۱۲ نشانه ای که ثابت می کند دچار اضطراب پنهان هستید اما خودتان خبر ندارید

عادتا به ما کمک می کنن اتفاقات و کارای روزانه رو طبق نظم مخصوص خودمون پیش ببریم. این عادتای روزانه تا وقتی طبیعی هستن که از ترسی عمیق نشأت نگرفته باشن. تشخیص نشونه های اضطراب مخفی در نگاه اول سخته و همین مسأله س که اونو خطرناک می کنه.
در ادامه به ۱۲ عادتی می پردازیم که ممکنه در نتیجه اضطراب باشن. این فهرست به شما کمک می کنه با نگاهی دقیق تر به خودتون فهمیده باشین دلیل اصلی کارا و رفتاراتون خواست شخصی شما هستش یا ترسی طولانی.

۱- هر روز صبح یه صبحونه تکراری می خورید

تدارک دیدن شکلای جور واجور و اقسام مواد غذایی واسه صبحونه می تونه روش بسیار خوبی واسه شروع روز خود باشه. اما اگه همیشه خودتون رو مجبور کنین که یه صبحونه تکراری بخورین و فکر ایجاد تنوع و تغییری در اون شما رو عصبی کنه، چیزی که می خورید تبدیل به یه شکنجه واقعی می شه و دیگه یه چیز لذت بخش نیس.

تلاش کنین به وعده های غذایی تون تنوع بدین و کم کم مواد غذایی جدیدی به اونا اضافه کنین.

۲- ناخن هاتون رو می جوید

اضطراب حسی از فشار بوجود میاره که باید تخلیه شه.

این فشار باعث بروز رفتارای اضطرابی زیادی می شه.

رفتارهایی مثل جویدن ناخن، گاز گرفتن لب یا پیچوندن موها دور انگشتان، نشون دهنده اضطراب داخلی ای هستن که ناخودآگاه ما تلاش داره از اون خلاص شه.

۳- واسه هر کاری تشریفات خاصی دارین

داشتن روتین خاصی که به زندگی شما نظم ببخشد و کمک کنه تمرکزتون رو حفظ کنین، می تواندفایده زیادی داشته باشه. اما اگه مدتا هستش که کارای روزانه تون تبدیل به یه زور بی چون و به چه دلیل شدن و احساس می کنین تحت هر شرایطی باید اونا رو انجام بدین، اینجور روتینایی واقعا ضرر دارن. اگه هر گونه تغییری در روتین تون، شما رو دچار حمله هراسی (پنیک اتک) می کنه، نباید به این مسأله بی توجه باشین چون می تونه نشونه ای از اضطراب مخفی باشه.

۴- کارایی که باید انجام بدین رو فهرست می کنین

نوشتن لیست می تونه به ما کمک کنه کارامون رو یادمون نره، اما اگه همیشه کارایی که باید انجام بدین رو فهرست می کنین، اونم فقط با این هدف که بعد از انجام شون اونا رو خط بزنین و بعد از اون دوباره کارای دیگری رو به فهرست اضافه می کنین، ممکنه این رفتار نشونه ای از اضطراب باشه. فهرست کارا به ما کمک می کنه زندگی مون رو کنترل کنیم و واسه خیلی از مردم این کار بخشی جدانشدنی از روزای اونا هستش.
اما این مسأله نباید تبدیل به چیزی شه که اگه نتونستید یکی از کارا رو انجام بدین، شما رو وحشت زده کنه.

۵- متوجه گذشت زمان نمی شین

شما وقت خیلی زیادی رو صرف انجام کاراتون می کنین چون وسواس زیادی در مورد کاراتون دارین، مثلا می خواین مطمئن شید که تخت تون رو بی عیب و مشکل مرتب کردین، موهاتون بد حالت نیستن، لباس هاتون براساس رنگ مرتب شدن و چیزایی مثل این. در صورتی هم که چیزی مرتب و درست نباشه زمان بیشتری رو صرف درست کردن اون می کنین. تمرکز بیشتر از اندازه روی اینجور مسائلی باعث می شه متوجه گذشت زمان نشید و این نشون دهنده اضطراب زیاد شما هستش.

