با ۱۵ سلاح مخوف و فوق پیشرفته موجود در زرادخانه های تسلیحاتی روسیه آشنا شوید [قسمت دوم-پایانی]

همونطور که میدونید امروزه رقابتای شدیدی میان کشورای پیشرفته جهان هست که تلاش می کنن از رقبای سیاسی، اقتصادی و نظامی خود عقب نمونده و بتونن نفوذ و قدرت خود رو حفظ کنن. این وسط انگار رقابت نظامی شدیدتر بوده و در سالای آینده هم بازم شدید شدن می شه.
دو کشوری که از سالیان بعد از جنگ جهانی دوم همیشه رقابت نظامی سختی با هم داشته و تا حالا بارها و مخصوصا در زمان جنگ سرد تا مرز درگیری نظامی جلو رفته ان کشورای آمریکا و روسیه هستن که مطمئنا در میدون نظامی در رتبه های اول دنیا قرار دارن.

هر چند این دو کشور در میدون نظامی هر روز اجناس پیشرفته جدیدی رو آزمایش و معرفی می کنن اما برنامه های سری هم در زمینه های نظامی در این کشورها داره انجام میشه که با احتمال خیلی کم اخباری در مورد اونا در رسانه ها شنیده می شه.
روسیه مطمئنا یکی از سه قدرت نظامی برتر جهان بوده و در بعضی تکنولوژیای نظامی هم گوی سبقت رو از کشور پیشرفته ای مانند آمریکا ربوده س. در قسمت اول این مطلب شما رو با ۸ مورد از جدیدترین، پیشرفته ترین و مخوف ترین  سلاحای ساخت روسیه آشنا کردیم. حالا تلاش داریم در بخش دوم این مطلب اطلاعاتی در مورد ۷ اسلحه جدیدی که به وسیله ارتش روسیه ساخته شده رو در اختیار شما بذاریم. با ما همراه باشین.

۷- سیستم دفاع موشکی هوایی اس-۵۰۰

روسیه روش جالبی واسه مقابله با تهدیدات بالقوه نظامی آمریکا داره، کشوری که چندین برابر بیشتر از روسیه در مورد تسلیحات نظامی سرمایه گذاری می کنه.
به خاطر همین روسا روشای ارزون و ساده ای رو واسه ضعیف کردن سلاحای گرون آمریکا انتخاب می کنن. بهترین نمونه از این سیستمای دفاعی اس-۳۰۰ و اس-۵۰۰ هستن. آمریکا میلیاردها دلار خرج کرده تا نسل چهارم جنگندهای خود مانند اف-۳۵ رو پیشرفت دهد. از اون جایی که روسیه نمی تونه مانند آمریکا در این مورد ولخرجی کنه، تصمیم گرفته که با تولید یه سیستم دفاع موشکی زمین به هوا اما کم هزینه این هواپیماها رو ساقط کنه.

شاید بشه ادعا کرد که سیستم اس-۳۰۰ پیشرفته ترین سیستم موشکی زمین به هوا در حال حاضره. اما ساخت اینجور سیستمی با در نظر گرفتن سابقه تاریخی نظامی روسیه در مورد ساخت موشک جای تعجب نداره. با این وجود تازگیاً مشخص شده که یه سیستم جدیدتر،پیشرفته تر و مفیدتر هم به نام سیستم اس-۵۰۰ در راه س. مدل اس-۵۰۰ اونقدر پیشرفته و موثر عنوان شده که کارشناسان نظامی و دفاعی آمریکا اعلام کردن که اینجور سیستم دفاعی توانایی هدف قرار دادن و ساقط کردن هواپیماهای اف-۳۵ و بمب افکنای مخفی کار بی-۲ رو هم داره.

۶- سلاحای مایکروویو

در زرادخانهای تسلیحاتی روسیه سلاحایی دیده می شن که به درستیً باید اونا رو سلاحای آینده نامید که یکی از جاه طلبانه ترین و دیوونه وارترین نمونه های اونا مطمئنا سلاحای مایکروویوه. جنگ افزارهای مایکروویو در از کار انداختن اجزای الکترونیکی سیستمای نظامی دشمن کاربرد دارن و ساخت اینطور تسلیحاتی به وسیله روسیه جنگ الکترونیکی رو وارد بعد تازه ای کرده. این جنگ افزار که «تفنگ مایکروویو» (microwave gun) لقب گرفته رو میشه روی سیستمای موشکلی بوک (BUK) هم نصب کرد و براساس گزارشا توانایی ساقط کردن موشکا و هواپیماهای بدون سرنشین دشمن رو داره.

