اگر بورس تحصیلی می خواهید، این ۲۵ نکته را فراموش نکنید!

هزارن ایرونی علاقه مند تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بیرون مرز کشور، به واسطه افزایش هزینه ها و برابری ریال در برابر ارزای خارجی، نیازمند دریافت بورسیه تحصیلی جهت پوشش هزینه های تحصیلی خود هستن. گزارش امروز سرویس دانشگاه ما نگاهی داره به ۲۵ نکته مهم جهت تعامل خواهندگان تحصیل در خارج با استادان دانشگاه ها که باید در نظر داشت با ما همراه باشین.

هر چی درخواست کننده تحصیل در دانشگاه مقصد، از رزومه تحصیلی و توانایی علمی و فنی خوبی بهره مند باشه، می تونه فرصتای بورسیه بهتری رو دریافت کنه.

یکی از روشای دریافت بورسیه تحصیلی و پوشش هزینه ها، تعامل با استادان هدف در دانشگاه های مقصده که این بحث هم ریزه کاریای نگفته زیادی داره که در این گفتار به تعدادی از اونا می پردازیم.

پیشنهادای خوب واسه دریافت بورسیهای خوب

۱-دیده شده که بعضی از دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های اروپا و حتی آمریکا مانند اسپانیا، پرتغال، فرانسه، آلمان و حتی دانمارک و کانادا، از خواهندگان تحصیل واسه این مقاطع میخوان تا براساس نیاز مندیای پذیرش (admission’s requirement)، قبل از فرستادن مدارک تحصیلی خود با دپارتمان پذیرش (Graduate Office/Admission Department)، با یکی از استادان دانشکده ای که قصد ادامه تحصیل دارن مکاتبه کرده و نظر مناسب استاد مربوطه رو واسه سرپرستی موقت دوره تحصیلی شما رو اخذ کنن. پیدا کردن motivated supervisor یا potential supervisor بحث ای تخصصی هست و نیاز به ریزه کاریا فراوون و تعاملات بسیاری در طول چند ماه داره.
پس در این راه، صبر و بردباری و دقت رو یادتون نره.

۲-استادان دانشگاه ها براساس بودجه های محدودی که هر سال به اونا اختصاص پیدا می کنه، نسبت به جذب دانشجویان مستعد اقدام می کنن. این بودجه معمولا به طرحای از پیش تعیین شده در زمینه های جورواجور تخصیص پیدا می کنه.
مثلا اگه شما درخواست کننده تحصیل در رشته های مهندسی باشین، استاد راهنما به شما میگه که در فلان پروژه نیاز مند دانشجوی توانا و فعال هست.
بعضی وقتا پیش میاد که اون موضوع در گروه علاقمندیای تحقیقاتی (research interests) شما قرار نداره و اطلاعات چندانی درباره چند چون موضوع پروژه ندارین. اگه می تونین خود رو با پروژه همراستا و همراه کنین، با استاد تعامل کرده و فرصتی بگیرین تا در این بخش اطلاعاتی به دست بیارین.

۳-حتی اگه استاد راهنما به شما پیشنهاد کنه که در پروژه ای مشغول به کار شید که درباره ان اطلاعات قوی ندارین، نگران نباشین. با گذروندن دوره های کوتاه مدت ۱-۲ ماهه در کشور خود یا در دانشگاه مقصد، می تونین به سطح اطلاعاتی خوبی برسین .

۴-اگه دوست دارین در چیزای خاص با استاد راهنمایی تعامل داشته و بورسیه دریافت کنین، باید یه پروپزال تحقیقاتی مطلوب چند صفحه ای رو آماده و واسه استادان بفرستین.

۵- به شما پیشنهاد می کنیم حتی اگه دانشگاهی واسه دادن پذیرش  و بورسیه به شما، اجباری واسه تعامل با استادان و اخذ موافقت کلی اونا تعیین نکرد، شما باید با در نظر گرفتن فضای رقابتی موجود و محدودیت منابع، از این فرصت استفاده کنین و با استادان هدف تعامل کنین تا پروپزال تحقیقاتی و روزمه شما رو قبل از فرستان کامل مدارک مشاهده کرده و در روند رسمی انتخاب دانشجو، تصور مطلوب تری از رزومه شما داشته باشن. این نکته مهم رو در روند تعامل با استادان در نظر داشته باشین.

