همه آنچه باید در مورد «بوتاکس کردن» بدانیم

تازگیا شنیدین که آبجی شوهر و یا یکی از همسایهاتون بوتاکس کرده و شمام به این فکر افتادین که این کار رو انجام بدین؟

قبل اینکه عجله کنین و به یه متخصص پوست واسه انجام این کار مراجعه کنین اول مواردی که در ادامه این نوشته اومده رو بخونین تا بدونین که این روند به چه صورته.

بوتاکس یه جور سم (neurotoxin) است که با سوزن تزریق می شه

چیزی که به داخل صورت تزریق می شه چیه؟ دکتر «جون پل توتلا» یکی از جراحان پلاستیک در این باره میگه:

“بوتاکس یه جور سم قابل تزریق واسه خوشگلیه که با «سم بوتولینوم» رقیق می شه.
این سم در باکتری «کلستریدیوم بوتولینوم» پیدا میشه و در شکل رقیق شده واسه ریلکس کردن عضلات به کار برده و در نواحی چون پیشونی، بین ابروها و دور و بر چشم استفاده کرده می شه.”

دکتر «تیپورا شاینهوس» در این باره توضیح میده، ایده اصلی اینه که شما به طور موقت ضربانای عصب ناحیه ای از صورت رو واسه عضلات خاصی مسدود می کنین به خاطر همین هم نمی تونین بعضی از حالات خاص صورت رو داشته باشین پس در اون نواحی چروکی شکل نمی گیره.

اگه بوتاکس به درستی انجام شه، بدون آسیب میشه

اینکه مایعی با سوزن به نواحی ای چون پیشونی، بین ابروها، و دور و بر چشم ترزیق شه به خودی خود دلهره آوره اما این همون چیزیه که طرفداران زیادی داره.

با اینکه این کار بیشتر جنبه زیبایی داره اما می تونه به خاطر سلامتی هم باشه. دکتر «ژیل ای. وایبل» میگه:

“بوتاکس اولین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی واسه درمان «بلفارواسپاسم» پلکا به تایید سازمان دارو رسید و حالا هم می تونه در صدها موقعیت پزشکی از جمله hyperhidrosis (تعرق بیشتر از اندازه بدن) یا میگرنای طولانی استفاده بشه.”

این متخصص پوست اشاره میکنه که در سال ۲۰۰۲ میلادی واسه مصارف زیبایی هم به تایید رسید. از اون زمان میلیونا نفر به طور موثر ازش استفاده کردن. مهمه که بدونین اگه این کار به وسیله یه متخصص پوست یا جراح پلاستیک که مدارک لازم واسه انجام این کار رو داره انجام شه هیچ مشکلی به وجود نمی آورد.

معجزه ای واسه نابود کردن کامل چروکا وجود نداره

خیلی از جوانان و حتی قبل اینکه روی صورت شون چروکی شکل گیرد علاقمند هستن که بوتاکس رو بکنن. به خاطر همین هم کارشناسان پوست مناسب ترین سن واسه انجام این کار رو هم اعلام کردن که اونم وابسته به هدف، حالات صورت و خواست شما داره.

ممکنه وقتی که عکسای خود رو مشاهده می کنین تصور کنین که اگه اون چروکای روی پیشونی تون وجود نداشته باشن احساس بهتری دارین.

هر وقتی که پیشونی رو به سمت بالا به حرکت در میاریم و یا پلک می زنیم چروکای روی پیشونی و دور و بر چشمای مون عمیق تر می شن.
اگه این کار رو به مدت طولانی تر مثلا ۱۰ ثانیه انجام بدین، عمق این چروکا رو هم افزایش میدید.

بوتاکس از اینجور روندی جلوگیری به عمل می آورد. انجام این کار تقریبا هیچوقت زود نیس و می تونه روندی واسه جلوگیری از افزایش سن باشه.

بوتاکس چهره رو بی حالت نمی کنه

بعضی از منتقدین درباره بوتاکس می گن که بوتاکس می تونه حالت اصلی صورت شما رو بگیره و وقتی که می خندید، ناراحت یا مضطرب هستین صورت شما رو بدون حالت باقی میذاره.

با اینکه این جریان صادقه اما اگه اندازه بوتاکس به اندازه و متوسط باشه می تونین حالات صورت خود رو هم به طور کامل نشون بدین.

دکتر وایبل میگه باید بدونین که بوتاکس فقط واسه خطوط پیشونی، بین ابروها و دور و بر چشم می تونه کاربرد داشته باشه.

بوتاکس تموم چروکا رو به طور کامل از بین نمی بره

دکتر وایبل میگه در واقع بوتاکس تموم چروکای روی پوست رو از بین نمی بره. واقعا با استراحت دادن به بعضی از عضلات چهره رو بهتر به نظر میرسونه.
درنتیجه وقتی که در آینه و به چهره خود نگاه می کنین تموم چروکای روی صورت تون به طور کامل از بین نرفته ان.

اگه چروکای روی صورت تون هنوزم باعث آزارتون می شن بهتره با دکتر متخصص خود واسه لیزر درمانی مشورتایی رو انجام بدین.

بوتاکس واقعا نام یه برنده

بوتاکس نام یه جور سم (neurotoxin) موجود در بازاره. سطوح بعدی این نوع سم، Dysportا و Xeominا هستن که به ترتیب در سالای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ میلادی به تایید سازمان جهانی دارو رسیدن.

دکتر «پل لورنس» از جراحان زبده پلاستیک در منتهن نیویورک توضیح میده: “همه این مواد از نوع مشابهی باکتری سر گرفتن پس همه تو یه راه کاربرد دارن. تنها تفاوتای جزئی میان اونا هست.”