در واقع در این اسلحه هیچ گلوله ای پرتاب نمی شه، بلکه فقط این سیستم پیشرفته امواجی رو از خود بیرون میده که باعث می شه موشکا و هواپیماهای بدون سرنشین یهو از حرکت باز وایس تاده و سقوط کنن و سیستمای الکترونیکی ناوبری دشمن دیگه کنترلی روی اونا نداشته باشن. قدرت برد این اسلحه حدود ۱۰ کیلومتر عنوان شده و واسه اولین بار در سال ۲۰۱۵ رونمایی شده.
هدف اصلی از ساخت این اسلحه ایجاد یه محیط دفاعی و امن در محوطه ای خاص بوده و توانایی هدف قرار دادن اهداف پروازی به طور کامل و در ۳۶۰ درجه رو داره.
اطلاعات زیادی در مورد این اسلحه پیشرفته وجود نداره و این اسلحه رو باید یکی از سری ترین برنامه های تسلیحاتی روسیه دونست.

۵- بمب افکن هدف دار مافوق صوت تی بو-۱۶۰ ام تو

بمب افکن تی یو- ۱۶۰ (Tu-160 bomber) موسوم به «بلک جک» (Blackjack) در عکس العمل به بمب افکنای بی-۱ (B-1) آمریکا طراحی و ساخته شد اما تا حالا اصلاحاتی در اون انجام گرفته و  به یکی از مدرن ترین و بهترین بمب افکنای با سرعت مافوق صوت در جهان تبدیل شده.
نسخه جدید این بمب افکن با نام «Tu-160M2» در سال ۲۰۱۹ اولین پروازهای آزمایشی خود رو انجام میدن.
هر چند بمب افکن بی-۲ می تونه بمبای بیشتری نسبت به این بمب افکن روسی با خود حمل کنه اما تی یو-۱۶۰ بزرگ تر و سریع تر بوده و فاصله بیشتری رو می تونن در میدون جنگ طی کنن.

برنامه های تقویت، بهینه سازی و پیشرفت این هواپیماها در سال ۲۰۱۵ رسانه ای شد و براساس این برنامه قراره این هواپیماهای بمب افکن به موتورهای قوی جدیدتر و رادارها و سیستمای خودکار پروازی جدید مجهز شن. به نظر می رسه سیستمای الکترونیکی جدید شامل همون سیستمایی باشه که ناوشکن یو اس اس کوک آمریکا رو واسه یه مدت زمینگیر کرد.
کلا تنها بدنه خارجی بمب افکن تغییر نمیکنه و همه لوازم اون پیشرفت داده شده و تغییر انجام میده.

سرعت الان این بمب افکن در بیشترین حالت به بالای دو ماخ در ساعت می رسه که به نظر می رسه در نسخه های جدید این سرعت به مقدار بسیار زیادی زیاد شه.
نیروی هوایی روسیه می خواد که دستکم ۵۰ فروند از این بمب افکنا رو تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس تولید کنه و مراحل ساخت اونا از قبل شروع شده.

این مقاله را هم بخوانید :   گالری گردی هفتگی: از «سماع قلم» تا «سرگشتگی»

۴- سیستمای جنگ سایبری

هممون در مورد هکرهای روسی در رسانه ها بسیار شنیده ایم. حتی دخالت هکرهای روسی رو در انتخابات گذشته ریاست جمهوری آمریکا رو محتمل دونسته و میشه گفت که جنگ سایبری می تونه نقش مهمی در رویاروییای آینده دو کشور داشته باشه. هکرهای روسی در جهان بسیار شناخته شده و مشهور هستن و ارتش این کشور هم در مورد جنگ سایبری سرمایه گذاریای بزرگی کرده. سرویس امنیتی فدرال (FSB) که جانشین سرویس امنیتی کا گ ب در دوران شوروی قبلی شده مسئول جذب هکرهای ماهر به خاطر حمله به سیستمای نظامی و به دست آوردن اطلاعات نظامی و دیگه فعالیتای جاسوسی سایبریه.

اونا در گذشته سابقه حمله به سیستمای کامپیوتری ناتو و اتحادیه اروپا رو در چند مورد داشتن. اما از اون جایی که هکرهای زبده روسی ردپایی از خود به جای نمی ذارن خیلی از این حملات سایبری بدون مدرک به هکرهای روسی نسبت داده می شه.
به ادعای دولت آمریکا هکرهای دولتی روسیه مسئول قطعی گسترده برق در سال ۲۰۱۵ بودن. هکرهای روسی قدرت اینجور کارایی رو دارن و می تونن جریان برق رو به مکانای نظامی خاصی قطع کرده یا حتی باعث شن که رآکتورهای هسته ای ذوب شن.

۳- سوخوی PAK FA T-50

جنگنده «Sukhoi PAK FA T-50» از نوع جتای جنگنده نسل پنجم روسیه س و مانند جنگنده اف-۳۵ آمریکا هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده و تقریباً یه دهه دیگه زمان میبره تا طراحی و ساخت اون کامل شده و به خدمت نیروهای نظامی دربیاد. مشکلات معدودی بر سر راه ساخت این جنگنده هست اما نباید اشتباه کرد چون این جنگنده فوق العاده پیشرفته و قوی به زودی تکمیل می شه.
هدف از ساخت این جنگنده برتری هوایی بر جنگندهای دشمن و ساقط کردن اونا بوده.
این جنگنده خاصیت پنهانکاری عجیب ای داشته و توانایی هدف قرار دادن اهداف زمینی با دقت خیلی بالایی رو هم داره.