۶-توافقی که شما با یه استاد راهنما درباره سرپرستی دوره ارشد و دکترای شما با دادن بورسیه موقت صورت میگیره، توافقی محدوده و براساس شرایطی از قبل تعیین شده  است  و شاید پس از سال اول تحصیل، براساس روند کار شما دوباره تجدید نظر می شه.
پس رو ش دادن بورسیه براساس بررسی دوره ای صلاحیت علمی و کارکرد داوطلبان بوده و تضمینی واسه دادن بورس واسه کل دوره تحصیلی وجود نداره.

۷-بعضی از پروژه هایی که استادان دانشکده ها واسه جذب دانشجویان مستعدتعریف و معرفی می کنن، براساس عناوینیه که با همکاری صنعت و سازمانای جور واجور داخلی و بین المللی به اونا تفویض شده.
پس، نا گفته پیداست که شما می تونین با باخبر شدن از اینجور فرصتای تحقیقاتی، هم اظهارنامه هدف خود رو تا حدودی همراستا با نیازای تحقیقاتی و اولویتای پژوهشی استادان مربوطه کنین، هم دلایل کافی و مستدلی نسبت به علاقه خود جهت مشارکت در پروژه های موجود دانشگاه ارائه کنین. این دلایل اگه به مدیر گروه یا مدیر پروژه مربوطه ارسال شه و ایشون رو نسبت به علاقمندی شما راضی کنه، می تونه به نامه پذیرش منتهی شه .

۸-تنظیم اعلام نامه هدف (statement of purpose)، رزومه حرفه ای براساس نیازای دانشگاه از جمله مقولاتی هست که در تعامل با استادان در دانشگاه های مقصد حرف اول رو می زنه. درخواست کننده دریافت بورسیه باید به شکلی این ۲ سند رو آماده کنه که به دانشگاه بقبولونه که این داوطلب، asset موثر واسه دانشکده بوده و می تونه این دانشکده رو براساس ماموریتای جور واجور اون در این بخشا کمک دهد.

مثلا اگه می خواید در رشته مهندسی صنایع شاخه دکترای مدیریت زنجیره تامین تحصیل کنین  و دانشگاه هدف شما در میدونای پیشرفت پایدار (sustainable development) خیلی فعاله ، می تونین پروپزال تحقیقاتی و اعلام نامه هدف رو به شکلی جفت و جور کنین که مسائل مربوط به کار و کاسبی سبز (green business) در زنجیره تامین (SCM) در ان به طور موثر تبیین شده باشه. مثلا واحدای گذرونده شده قبلی شما در این بخش مهمه. تجربه عملی و میدونی شما در این میدون و بخشای زیر شاخه اون مهمه. دوره هایی که به طور کوتاه مدت گذرونده اید یا مقالات و حتی RESEARCH NOTEایی که تالیف کردین می تونه استاد راهنما رو واسه دادن بورس تحصیلی به اینجور داوطلبی با این پس زمینه علمی، راضی کنه! پس به این ریزه کاریا در تالیف این ۲ سند توجه کنین.

۹-همونجوریکه میدونید، بسیاری ار رشته های علمی در دانشگاه ها، میان رشته ای و غیر محض هستن. ویژگی رشته های میان رشته ای (INTERDISCIPLINARY) اون هستش که شما می تونین با پس زمینه های علمی جور واجور، با دپارتمانای جورواجور دانشگاه همراهی کنین. مثلا بحث محیط زیست هم به دانشکده های مهندسی در رابطه می شه هم به دانشکده های علوم. شما می تونین از ظرفیتای علمی این دانشکده ها به طور باهم استفاده کنین. این قضیه در رشته های پزشکی هم حاکم هست.

(بعضی وقتا از دانشجویان خواسته می شه که نام استاد راهنمای خود رو در اپلیکیشن قید کنن)

مثلا رشته (Medical Information Retrieval) یه رشته پزشکی مربوط به بازیابی اطلاعات پزشکیه که هم به فناوری اطلاعات و ارتباطات ربط داره و هم به دنیای پزشکی، پس فردی که قصد دارددر این بخشا تحصیل کنه و از دانشکده مقصد بورس دریافت کنه، بهتره توانایی خود رو در بخش آی تی و پزشکی تا حدودی اثبات کنه.
رشته های صنایع مدیریت، کار و کاسبی و به طور کل مهندسی، اینجور ماهیتی دارن. تحصیل در این رشته ها خیلی آسونه و نوشتن رزومه واسه اونا، نیاز به تسلط اطلاعاتی خوب داره که می تونه استادان در دانشکده های جور واجور دانشگاه مقصد رو واسه دادن بورس تحصیلی به شما تشویق کنه.

