحصیلی مهم ایرانیان تا سال ۲۰۱۰ میلادی بود که تحصیل در اونجا رایگان تموم می‌شد. اما با تغییر روش آموزشی واسه شهروندان خارج اتحادیه اروپا، حالا واسه مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، هرساله بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومن باید پرداخت کرد.

اخذ روادید تحصیلی از این کشور دلیل می‌شه تا شما فرصت بازدید از ۲۴ کشور عضو معاهده شنگن رو داشته باشین و در بین تحصیل، خیلی راحت و با هزینه کم، به اروپا گردی دست به کار شین.

اما هم اونقدر تحصیل به زبون سوئدی در دانشگاه‌های این کشور واسه خارجیا مجانیه. اگه هم اونقدر قصد تحصیل در این مقصد دانشگاهی خوب جهان رو دارین، پیشنهاد می‌کنیم:

  • فرصت‌های تحصیلی دانشگاه‌های سوئد رو در این لینک ببینین.
  • واسه تحصیل در مجانی در سوئد، از فرصت‌های معافیت در پرداخت شهریه از این نشانی استفاده کنین.
  • واسه تحصیل مجانی در دانشگاه‌های سوئد، از فرصت‌های تحصیل در مقطع دکترا استفاده کنین.
  • دانشگاه سلطنتی استکهلم (KTH) مقصد شماره ۱ تحصیل ایرانیان در رشته‌های فنی در این کشور به حساب می‌رود.
  • فرصت‌های تحصیلی رایگان در دانشگاه اوپسالا، یکی از ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان رو اینجا ببینین.
  • هیچ معافیتی واسه نبود پرداخت هزینه ۹۰۰ کرونی مربوط به APPLICATION FEE وجود نداره.

واسه تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی در این کشور، دانشگاه چالمرز گوتنبرگ و سلطنتی استکهلم پیشنهاد می‌شه.

واسه تحصیل در رشته‌های اقتصاد و مدیریت، دانشگاه گوتنبرگ و کارستاد پیشنهاد می‌کنیم. واسه تحصیل در رشته‌های پزشکی هم،‌ دانشگاه کارولینسکا استکهلم انتخاب خوبی میشه. اگه با هوای سرد مشکلی ندارین،‌ دانشگاه Luleo هم انتخاب خوبی میشه و فرصتای بورسیه خوبی داره.

فرصت‌های تحصیل مجانی در فنلاند

کشور دیگه عضو معاهده شنگن، فلانده که مقصد تحصیلی کم‌تر شناخته شده‌ای واسه ایرانیان به حساب می‌رود اما به عنوان همسایه سوئد، مقصد تحصیلی با کیفیت حساب می‌شه.

فنلاند، مقصد تحصیلی رایگان واسه ایرانیان تا سال ۲۰۱۶ میلادی بود. از این سال به بعد، تنها رشته‌هایی که به زبون فنلاندی ارائه می‌شه، تحصیل مجانی واسه شهروندان خارج اتحادیه اروپا، در دسترسه. پس اگه می خواید در رشته‌های انگلسی زبون در مقطع کارشناسی تا دکترا تحصیل کنین، می‌بایست شهریه پرداخت کنین.

اما فرصت‌های تحصیل مجانی زیادی هم اونقدر در این کشور در دسترسه. به پیشنهاد‌های زیر توجه کنین:

  • واسه باخبر شدن از فرصت‌های تحصیل در فنلاند، به این نشانی مراجعه کنین.
  • واسه باخبر شدن از فرصت‌های بورسیه در دانشگاه‌های فنلاند، به این لینک مراجعه کنین.
  • فرصت‌های بورسیه در دانشگاه‌های هلسینکی رو در این نشانی ببینین.
  • واسه تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند، از راه سیستم مرکزی پذیرش به صورت آنلاین اقدام فرمایید.
  • فهرست کلیه دانشگاه‌های فنلاند که فرصت‌های تحصیل مجانی با ظرفیت اپلای آنلاین رو به شما میدن رو در این نشانی دنبال کنین.
  • سفارت ایران در هلسینکی می‌تونه اطلاعات خوبی درباره فرصت‌های زندگی و تحصیلی در این کشور در اختیارتون بذاره.
  • سفارت فنلاند تو تهران، واسه مشورت درباره فرصت‌های تحصیلی و اخذ روادید، در نظر داشته باشین.

تحصیل در فنلاند در کلیه دانشگاه‌ها و رشته‌های فنی و مهندسی، علوم نظری و هنر ممکن بوده و یکی از بهترین سیستم‌های آموزش آکادمیک در جهان رو در اختیار داره.
با این حال، هیچ کدوم از دانشگاه‌های فنلاند، در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار نداره. اما همه مورد تایید اداره کل علم آموختگان وزارت علوم کشورمونه و واسه شما، امکان دریافت ارز دانشجویی و ارزشیابی مدرک تحصیلی جفت و جور میشه.