یکی از نقاط قوت این جنگنده قدرت مانور فوق العاده و منحصر به فرد اون هستش که به شکل باور نکردنی می تونه در آسمون یهو از حرکت باز وایس تاده و مانند یه سفینه فضایی شناور بمونه. این ویژگی پیشرفته در جنگای هوایی تن به تن بسیار موثر و موثر میشه و به جنگنده روسی این امکان رو میده که به موشکای دشمن جاخالی داده و خیلی راحت خود رو در موقعیت حمله و شلیک کردن به هواپیماهای دشمن بذاره. در سال ۲۰۲۰ موتورهای قبلی با موتورهای جدیدتر و پیشرفته تری جانشین می شه و انگار در همین سال تماشاگر رونمایی پایانی از این جنگنده باشیم.

۲- موشک ماوراء صوت زیرکون

روسیه در مورد موشکای با سرعت فراصوت در حدود ۴ نسل از آمریکا جلوتره. جدیدترین موشک روسیه به نام «زیرکون» (Zircon) در سال الان وارد خدمت می شه.
سرعت این موشک به بالاتر از ۶ ماخ می رسه که در مقایسه با موشکای معمولی بیشتر از دو برابره. شاید با خود فکر کنین که مهم بودن این موشکا در چیه؟ نکته مهم در این مورد موشکای مافوق صوت اینه که متوقف کردن اونا تقریباً غیرممکن میشه. در واقع ردیابی و ساقط کردن موشکایی که با اینجور سرعت سرسام بیاری حرکت می کنن بسیار مشکل و تقریباً غیر عملیه.

هم اینکه از این موشکا واسه متوقف کردن موشکای با کلاهک هسته ای هم استفاده می شه.
خود اونا هم می تونن کلاهکای هسته ای حمل کنن. روسیه در حال آماده شدن واسه مجهز کردن کشتیا، بمب افکنا و زیردریاییای خود به این موشک خراب کننده س در حالی که آمریکا در مورد طراحی و ساخت این موشکای مافوق صوت بسیار عقب مونده و بزودی به تکنولوژی برتر روسیه در این مورد نمی رسه. تنها موفقیتی که کارشناسان موشکی آمریکا در این مورد داشتن ساخت موشکیه که فقط به مدت ۶ ثانیه می تونه با اینجور سرعت مافوق صوتی حرکت کنه.

علاوه بر این روسیه در حال کار روی یه برنامه موشکی بسیار سری به نام «Yu-74» است که در مورد ساخت هواپیماهایی با سرعت مافوق صوت در اندازه بسیار پیشرفته تر از هواپیماهای کنونیه.

۱- بمب افکن فضایی PAK-DA

امروزه برنامه فضایی روسیه هم از آمریکا پیشی گرفته و این کشور می خواد که تسلیحات نظامی پیشرفته ای رو در فضا مستقر کنه و جدیدترین پیشرفت اونا در این مورد طراحی یه بمب افکنه که توانایی پرواز در فضا و در جایی که دسترسی به اون ممکن نیس رو هم داره.
این هواپیما یا بهتره بگیم فضاپیما با نام بمب افکن فضایی PAK-DA شناخته می شه.
بمب افکن PAK-DA در سرعتای بالا پرواز کرده و رادارهای دشمن توانایی شناسایی اونو ندارن و البته هیچ موشکی هم توان رهگیری و ویرانی اونو نداره.

این بمب افکن به موتورهای هیبریدی مجهز شده و وقتی که به فضا برسه از سوخت متان و اکسیژن استفاده می کنه.
بمب افکن PAK-DA توانایی حمل موشکای مافوق صوت و در صورت ضرورت بمبای هسته ای رو هم داره.
شایعات بسیاری در مورد این بمب افکن فضایی هست و با در نظر گرفتن سری بودن پروژه نمیشه گفت که کدوم یکی از ادعاها درست و کدوم یکی نادرست و اغراقه. بعضی گفتن که این بمب افکن تا سال ۲۰۲۰ آماده می شه و یه سریای دیگه سال ۲۰۲۳ رو واسه تکمیل اون عنوان کردن. دولت روسیه ادعا کرده که این بمب افکن پروازهای آزمایشی خود رو با موفقیت تموم کرده.

اگه این بمب افکن فضایی آماده پرواز و عملیات باشه مطمئنا برتری رو در جنگ هسته ای به این کشور میده و فعلاً هیچ راهی واسه مقابله با یه حمله اتمی از فضا وجود نداره.