۶- تموم شب رو بیدار می مونید

 

 

عوامل زیادی هستن که باعث بی خوابی می شن، اما اضطراب به طور قطع یکی از کلی ترین اونا هستش.
کسایی که همیشهً نگران چیزی هستن، کشمکشای داخلی دارن و نمی تونن ذهن خود رو آروم کنن، دچار اضطراب مخفی هستن.

۷- قبل از زنگ خوردن ساعت بیدار میشین

وقتی کسی هر روز صبح خیلی زودتر از وقتی که باید بیدار می شه به این حالت بی خوابی به وجود اومده به وسیله نبود موندگاری خواب می گن. این می تونه مسأله رایجی باشه چون بعضی از ما در واقع به خواب کمتری نیاز داریم. در عین حال، این مسأله می تونه نشون دهنده اضطراب روانی ای باشه که وقتی وقایع زندگی آزارمون میده به سراغ ما میاد.

این مقاله را هم بخوانید :   باکس آفیس هفته منتهی به ۶ فروردین؛ صدر نشینی دوباره «دیو و دلبر»

۸- کاراتون رو پشت گوش میندازین

هممون بعضی وقتا به خاطر تنبلی بعضی از وظایف مون رو پشت گوش میندازیم، اما این کار واسه کسایی که درگیر اضطراب هستن تبدیل به یه عادت می شه.
این افراد با طفره رفتن از انجام کاراشون خود رو توجیه می کنن که با این کار همه چیز خود به خود میگذره و تموم می شه، در حالی که دلیل اصلی این رفتار اونا ترس از انجام اشتباه کارا یا حتی شکست خوردن در اونا هستش.

 

۹- از بقیه راهنمایی می گیرین

 

هممون وقتی نیاز به راهنمایی و درس زندگی داشته باشیم از خونواده و دوستان مون کمک می گیریم و این مسأله به طور کامل طبیعیه، اما به شرط اینکه واسه هر اتفاق کوچیکی که براتون میفته از همه دور و بریا تون سؤال نکنین. اگه همیشهً احساس می کنین به کمک بقیه نیاز دارین، این مسأله شاید ً نشون میده دچار اضطراب مخفی هستین. از طرفی دیگه، این مسأله می تونه نشونه دهنده عزت نفس پایین و ترس از تنها عزمشونو جزم کردن هم باشه که این موارد هم از علائم اضطراب هستن.

۱۰- درباره همه چیز تحقیق می کنین

ضرری نداره که درباره نشونه های یه مریضی آگاهی پیدا کنین یا نکات آموزنده ای درباره روابط عاطفی بخونین، اما نه اینکه درباره هر چیزی که براتون اتفاق میفته با نگرانی در گوگل جستجو کنین. اگه گذشته مرورگر گوشی یا کامپیوترتان پر از کلمات و عباراتیه که در اینترنت جستجو کردین، از عامل لکه های کوچیک و قرمز روی صورت تون گرفته تا پیشنهادای روانشناختی از افراد جور واجور، این مسأله ممکنه نشون دهنده اضطراب شما باشه.

 

۱۱- نزدیک به در خروجی می شینین

 

افراد مضطرب و نگران معمولا در هر مکانی در نزدیکی در خروجی می شینن چون با این کار در عین حالا که در میان مردم هستن، احساس نمی کنن در سختی قرار گرفتن. اما به این مسأله نباید بی توجه باشین چون نشونه ای از اضطرابه و می تونه خیلی راحت تبدیل به یه مشکل جدی به نام ترس از فضای بسته شه.

۱۲- به خونه برمی گردید تا دوباره همه چیز رو چک کنین

این عادت داغون کننده رابطه زیادی با مشکل وسواس فکری-عملی داره چون ویژگیایی از وسواس رو هم داره.
اگه آدم فراموشکاری هستین ایرادی نداره به خونه برگردین تا دوباره چک کنین که اتو در برق نمونده، چراغا خاموش هستن یا در یخچال باز نمونده. اما اگه تو ذهن تون همیشهً وقوع بدترین اتفاق ممکن رو تصور می کنین، این مسأله می تونه نشونه وجود اضطراب در شما باشه.

با شکلای جور واجور اضطراب و راهکارهای مقابله با اون آشنا شید

اضطراب بر کدوم قسمتای بدن و به چه شکل اثر میذاره؟
اضطراب دقیقا چه بلایی سر پوست می آورد؟

 

۸ نشونه خاموش استرس که باعث مریض شدنتون می شن