شناخت رشته های میان رشته ای در دانشگاه ها هدف، فرصت خوبی واسه تعامل گسترده با اساتیدیه که علاقمندی تحقیقاتی اونا همراستا با بخشای کاری رشته و علاقمندیای جور واجور شماس. این حرکت، شانس دریافت بورس رو زیاد می کنه.

۱۰-خود رو معتاد و متکی به پست الکترونیک  نکنین. خیلی از استادان در شبکه های اجتماعی هم هستن و حتی در پیام رسانای معروف مانند اسکایپ و تلگرام و واتس آپ و اسنپ چت هم حساب دارن. با انا براساس وقت قبلی می تونین صحبت کنین و ویدئویی چت کنین. چون حجم ارسال پست الکترونیک به استادان در دانشگاه های جور واجور زیاده‌ و احتمال خونده نشدن ای میل شما هست، اگه استاد یا استادان خاصی مورد توجه شما هست که رابطه با اونا واسه دریافت بورس و پذیرش حیاتی هست، می تونین با مسئول هماهنگی رشته (coordinator officer) صحتب کنین تا اسناد مورد نظر خود رو به دفتر ایشون ارسال تا اون  اونا رو به استادان مورد نظر شما تحویل دهد. این حرکت هر چند هزینه بر هست اما تضمین کننده خونده شدن اسنادیه که شما واسه تشویق استاد مربوطه جهت دادن پذیرش و بورس تحصیلی  ، ارسال می کنین.

۱۱- فرستادن مدارک الکترونیکی به پست الکترونیک استادان  باید به شکلی باشه که امکان مطالعه و دریافت اونو خیلی راحت جفت و جور کنه.
ارسال تصاویر با حجم بالا یا فایلایی روی پسوندایی که همه ندارن، شانس خونده شدن مدارک شما رو به وسیله استاد هدف کم می کنه.
یشنهاد میکنیم که فایلای خود رو به شکل پی دی اف بفرستین و قبل از فرستان، درباره فرستادن مدارک با استاد راهنما صحبت کنین.  معمولا داوطلبان مدارکی از جمله: رزومه، اسکن مدارک تحصیلی ترجمه شده، اسکن ریز نمرات، اعلام نامه هدف، پیشنهاد نامها و خلاصه یا متن کامل پایان نامه ها و مدارک زبانی رو به استاد ارسال می کنن. این مدارک باید به شکلی باشه که خوندنش راحت باشه. البته خلاصه کردن این مدارک به ۲ یا ۳ فایل پیشنهاد می شه.
چون که استاد راهنما براش مهم نیس که شما IELTS یا GRE یا TOEFL‌ چند دارین . این بحث ای است که واحد پذیرش رو حساس می کنه نه استاد راهنما.

این مقاله را هم بخوانید :   ۵ مورد از عجیب‌ترین جاسوسی‌ها و خرابکاری‌های دوران جنگ جهانی دوم

۱۲-پر روشنه که یکی از راه حلای موثر واسه رابطه موثر با استادان جهت تشویق اونا به خاطر سرپرستی دوره تحصیلی شما و دادن بورس، شناسایی و دانلود و مطالعه مقالاتیه که اونا منتشر کردن. وقتی شما با یافته های تحقیقاتی و چیزای مورد علاقه علمی استادان آشنا شید و حتی درمقالات خود، مقالات اونا رو اصطلاحا CITE‌ کنین، شک نداشته باشین از راه مطلوبی واسه تعامل با اونا استفاده کردین که اثر بخشه.

۱۳-اگه در حال اتمام مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستین و روی موضوع پایان نامه کار می کنین، شناسایی اساتیدی که می خواید در آینده در مقاطع ارشد و دکترا با اونا تعامل کنین واسه بورس و پذیرش، از حالا مهمه. این مشورت دلیل می شه تا استادان به راهنمایی شما واسه پایان نامه علاقمند شده و حتی موضوع کاری شما واسه ادامه تحصیل رو براساس بحث ای که در آخر نامه روی اون کار می کنین، پیشنهاد بدن. این ریزه کاری تعامل با استادان که چند ماه قبل از روند رسمی اپلای شروع می شه رو تو ذهن داشته باشین که خیلیا از این روش واسه تعامل با استادان جهت دریافت بورس استفاده می کنن.