فرصت‌های تحصیل مجانی در نروژ

نروژ، کشور نفت خیز شمال اروپا، یکی از ثروتمندترین کشورها اروپا و جهان حساب می‌شه و بخاطر این، تحصیل در کلیه رشته‌ها در دانشگاه‌های این کشور واسه شهروندان خارج از اتحادیه اروپا به طور کامل مجانیه. در واقع، شما می تونین به زبون انگلیسی در هر رشته ای که علاقه دارین، به زبون انگلیسی تحصیل کنین و شهریه هم از شما اخذ نمیشه.

در واقع حالا، تنها کشور اروپا که کلیه فرصت‌های تحصیلی در اون مجانیه، کشور نروژ بوده که واسه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور احتیاجی به پرداخت شهریه نیس، اما هزینه‌های زندگی با کرون بالای ۴۰۰ تومن این کشور، کمی گران تموم می‌شه.

پس، اگه قصد تحصیل تموم رایگان در بهترین دانشگاه‌های قاره سبز رو دارین، انتخاب اول شما شک نداشته باشین نروژه. این کشور، در رشته‌های فنی و مهندسی به خصوص در مورد نفت و گاز و پتروشیمی، مقصد شماره ۱ اروپا بوده و هر ساله صدها دانشجوی مستعد (qualified applicants) در این کشور انتخاب و مشغول به تحصیل می‌شن.

شرکتای نفتی معروف دنیا در مورد‌های جور واجور کشف، فراساحل و حمل و نقل دریایی، در این کشور به خصوص مناطق جنوبی و شمالی مشغول به فعالیت هستن و این بحث، بستر خوبی واسه دریافت فرصت‌های کارآموزی، بین و پس از تحصیل میشه.

باید توجه کنین که در بعضی از شهرهای این کشور، مانند اسلو و استاوانگر، دانشگاه‌های معتبری هست که هرساله پذیرای ده‌ها هزار نفر از سراسر قاره سبزه. در این دو دانشگاه هم،‌ دانشجویان بسیاری مشغول به تحصیل هستن و البته، پذیرش در اون‌ها خیلی رقابتیه و دانشجویان باید از رزومه قوی بهره مند باشن.

واسه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور بر خلاف سوئد، سیستم مرکزی اپلای آنلاین وجود نداره و دانشجو موظفه تا به‌صورت اختصاصی واسه هر دانشگاه که مد نظرشه، به‌صورت آنلاین apply کنه.

یعنی اگه شما قصد تحصیل در دانشگاه علم و صنعت NTNU رو دارین، باید به بخش apply مراجعه کرده و فرم مربوط رو تکمیل و مدارک رو ضمیمه کنین. بعد از ضمیمه شدن مدارک، اصل ترجمه رسمی مدارک رو به نشانی دانشگاه واسه بررسی پایانی بفرستین.

نمونه فرصتای تحصیلی کارشناسی ارشد رایگان در دانشگاه NTNU

 

International Master’s

 

International master’s degrees are programmes taught entirely in English where the student studies for two years at NTNU.

Erasmus+: Erasmus Mundus Master’s

A programme where the student takes part of his or her studies at NTNU and part of his or her studies at other partner institutions and is awarded a joint or double degree at the completion of the programme.

Joint Nordic Master’s

A programme where the student takes part of his or her studies at NTNU and part of his or her studies at a Nordic partner institution and is awarded a joint or double degree at the completion of the programme.

دانشگاه‌های نروژ واسه پذیرش در ترم پاییز، هر یک deadline خاص خود رو داره که با مراجعه به بخش admission هر دانشگاهی، اطلاعات مربوط به نیازمندی‌های پذیرش به خصوص روش اپلای، روش ضمیمه کردن پیشنهاد نامه‌ها و هم‌اینجور زمان‌های مهم در اختیار دانشجویان آینده (future students) قرار می‌گیرد.

جهت اپلای در دانشگاه‌های نروژ، توجه به موارد زیر مهمه:‌

  • بالاترین اندازه بورسیه در مقطع دکترا در جهان، به وسیله دانشگاه‌های این کشور در اختیار PhD student قرار می‌گیرد.
  • تحصیل در کلیه رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در این کشور مجانیه.
  • اگه موفق به دریافت بورس تحصیلی شید، حقوق ماهانه شما بخشی از فرصت‌های اقامتی بعد از تحصیل رو براتون جفت و جور می کنه.
  • تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور، فقط به زبون نروژی امکان داره که مثل زبون سوئدیه و یادگیری اون واسه کسایی که قصد تحصیل و کار در این کشور دارن، پیشنهاد می‌شه.
  • فرصت‌های اقامتی در این کشور رو از راه این نشانی دنبال کنین.
  • فرصت‌های تحصیلی در نروژ به صورت کامل در این لینک در دسترس میشه.
  • اگه علاقمند به تحصیل در این کشورین، درگاه سفارت ایران در اسلو انتخاب خوبیه.
  • سفارت نروژ تو تهران هم اطلاعات خوبی درباره فرصت‌های تحصیلی و بورس در این کشور در اختیارتون قرار میده.
  • واسه رشته‌های فنی و مهندسی به خصوص نفت و گاز و مدیریت انرژی، دانشگاه NTNU و STAVANGER پیشنهاد می‌شه.

