اگر هر روز یک روغن ماهی بخورید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

به گزارش سازمان سلامت جهانی، حدود ۱/۳ همه مرگ و میرها به مریضی‌ها و مشکلات قلبی و عروقی مربوط هستن. این در حالیه که خیلی از مردم کشور روسیه چیزی در مورد مشکلات قلبی نمی‌دانند، به چه دلیل؟ به خاطر مصرف روزانه ماده‌ای به نام روغن ماهی.

روغن ماهی شامل اسیدهای چرب جانشین‌ناپذیری مثل امگا سه و امگا ۶ که به سلامت هر چی بیشتر عروق بدن و قلب کمک می‌کنن.

بخاطر این عزممونو جزم کردیم در مورد امتیازات مصرف روزانه روغن ماهی براتون بنویسیم تا به این آگاهی، این ماده به درد بخور رو به رژیم غذایی خود اضافه کنین.

۱- خطر دچار شدن به مریضی‌های قلبی کاهش پیدا می کنه

عناصر به درد بخور موجود در روغن ماهی همیشه با تاثیر خوبی که روی اندازه کلسترول بدن دارن، ارزش و اهمیت خود رو نمایان می‌کنن – اینطوری که موجب کاهش کلسترول منفی در خون می‌شن.

اسیدهای چرب امگا سه و امگا ۶ که در روغن ماهی فت و فراوون یافت می‌شن با کم شدن اندازه تری گلیسیرید خون، کاهش فشار خون و اندازه جرم‌های موجود در بخش داخلی رگ‌ها و عروق، باعث کاهش خطر دچار شدن به مریضی‌های قلبی می‌شن.

۲- قدرت فکر کردن سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شه

امگا سه شامل DHA یا اسید داکوزاگزازنیکه که دلیل افزایش سلامت سلول‌های بدن و تقویت رابطه عصبی سلول‌ها می‌شه.

با در نظر گرفتن این خاصیت روغن ماهی، پیشنهاد می‌شه واسه پیشگیری از فراموشی این ماده رو هر روز استفاده کنین.

محققان بخش عصب‌شناسی ثابت کرده‌ان که روغن ماهی میتونه کارکرد مغز رو تسریع بخشیده و عکس العمل‌های لحظه‌ای اونو تقویت کنه.
هر چی قدرت و سرعت مغز بیشتر شه، روند اراده کردن درست هم بهتر می شه.

۳- سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شه

در خیلی از کشورای جهان، اسیدهای چرب اشباع نشده‌‌ای به مواد غذایی روزانه مثل کره یا مارگارین اضافه می‌شه. این ماده در واقع منبع دیگری از امگا سه س که در روغن ماهی یافت می‌شه و موجب تولید بیشتر پروستاگلاندین می‌شه. این اسیدهای چرب در همکاری با هم سیستم ایمنی بدن رو تقویت و اونو در برابر عفونت‌ها مراقبت می‌کنن.

۴- ایستادگی بدن افزایش پیدا می کنه

محققان ثابت کرده‌ان آدمایی که به طور منظم و روزانه روغن ماهی و امگا سه مصرف می‌کنن، بدنشون در طول تمرینات ورزشی شروع به سوزوندن این چربی‌ها می‌کنه و در نتیجه ذخیره گیلوکوژن اونا واسه فعالیت‌های سخت بعدی حفظ می‌شه. این روند کمک می‌کنه تا ایستادگی بدن ورزشکار بیشتر شه و به مدت طولانی‌تری تمرین و ورزش کنه.

۵- احتمال بروز مشکل در مهارت‌های حرکتی فرد کاهش می‌یابد

در گذشته ثابت شده بود کسایی که در شهرهای ساحلی زندگی می‌کنن و هر روز ماهی مصرف می‌کنن از مشکلات مفصلی بسیار کمتری نسبت به بقیه مردم رنج می‌برند. دلیلش اینه که مفاصل به چربی نیاز دارن. بدون چربی، بافت مفصل‌ها خاصیت کشسانی خود رو از دست میدن و در نتیجه آسیب می‌بینن.

البته جالبه بدونین که روغن ماهی واسه درمان آرتریت (ورم مفاصل) به درد بخور نیس اما تا حد زیادی می‌تونه از اتفاق اینجور مشکلی پیشگیری کنه.

۶- بدون این دست اون دست کردن پس از ورزش، انرژی لازم بدن رو تامین می‌کنه

براساس تحقیقات علمی انجام شده، مشخص شده ورزشکارایی که روزانه اسید چرب امگا سه مصرف می‌کنن، گرفتگی ماهیچه‌ها و دردهای عضلانی کمتری رو نسبت به بقیه تجربه می‌کنن.

علم ثابت کرده اسیدهای چرب اشباع نشده می تونن سلول‌های عصبی رو از شکلای جور واجور آسیب‌ها مراقبت و از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری کنن.

البته باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مصرف روزانه روغن ماهی شما رو به ابرقهرمان تبدیل نمی‌کنه اما خیلی سریع انرژی‌های موردنیاز بدنتون رو تامین می‌کنه.