۱۴- زیادن نویسندگان مقالات آکادمیک که در مقالات خود، به یافته های پژوهشی مندرج در مقالات استاد یا استادان دانشگاه هدف خود در آینده، استناد کرده و با این راه حل، فواید زیادی رو به . یکی از این فواید ، ارتقای ضریب استناد دهی مقالاتیه که در مقاله خود از اونا استفاده کردن که واسه صاحبان اون مقالات امتیاز میشه. از طرف دیگه، وقتی شما در مقاله منتشر شده خود، از مقالات استاد یا استادان آینده خود استفاده کنین، این کارکرد، بازدهی مثبت غیر مستقیمی روی بسته پیشنهادی شما واسه پذیرش و اخذ بورس تحصیلی داره.

۱۵-تعامل  تلفنی و صوتی با استادان هدف مهمه. رابطه تلفنی رو باید یکی از موثر ترین راهکارها واسه رابطه با استادان دونست. از این راه حل نباید غافل شد.تماس تلفنی، جدی بودن شما رو نشون میده.

۱۶-عضو شدن در گروه شبکه های اجتماعیی که استادان هم در اون عضوند  راه حل دیگری واسه تعامل آسون با اوناه.

 ۱۷-از طرفی دیگه،  دسترسی به تعدادی از استادان و محققان برجسته دانشگاه ها، از راه گروه ها یا مجموعه های فعال در اینترنت، بسیار آسون تر و سریع تر از راه های سنتیه.  یکی از فواید این قضیه اون هستش که شما با دانشجویان و محققان دیگری که از کشورای جور واجور جهان در این محیطای علمی فعال هستن آشنا میشین و می تونین از راه پتانسیل ارتباطی و اطلاعاتی اونا، به طرح خواسته های خود و پیگیری پرونده خود به وسیله این افراد دست به کار شین.

۱۸-حواستون باشه که  واسه رابطه با استاد یا گروهی از استادان فعال تو یک یا چند زمینه تخصصی، نیاز نیس که حتی مستقیم با این مجموعه ها در رابطه باشین از کشور خودتون. بعضیا تلاش می کنن تا دوستی، رفیقی یا آشنایی در کشور مقصد و حتی دانشگاه مورد نظر پیدا کنین و با ارسال پرونده و طرح تحقیقاتی خود به نشانی ایشون، از ایشون بخوان تا با مراجعه به دفتر استادان، موضوع پرونده شما رو مستقیما با استادان هدف مورد بحث و رد و بدل کردن نظر بذارن. شک نداشته باشین این روش رابطه با استادان، که مخصوصا از طرف یه دانشجوی همون رشته هم صورت پذیرد، تاثیر زیادی در ارتقای شانس پذیرش ما داره.

 ۱۹-شک نداشته باشین استادی که یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد یا دکترایش، پرونده تحصیلی و طرح تحقیقاتی شما رو با ایشون مطرح و بررسی کنه و به صورت حضوری از پتانسیل علمی و تجربی شما جهت تحصیل در اون دانشگاه پشتیبانی و دفاع کنه، بیشتر با پرونده شما آشنا می شه و نسبت به پشتیبانی از کیس ارسالی شما تشویق می شه.

این موضوع رو همیشه تو ذهن داشته باشین.

۲۰-بعضی از استادان در دانشگاه های غیر انگلیسی زبون،علاقمند هستن به زبون اونا مکاتبات اولیه انجام شه.
مثلا استادان اسپانیولی زبون یا پرتغالی زبون، تسلط بالایی به انگلیسی مثل دانشگاه های انگلیس و سوئد و نروژ ندارن. پس بهتره واسه تعامل با انا از دوستای خود در دانشگاه های مقصد واسه تعاملات و مشورت اولیه استفاده کنین.

  در این حالت تلاش کنین تا با شناسایی فارغ التحصیلان یا محققان فعال در اون دانشگاه که به زبون انگلیسی آشنایی دارن و به زبون کشور مقصد هم تسلط دارن یا بومی همون کشور هستن، از اونا واسه رابطه با استادان هدف شما بخواین.

