با استفاده از این ۱۰ واژه در گفتگو، هر چه می خواید به دست آورید 

با استفاده از این ۱۰ واژه در گفتگو، هر چه می خواید به دست آورید 

چه بر این مسئله واقف باشیم یا نه، کلماتی که هر روز استفاده می کنیم، اصالت و حقیقت وجودی ما رو شکل میدن. نحوه ی انتخاب ما از بین واژه ها، بر دور و بریا مون اثر شگرفی بر جای می ذاره و فرقی نمی کنه که در بین یک گفتگوی مؤدبانه در یک خواربارفروشی ادا شن یا در یک برخورد رسمی تر مثل جلسه ی ملاقات با یک مشتری. در این مقاله با ۱۰ واژه ای آشنا می شید که اگه از اونا استفاده کنین، هر چه می خواید می تونین به دست آورید.

شما به شکل طبیعی، با توجه به شرایط و مخاطب خود، از مجموعه واژگان و لحن متفاوتی استفاده می کنین. با این حال واژهایی وجود دارن که در هر شرایطی تعیین کننده هستن. پس در آینده هروقت قصد داشتین واسه گرفتن چیزی سعی کنین، از افزایش حقوق گرفته تا به چنگ آوردن آخرین آناناس باقی مونده در قفسه ی مغازه، استفاده از این ۱۰ واژه به شما کمک می کنه به هدف تون برسین.

۱. «چون»

شما واسه تشریح انگیز ه ی خود در مورد اجزای خواسته تون از رابطی به نام «چون» استفاده می کنین. رابرت کیالدینی (Robert Cialdini)، مؤلف کتاب «اثر»، در بخشی از این کتاب در توضیح کارکرد این واژه اونو به شکل ترکیبی از «خواسته ضمنا ی دلیل» تشریح می کنه. اون در این کتاب ثابت می کنه که استفاده از این ترکیب احتمال پذیرش خواسته شما رو تا حد زیادی افزایش می ده.

واسه درک قدرت این واژه به نتایج حاصل از تحقیق زیر توجه کنین. در این مطالعه موردی، پژوهشگر از آدما مختلف میخواس که اگه می تونن بی نوبت وارد صف بشن. نتایج نشون دهنده اون بود که هروقت از واژه «چون» استفاده می شد، احتمال اینکه مردم اجازه بدن بی نوبت وارد صف بشن بیشتر بود. مثلا به جای بیان جمله «امکانش هست جلوی شما بایستم» از این جمله استفاده می شد: «امکانش هست جلوی شما بایستم چون دیرم شده و باید به یک قرار ملاقات برسم». نتایج این مطالعه مشخص کرد که واژه «چون» حتی در شرایطی که دلیل مضحکی واسه خواسته بیان می شد (مثلا، «امکانش هست جلوی شما بایستم چون باید زودتر به اول صف برسم») از همون اثر بهره مند بود. مثل اینکه که استفاده از «چون» چیزی رو در شنونده تحریک می کنه که باعث می شه آسون تر خواسته شما رو قبول کنه.

۲. «ممنونم»

تنها استفاده از واژه «ممنونم» کافیه تا تشکر شما رو به کوتاه ترین و سریع ترین شکل ممکن بگه. پس اگه گفتگوی خود رو با این واژه شروع کنین از همون اول حس خوبی رو به شنونده انتقال میدید. استفاده از این واژه موجب می شه تو ذهن بقیه تصویر فردی قدرشناس از شما شکل بگیره و پس اونا واسه کمک به شما تمایل بیشتری نشون میدن. بیان عبارتی مثل به «با سپاس از وقتی که در اختیار من قرار دادین»، در اول یا انتهای یک ملاقات واسه انتقال لحن مثبت شما به شنونده کافی هستش.

مطلب مرتبط :   طبقه بندی مادران با توجه به  مدل کاری درونی متخاصم – درمانده

۳. «شما»

بیشتر افراد طوری خواسته خود رو مطرح می کنن که تموم منافع اون متوجه خودشون هستش. اینطور افراد واسه بیان خواسته خود از عباراتی مثل: «من اینو می خوام چون بهش نیاز دارم.» استفاده می کنن که بیان کننده ی انگیزه ی شخصی یا دلیل منطقی اونا از طرح درخواسته. به جای این راه و روش شخصی، سعی کنین از دید مخاطب خود به چارچوب گفتگو شکل بدین.

پیش از هر چیز از خود بپرسید که خواسته شما چه تاثیری بر اونا می ذاره. مثلا اگه خواسته خود رو به این شکل بگید: «به نظر من اگه این نکته رو دید کنی میزان فروشت افزایش پیدا می کنه»، شنونده در مرکز گفتگو قرار گرفته و واسه پذیرش خواسته شما تمایل بیشتری نشون می ده.

