تکدی گری ، قفلی که کلیدش در جیب ماست

یکی از معظلات جوامع شهری ، پدیده تکدی گری  است . متکدیان با  شیوه های جورواجور ازجمله نمایش اعضای از کار افتاده و با گریه و زاری تلاش در تحریک احساسات و احساسات انسانی ، واسه  کسب منافع شخصی دارن  در این جهت باید تو جه داشت که این متکدیان و گدایان شامل دو طیف کلی هستن یک گرو هی از اونا، متکدیان بومی بوده و گروه دو م متکدیان خارجی که از کشورای افغانستان ، پاکستان ، بنگلادش و به ایران اومده ان. در واقع متکدیان نه فقط با گدایی کردن درواقع هیچ کار مولدی انجام نمی دن بلکه  خواسته و ناخواسته ایجاد کننده خیلی از آسیبا اجتماعی می شن . تکدی گری، مشکلات و مخاطرات زیادی رو درپی داشته که بخشی از تحقیقات مقطعی و روبنایی روی این پدیده، درباره مسائلی نظیر درآمد، مسکن، فقر مادی، فقر فرهنگی، ناکامی اقتصادی، نابسامانی اجتماعی، و آخرسر، دستگیری و بازپروری سخن می گوید. عده ای سعی کرده ان این مشکلات و مخاطرات رو تعدیل کنند و در نتیجه، اونو به گردن افراد دیگر بیاندازندو  نشون بدن که تکدی گری امری طبیعی و پذیرفتنیه که می شه اونو نادیده گرفت و با اون کنار اومد. برخی از محققین در بررسیهای خود به ریشها، شیوها، انگیزها، پیامدها و راههای رفع تکدی گری، نظر داشته ، این ریشها رو مشمول پیری و از کارافتادگی، مسائل خانوادگی، اعتیادو مهاجرت،دونسته که اهمیت این پدیده رو برای هر کشوری مهم کردهه و در تموم کشورهای پیشرفته دنیا کنترل و پیشگیری از این گونه آسیبا مورد توجه تموم سازمانهای مردمی و دولتیه. در این حال در کشور ما نیز هر چند طبق  مواد ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی تکدی گری جرم حساب می شه به همین دلیل افراد متکدی مجرمندو باید با اونا برخورد قانونی شه  اما فعالیت آزادانه متکدیان و شبه متکدیان در خیابونا و چهار راه های شهرهایی مثل تهران حکایت از اون داره که قانون اجرا نمی شه و نهادهای مسئول توجه کافی به این ندارن.  هر چند دلیل کشیده شدن بعضی آدما به تکدی گری فقر و نیاز مالی افرادو بیکاری می باشه اما چیزی که مشخصه در واقع درصد کمی از گداها از روی احتیاج به تکدی گری روی می بیارن . چیزی که جالبه مافیای تکدی گری و عملکرد باندی گسترده ی این گروه ها در شهرهایی نظیر تهرانه به طوری که تعداد زیادی از متکدیان ساعت کار، محل و موقعیت از پیش تعیین شده برای تکدی گری دارن و به صورت دسته جمعی و سازمان یافته و زیر مدیریت افراد سودجو، تکدی گری می کنند و گاه در شهر های بزرگ برای گریز از قانون به دستفروشی تغییر ماهیت می بدن و با فروش فال، گل، تمیز کردن شیشه خودرو و… در بسیاری از موارد شهروندان رو با وجود نبود نیاز مجبور به خرید کالای گران خود می کنند. در واقع رویکرد مقابله بااین آسیب اجتماعی نیازمند اهتمام ویژه وهمکاری نهادهای مسئول با رویکردهای نوین در برابر برخورد با متکدیانه

این مقاله را هم بخوانید :   چرا فحاشی و تخریب شخصیت مردم برای ما ایرانی‌ها اینقدر عادی شده است؟

دراین حال معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران راه کاری جدیدی رو واسه مقابله با شبه متکدیان تو تهران پیشنهاد کرده. مجتبی عبداللهی در مورد پدیده شبه متکدیان که تازگیا در سطح شهر زیاد شده، گفت: شبه متکدیان آدمایی هستن که در پوشش فروش گل، دستمال و چیزای دیگه ای به جز اینا در خیابون و تقاطع‌ها علاوه بر فروش اجناس بی‌کیفیت تکدی‌گری هم می‌کنن که بدیش اینه تازگیا در سطح شهر تعدادشون زیاد شده.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، برخورد با شبه متکدیان در محدوده وظایف شرکت شهربان و برخورد با تکدی‌گران رو دوش سازمان خدمات اجتماعیه. عبدالهی چاره برخورد با متکدیان و شبه متکدیان رو اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی دونست و اضافه کرد: ساماندهی و جمع آوری متکدیان بسیار سخته و باید علاوه بر دستگاه‌های موثر و مسئول، مردم هم کمک کنن؛ چون که خیلی از متکدیان نیازمند واقعی نیستن و با تغییر چهره خود پول‌های کلانی کسب می‌کنن.

ایشون با اشاره به ضرورت همراهی و همدلی مردم واسه برخورد با پدیده تکدی‌گری، گفت: بعضی از مردم به دلیل بزرگواری، ترحم و دلسوزی به متکدیان کمک می‌کنن و تصورشون بر اینه که با ارائه کم پولی، گره از کار فردی باز می‌کنن اما این درحالیه که تعدادی از این افراد واقعا نیاز به کمک ندارن و فقط با فریب مردم کسب درآمد می‌کنن.عبدالهی با توضیح دادن این موضوع که «ما به تنهایی نمی تونیم نسبت به جمع‌بیاری متکدیان و شبه متکدیان اقدام کنیم، گفت: مردم باید در جریان موضوعات قرار گیرند تا با آگاهی حتی کمک حال عوامل اجرایی باشن؛ چون که اگه مردم دلسوزی بی‌جا داشته باشن، شک نداشته باشین پدیده تکدی‌گری و شبه تکدی‌گری حل نمی‌شه.