۲۱-دانشجویان پزشکی و مهندسی توجه کنن مخصوصا رشته های هنری و معماری: اگه قصد تحصیل در مقاطع تخصصی رشته های پزشکی و مهندسی رو دارین و بخشی از تجربه و سابقه کار شما به صورت عملی و تجربی قابل نمایشه، لوح فشرده شامل معرفی پروژه یا فعالیت تجربی خودرا هم ضمیمه پرونده کرده و از دوست و آشنای خود در دانشگاه هدف بخواین تا بخشایی از این لوح رو به استادان هدف نشون بده.

۲۲- همونجوریکه قبلا گفته شد،  روند رابطه با استادان هدف و تشویق اونا واسه پشتیبانی از پرونده تحصیلی و تحقیقاتی شما، فرآیندی نیس که تو یه هفته یا حتی یه ماه به نتیجه قابل انتظار برسه. باید واسه این روند، سیستماتیک برنامه ریزی و فعالیت مرتب با همت داشته باشین تا به هدف خود برسین.

۲۳- به این نکته توجه کنین که  در مورد استادان، همیشه خود رو جای استاد مربوطه تلقی کنین. از خود سوال کنین به چه دلیل باید از این دانشجو با این قابلیتا پشتیبانی کرد و بهش بورس تحصیلی یا پذیرش تحصیلی داد یا به چه دلیل این پرونده منظم و شکیل نیس؟ از دید یه استاد به پرونده خود نگاه کنین و وضعیت خود رو همیشه نقد  و اصلاح کنین.

۲۴بیشتر استادان از دانشجویان سوال می کنن که چیجوری با این دانشگاه و رشته مربوطه آشنا شدید و دلیل علاقمندی شما به تحصیل در این دانشگاه چیه؟ هیچ وقت نگید که از راه اینترنت این دانشگاه رو پیدا کرده و این مرکز تحقیقاتی و علمی یکی از ده ها مرکزیه که در اروپا یا آمریکا درخواست نامه خود رو به اون ارسال کردین . یا این که بگید از محیط فرهنگی و اجتماعی کشور مقصد خوشتون اومده و دوست دارین در اون جا تحصیل کنین. اینا پاسخای دانشگاه پسند و موثر نیس.

بهتره به استاد مربوطه بگید که از راه یکی از دوستای خود که در دانشگاه و رشته مورد نظر شما تحصیل می کنه با این دانشگاه و ظرفیتای علمی و تحقیقاتیش در مورد خاص آشنا شدید و مقاله یا مقلات فلان استاد یا استادان این دانشگاه رو هم در مورد خاص مطالعه کردین. اینا پاسخای منطقی تر به سوال روتین مطرح شده  که نشون دهنده راه و روش حرفه ای شما به انتخاب این رشته و دانشگاهه.

۲۵: رابطه با استادان و محققان دانشگاه ها واسه تشویق اونا جهت پشتیبانی از پرونده تحصیلی شما ، فرآیندی نیس که بخوان مفت از دست بدین یا مفت بدست بیارین. با برنامه ریزی دقیق و شناخت قوی تر ظرفیتای علمی و تجربی استاد یا استادان هدف خود ، با اونا در تعامل هدف دار باشین تا مقصود انجام بشه.

تعامل با استادان در دانشگاه های مقصد بحث ای مهم در روند اخذ پذیرش و بورسیه تحصیلیه. خیلی از کسایی که حالا با بورسای چند هزار دلاری ماهانه در سراسر دنیا در دانشگاه های جور واجور مشغول به تحصیل هستن، آدمایی هستن که از تعامل خوب و کاربردی با استادان استفاده کرده و تونسته ان در این راه موفق شده و کمک هزینه خوبی دریافت کنن.

این کار نیاز به شانس خاص نداره. هزاران دانشگاه و ده ها هزار استاد در سراسر دنیا می تونن واسه شما فرصت آفرین باشن. با تامل و بردباری و دقت، تلاش کنین با استادان در تعامل بوده و نکات بیست و پنج گانه ای که معرفی کردیم رو در این مشورت تو ذهن داشته باشین.

اگه براساس مطالب این گفتار با پرسشی مواجه شدید، مراتب رو از راه کانالای ارتباطی ما بفرستین.