۴. «اگه»

واژه «اگه» لحن شما رو در موضع قدرت قرار داده و به شما امکان می ده از راه بررسی نتیجه های احتمالی، شرایط رو تا سطوح ریشه ای و راحت ی اون مورد جدا سازی و بررسی بذارین. در این روش به هر میزان که شرایط رو مورد بررسی بذارین (یا کمه کم اونو از راه طوفان فکری مورد بررسی بذارین) به همون میزان هم موقعیت شما بهبود پیدا میکنه. مثلا به این نمونه توجه کنین: «اگه ما گزینه الف رو انتخاب کنیم میزان فروش و استفاده زیاد می شه و اگه طبق گزینه ب عمل کنیم هیچ تغییری مشاهده نخواهد شد.»

۵. «میشه»

استفاده از کلمه «میشه» نشونه قطعی نبودن نتیجه و باز بودن راه گفتگوه و از این حیث درست در مقابل معنی واژهای «نه» و «هیچوقت» قرار میگیره. واژه «میشه» حال و هوای گفتگو رو مثبت نگه داشته و به شما امکان می ده که نتیجه های احتمالی خود در آینده رو مورد بررسی بذارین. استفاده از این واژه، به ویژه در زمانی که طرف مقابل شما در گفتگو مخالفت یا خواسته متقابلی رو مطرح می کنه، خیلی مفید هستش. مثلا به کاربرد «میشه» در این جمله توجه کنین: «من می تونم کار بیشتری قبول کنم، به شرطی که در مورد موعد تحویل آزادی بیشتری داشته باشم.»

۶. «ما»

واژه «ما» هم مثل واژه «شما» موجب می شه که محور گفتگو تنها به خواستهای شخصی شما متمرکز نشه. در درجه اول اهمیت استفاده از این واژه باعث می شه تا شما در نظر بقیه نه به عنوان یک فرد خودمحور، بلکه به عنوان یک شخص مردم دار و نوع دوست جلوه کنین. در مرحله دوم، شما این پیام رو به مخاطب خود انتقال میدید که هر دو در یک تیم قرار دارین و هر منفعتی که واسه شما انجام بشه، شامل اونم میشه.

مطلب مرتبط :   اینفو گرافی چیه و چیجوری میشه اون رو ساخت؟

۷. «با هم»

واژه «با هم» از خیلی جهات مثل به واژه «ما» عمل می کنه. مقداری حس آشنایی و همکاری در این واژه پنهون که به یه جور گفتگو رو تلطیف کرده و پذیرش و هضم خواسته شما از طرف طرف مقابل رو آسون کردن می کنه. استفاده از واژه «با هم» تکمیل کننده ی سعیای قبلی شماس. هر چیزی که پیش از این انجام دادین تا خواسته شما (و آینده احتمالی شما) در شکل و شمایل یک فرصت مشترک به نظر برسه در این نقطه به کمک تون خواهد اومد و نتیجه پایانی حاصل می شه.

۸. «»

اگه قصد دارین در طول گفتگو، طرف مقابل رو نسبت به مسئله ای مجاب کنین، واژه «» به میزان زیادی مفید هستش. فقط در این بین باید به یک اخطار جدی توجه کنین: واقعیاتی که در بین گفتگو به اونا اشاره می کنین باید از صحت کامل بهره مند بوده و دلایل تجربی یا تحقیقای میدونی صحت اونا رو تایید کنن. با این حال استفاده ی هر چه بیشتر از واقعیات در طول گفتگو، موضع شما رو قوی تر کرده و به دنبال اون تضمین می کنه که مباحث شما واسه شنونده متقاعدکننده باشه.

۹. «قابل بحث»

در طول صحبت ممکنه با تموم حرفای طرف دیگر صحبت موافق نباشید و با تموم خواستهای اون کنار نیایید. در اینجور شرایطی رد کردن خواستهای طرف مقابل با واژهایی مثل «نه» یا «هیچوقت» بار منفی به صحبت وارد کرده و منفعتی واسه شما حاصل نخواهد کرد. به جای اون می تونین اعلام کنین که نظر شما در مورد مسئله باز و قابل بحثه ولی پیش از رسیدن به توافق پایانی باید گفت و گوا بیشتری انجام پذیرد.

۱۰. «میشه»

استفاده از واژه «میشه» دو طرف گفتگو رو به زمان آینده می بره. «میشه» واژه ای قدرتمنده، چون به طرف مقابل این اطمینان رو می ده که پس از پایان صحبت چه روی میده. بیان اینکه شما به دنبالِ انجام این صحبت قراره در آینده چه کاری انجام بدین، تصویری شفاف تو ذهن مخاطب ایجاد کرده و به همون میزان احتمال نبود تفاهم رو کم می کنه.

این ده واژه، نَه واژهایی جادویی هستن و نه به کمک اونا می تونین ذهن مخاطب تون رو به کنترل خود درآرین. اما اگه این واژه ها رو در بستر مناسبی به کار بگیرین، به شما کمک می کنن راه خود رو واسه رسیدن به یک صحبت ی دو طرفه و منطقی صاف کنین. استفاده از این واژه ها از شما فردی قابل انعطاف، باهوش و متقاعدکننده می سازه و در آخر به این معنی هستش که شما در زمان طرح خواسته هاتون دارای نفوذ و تاثیرگذاری خواهید بود.