چگونه به نظافت گربه ها رسیدگی کنیم؟نکات اشتباه درباره گربه ها

 

آیا تجربه نگهداری از گربه را داشته اید؟ آیا گربه ها را میشناسید؟ همان حیوانات ناز و دوست داشتنی که بسیار هم مغرور و لجباز هستند. امروزه در سراسر دنیا به سرپرستی گرفتن و نگهداری از گربه ها بسیار باب شده است. در واقع گربه ها نیز به اندازه سگ ها به حیوانات خانگی محبوبی تبدیل شده اند. اما با این حال، هنوز هم بسیاری درباره گربه ها خرافات یا باورهای غلطی دارند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که قصد خرید گربه دارید، اما درگیر این خرافات و باورهای غلط هستید، با ما همراه باشید تا بدانید کدام این باورها غلط هستند.

موی گربه میتواند یکی از عوامل نازایی زنان، و سرطان معده باشد
از اولین باورهای نادرست در مورد گربه ها این است که موی گربه باعث سرطان معده و نازایی در زنان میشود. دامپزشکان و پزشکان زیادی درباره این مساله تحقیق و بررسی کرده اند و در نهایت پاسخ آنها این بود: موی گربه هیچ ارتباطی با سرطان معده یا نازایی زنان ندارد و هیچ ریشه علمی و مستندی برای این باور غلط وجود ندارد. آنچه که باعث ایجاد این تفکر اشتباه شده است، وجود انگل توکسوپلاسموز در مدفوع گربه است. اما نکته اینجاست که گربه خانگی که واکسینه شده است و غذای مناسب می‌خورد، به این انگل مبتلا نمیشود. در مورد انسان ها نیز، تنها فردی که مستقیما به خاک گربه دست میزند و بعد هم دست هایش را با آب و صابون نمیشوید، احتمال درگیر شدن با این انگل را دارد. بسیاری از افراد که به این انگل مبتلا شده‌اند، احتمالاً اصلاً نمی‌دانند که راه‌های مختلف دیگری نیز برای ابتلا به این بیماری وجود دارد از جمله شیر، ماست، پنیر، گوشت و سبزیجات آلوده.

تعادل گربه‌ها بدون سبیل به هم میخورد
یکی از باورهای غلط که درباره گربه ها وجود دارد، این است که تعادل گربه ها بدون سبیل به هم میخورد. به عبارت دیگر، بسیاری معتقدند که اگر سبیل گربه ای کوتاه شود، او دیگر قادر به راه رفتن نخواهد بود. حقیقت این است که گربه ها از سبیل خود و همینطور از سبیل یا موهای روی چانه، گونه ها و بالای چشم ها برای حس کردن و موقعیت‌یابی استفاده می‌کنند. بنابراین کوتاه کردن سبیل گربه بر راه رفتن او تاثیری نمیگذارد. البته بیان این نکته نیز بسیار ضروری است که کوتاه کردن سبیل گربه، در هنگام لزوم، تنها به حد بسیار کم و با نظارت دامپزشک باید صورت بگیرد.

این مقاله را هم بخوانید :   پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

 

غذای اصلی گربه ها، شیر است

باور کنید یا نه، شیر یک نوع غذای مکمل برای گربه ها  است و نه غذای اصلی. و البته شاید جالب باشد بدانید که هر گربه ای نیز شیر را دوست ندارد و شاید برخی از گربه ها حتی از شیر متنفر باشند و اصلا شیر نخورند. البته گربه ای که بسیار کوچک است، از شیر مادرش تغذیه میکند و اگر مادر نداشته باشد، میتوان به او شیر خشک مخصوص گربه داد و اگر کمی بزرگتر شد و به شیر علاقه داشت، میتوان مقدار کمی به او شیر بدون لاکتوز داد.

این باورها، تنها تعداد بسیار کمی از تصورات غلط مردم درباره گربه ها است. با این وجود، اگر هنوز هم درباره به سرپرستی گرفتن گربه تردید دارید، میتوانید با یک دامپزشک یا کسی که تجربه نگهداری از گربه را دارد، در این زمینه مشورت کنید.