فرصت‌های تحصیل مجانی در آلمان

تحصیل در آلمان معمولا کم هزینه س و به نسبت سوئد و فنلاند و سوییس، هزینه زیادی نداره. اما بحث مهمی که باید در تحصیل در این کشور در نظر داشت، یادگیری زبون آلمانیه چون که بیشتر دانشگاه‌ها، در خیلی از رشته‌ها، زبون آلمانی رو تدریس می‌کنن.

زبون آلمانی بر خلاف فنلاندی و سوئدی و نروژی و حتی ایتالیایی، یکی از زبون‌های مطرح دنیا به خصوص در دنیای صنعت و تجارت بوده و بخاطر این، دانشگاه‌های آلمان واسه تحصیل دانشجویان خارجی، تمایل زیادی به جذب دانشجویی دارن که به زبون این کشور مسلط باشه و مدرک B1 آلمانی که از گوته تهران هم می‌تونید اخذ کنین، داشته باشه.

تحصیل در آلمان در ۴ دهه گذشته با استقبال گسترده ایرانیان مواجه شده و الان صدها دانشجوی ایرونی در این کشور مشغول به تحصیل و تحقیق هستن. یکی از مقصدهای تحصیلی مهم ایرانیان در قاره سبز، آلمانه که عضو شنگن هم بوده و امکان گردش ۹۰ روزه آسون بدون روادید در ۲۴ کشور اروپا رو براتون جفت و جور می کنه.

تحصیل در آلمان کم هزینه س و دانشگاه‌ها، حتی اگه هزینه‌ای هم دریافت کنن، زیر ۶۰۰ یورور در ترمه و معمولا این هزینه رو هم به صورت اقساط میشه پرداخت کرد.
واسه آشنایی با سیستم آموزشی و پذیرش دانشگاه ها و آزمونای ورودی، درگاه وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان، پیشنهاد خوبی واسه بررسی و طرح پرسشه.

در آلمان،‌هر دانشگاهی سیستم پذیرش خاص خود رو داره و سیستم مرکزی پذیرش در دسترس نیس.
یعنی شما باید به صورت آنلاین از راه بخش APPLY هر دانشگاه، براساس ADMISISONS REQUREMENTS و DEADLINE معرفی شده، مدارک رو بفرستین.

پیشنهاد می‌کنیم اگه به دنبال مقطع دکترا هستین، قبل از فرستادن مدارک، thesis proposal خود رو با استادان دانشکده مقصد هماهنگ کنین تا دانشگاه بتونه اولویتای تحقیقاتی خود رو با پروپزال شما بررسی کنه.

از بخش alumni (علم آموختگان) در دانشگاه‌های آلمان هم می‌تونید اطلاعات مربوط به تحصیل و اقامت در این کشور رو دریافت کنین. پس همیشه در بررسی سایت‌های آلمانی، این قسمت رو هم زیر نظر داشته باشین.

واسه باخبر شدن از فرصتای تحصیلی و بورس در آلمان، این لینک انتخاب خوبی میشه. فرصتای بورسیه در این کشور هم در این نشانی در دسترسه.

نکته‌های مهم جهت تحصیل رایگان در قاره سبز

  • تحصیل رایگان در قاره سبز، در بیشتر کشورای این قاره در دسترسه. اما می‌بایست به جز نروژ، از فرصت‌های بورسیه در دانشگاه‌های جور واجور این کشور هم بهره برد.
  • واسه تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی، با دانلود اپلیکیشن دانشگاه، کلیه اطلاعات مربوط به پذیرش و فرستادن مدارک در اختیار شما قرار میگیره و با این کار، احتیاجی به به کار گیری خدمات موسسات اعزام دانشجو نیس.
  • تحصیل در زبون انگلیسی در بیشتر کشورای اروپایی، نیازمند آیلتس ۶.۵ آکادمیک و ۸۰ تافل اینترنتی میشه.
  • معمولا تحصیل رایگان یا حتی غیر رایگان در دانشگاه‌های قاره سبز، احتیاجی به ارائه مدرک GRE-GMAT‌ندراد.
  • آخرین اطلاعات از فرصت‌های بورسیه در اروپا رو در این لینک ببینین.
  • پیشنهاد‌نامه تحصیلی واسه پذیرش در دانشگاه های قاره سبز، شرط لازم واسه ADMISSIONه و شرط کافی نیس.
  • قبل از اقدام واسه تحصیل در دانشگاه خاص در قاره سبز، اعتبار و صلاحیت دانشگاه رو از اداره کل علم آموختگان وزارت علوم کشورمون استعلام کنین.
این مقاله را هم بخوانید :   با گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی آشنا شوید