این مقاله را هم بخوانید :   مهاجرت داخلی، آستانه مهاجرت و کوچ اجباری: چالش های ایران ۱۴۰۰

۷- به رفع هر چی سریع‌تر استرس کمک می‌کنه

اسیدهای چرب اشباع نشده می‌تونن اندازه تولید سروتونین رو زیاد کنن، هورمونی که مسئول اخلاق خوبه. هم اینکه کنار اومدن با شرایط پر استرس رو واسه فرد آسون‌تر می‌کنن. در بعضی موارد واسه کودکانی که دارای مشکلات بیش‌فعالی یا مشکل حواس هستن، روغن ماهی تجویز می‌شه.

با استناد به یه گزارش علمی، روغن ماهی هم اینکه می‌تونه روی مغز کسایی که از شیزوفرنی یا مریضی‌های روانی رنج می‌برند هم تاثیر مثبت بزاره.

۸- روغن ماهی فشار چشم رو کاهش می‌دهد

چشم‌دکتر‌ها بیشتر واسه کسایی که به آب‌مشکی گرفتار هستن روغن ماهی تجویز می‌کنن. اسیدهای چرب مایعات چشمی رو از بین می‌برند که نتیجه اون کاهش فشار چشمه. البته روغن ماهی رو نمی‌توان به عنوان یه درمان کامل در نظر گرفت اما از پیشرفت یا شکل‌گیری آب مشکی پیشگیری می‌کنه.

۹- منبع مفیدی واسه شکلای جور واجور ویتامین‌ها و مواد معدنی بشمار می‌رود

روغن ماهی هم اینکه شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی هم هست.
البته ویتامین‌های اون به نوع ماهی و بعضی فاکتورهای دیگه بستگی داره.
به همین خاطره که از روغن ماهی نمی‌توان به عنوان مولتی ویتامین استفاده کرد.

اما این ماده مغذی، شامل ویتامین‌های A و D هستش که به جذب هر چی بیشتر کلسیم و فسفر کمک می‌کنه و موخوره رو هم از بین می‌برد. پس واسه کودکانی که از نرمی استخون رنج می‌برند مکمل موثری میشه.

۱۰- پوست سلامت خود رو دشت می کنه

روغن ماهی به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا سه تاثیر مثبت زیادی روی پوست داره چون می‌تونه کلاژن رو ذخیره کنه.
کلاژن، زیرساخت کشسانی پوسته که از ایجاد چروک پیشگیری می‌کنه.

منبع غنی اسیدهای چرب اشباع نشده هم اینکه از شکل‌گیری اکنه هم پیشگیری می‌کنه. در میان همه اسیدهای چرب، امگا سه تاثیر بیشتری روی سیستم ایمنی بدن داره.

۱۱- معتقد بودن به رژیم غذایی رو آسون‌تر می‌کنه

محققان ثابت کرده‌ان مصرف روزانه روغن ماهی باعث کاهش پیدا کردن اشتها می‌شه و حس سیری رو در طرف مقابل ایجاد می‌کنه.

هم اینکه گفته می‌شه مصرف اسیدهای چرب امگا سه توانایی بدن واسه سوزوندن چربی رو افزایش می‌دهد. این مواد مغذی مانع از ذخیره شدن چربی در بدن می‌شن و عوضش چربی رو به انرژی تبدیل می‌کنن. نکته مهم در مورد روغن ماهی اینه که کالری خیلی بالایی داره.

۱۲- اندازه سینه‌ها رو افزایش می‌دهد

محققان ثابت کرده‌ان اسیدهای چرب اشباع نشده می‌تونن اندازه سینه‌ها رو زیاد کنن. شما می‌تونید با مصرف روغن زیتون، لوبیای خشک، توفو یا جلبک دریایی  یا روغن جگر ماهی این ماده رو دریافت کرده و به واسطه اون اندازه سینه‌ها رو زیاد کنین.

چه نوع قرض ماهی مناسب تره؟

  • هنگام جفت و جور قرص ماهی باید به مواد تشکیل دهنده اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. در بیشتر مواقع، روغن ماهی از جگر ماهی جفت و جور می‌شه – این ساده‌ترین و ارزون‌ترین روشه. اما کیفیت این قرص‌ها خوب نیس به این خاطر که کبد پر از سموم و مواد خطرناک و مضره.
  • روغن ماهی که از گوشت ماهی جفت و جور می‌شه بسیار بیشتر از نمونه دیگه خوبه و مواد مغذی در خود داره.
    روغنی که از ماهی سالمون جفت و جور شده باشه از همه بهتره.
  • واسه اینکه بهترین نتیجه رو از روغن ماهی بگیرین، باید هدف از مصرف اونو بدونین، با دکتر مشورت کنین و در صورت مصرف داروی خاصی مطمئن شید که تداخلی با اون نداره و مشکلی براتون ایجاد نمی‌کنه.
  • اگه مشکل تیروئید، کبد، گوارش یا مشکل مثانه دارین، روغن ماهی مصرف نکنین.