ایشون اضافه می کنه: ” Xeomin، نوع خالص سم neurotoxinه. به خاطر همین هم به اون «مولکول عریان» می گن.”

دلیل اینم اینه که تشکیل شده از هیچ کدوم جور پروتئین اضافه نیس و این همون روندیه که Botox و Dysport طی می کنن. این سم خالص به عمق پوست نفوذ پیدا کرده، خیلی سریع عمل می کنه و کمترین خطر واسه دچار شدن به آلرژی یا حساسیت رو نشون میده.

این مقاله را هم بخوانید :   با مصرف فلفل میل به مواد قندی و نمک را کاهش دهید

دکتر لورنس میگه: “از دیدگاه تئوری هم هرچقدر اندازه پروتئین موجود در سم کمتر باشه، احتمال نبود پاسخگویی کاهش داده می شه.
این بدون معناست که بدن مریض مقاومت کمتری واسه پذیرش اون از خود نشون میده.”

دکتر لورنس اشاره میکنه، Dysport در مقایسه با بوتاکس بیشتر پخش می شه پس واسه نواحی که به چندین بار تزریق احتیاج دارن مناسبه. همچین نسبت به بقیه شکلای جور واجور سریع تر یعنی در حدود دو یا سه روز پس از تزریق عمل می کنه که در مقایسه با ۷ تا ۱۰ روز اثر حاصل از بوتاکس، مزیت خوبی هستش.

وقتی که انوع جور واجور این مواد رو مورد امتحان قرار دارین شاید می تونین بهترین نوع اون واسه پوست خود رو انتخاب کنین.

ممکنه در اول واسه تون بسیار خنده دار به نظر برسه

بین سه تا ۵ روز زمان میبره که بوتاکس کار خود رو بکنه. این زمان بعضی وقتا به دو هفته هم زیاد میشه. خیلی از افراد خودشون می تونن این زمان رو تشخیص بدن.

دکتر شاینهوس در این باره میگه: “ممکنه وقتی که نمی تونین صورت تون رو حرکت بدین کمی واسه تون خنده دار به نظر برسه.” هم اینکه بعضی وقتا تزریق بوتاکس تو یه ناحیه می تونه بقیه مناطق رو هم تحت تاثیر بذاره.

مثلا اگه نواحی پیشونی در قسمتای پایین اون تزریق شه می تونه ابرو رو هم تحت تاثر بذاره و این کار بیشتر ایده آل به حساب نمی ره.

هم اینکه این امکان هم هست که بدن تون واسه اینکه بتونه با شرایط جدید کنار بیاد واسه تون سختیایی مثل احساس فشردگی فراوون در اون نواحی رو به وجود آورد.

بوتاکس فقط واسه زنان نیس

از بین جراحیای زیبایی، بوتاکس در بین مردان رواج زیادی داره.
دکتر توتلا در این باره میگه: “این یکی از عادی ترین کارهاییه که مردان واسه انجام اون مراجعه می کنن که سالای گذشته به Bro-Tox هم معروفیت یافته.

تزریق بوتاکس فرایندی نیس که یه بار انجام شه

اگه می خواین شروع به انجام این روند کنین باید بدونین که فواصل بین سه تا شش ماه باید دوباره اونو تکرار کنین. چون که این کار تنها یه ریلکس سازی مقطعی واسه پوست هستش.

در نتیجه خودتون هم با گذشت زمان خوب متوجه برگشت دوباره چروکا میشین. دکتر شاینهوس میگه:

“با افزایش سن حالت ارتجاعی پوست کم کرده و ساخت کلاژن کاهش و متوقف می شه.
پس چروکایی روی پوست شکل می گیرن. فقط با گذشت چند ماه از تزریق بوتاکس، بدن گیرنده جدیدی به نام acetylcholine رو می سازه و عصبا قادر به هدایت دوباره ضربانا می شن.”

ایشون اضافه می کنه: “واسه اینکه حرکت ماهیچه ها رو کم کنین باید به تزریق دوباره  neurotoxins مبادرت کنین.”

فقط واسه اینکه این کار رو انجام داده باشین به آب و آتیش نزنین

دکتر توتلا پیشنهاد می کنه که هرچقدر هم که واسه انجام این کار وسوسه شده باشین باید حتما به مطالعه سابقه و تجارب پزشکی که می خواین به اون مراجعه کنین بپردازید.

حتی می تونین از بقیه آدمایی که در اون مرکز این کار رو انجام دادن پرس و جو کنین. این دکتر میگه خیلی از مراکزی که این کارا رو ارزون انجام میدن ممکنه که خیلی از مراجعه کنندگان خود رو ناامید کرده باشن.

پس باید حتما از کیفیت مرکز مورد نظر و دکتر معالج آگاهی کامل پیدا کنین.

همیشه از اینکه چند واحد گرفتین سوال کنین

یکی از دلیلایی که خیلی از افراد علاقه به انجام این کار دارن اینه که بعدا بقیه به اونا خواهند گفت که چقدر بهتر از قبل شده ای.

در واقع با انجام این کار شما نورانی تر شده و پوست هموارتری دارین.

دکتر توتلا میگه واسه اینکه بتونین حالت طبیعی چهره خود رو حفظ کنین و صورت مصنوعی و یخ زدی نداشته باشین، حتما از متخصص پوست یا جراح پلاستیک خود سئوال کنین که چند واحد تزریق واسه شما مناسب ترینه.

از اونجایی که صورت هر فردی با دیگری فرق داره نمیشه واسه این تعداد واحدها عدد معجزه بیاری رو شمرد. اما اینکه بار اول در جریان باشین که چه میزانی رو گرفتین واسه دفعات بعدی هم واسه تون مناسب میشه.