هر آنچه لازم است قبل از خرید یک شامپوی خوب بدانید

شامپو یک ماده مایع است که عمدتاً برای شستشو و تمیز کردن موها و پوست سر استفاده می‌شود. این محصول به طور عمومی شامپو نامیده می‌شود و در بازار با انواع مختلف و برای نیازهای متفاوت مانند شامپوهای ضد شوره، ضد ریزش مو، افزایش حجم مو و… عرضه می‌شود.

شامپو‌ها معمولاً ترکیبی از مواد شوینده، مرطوب‌کننده، نرم‌کننده، اسانس‌ها و عوامل نگهدارنده را در خود دارند. این محصولات پس از برداشت مواد آلودگی، چربی و سایر آلاینده‌ها، موها را تمیز و نرم می‌کنند و به درخشندگی و حالت‌دهی به مو کمک می‌کنند.

برخی از شامپو‌ها حاوی مواد فعال اضافی مانند ویتامین‌ها، عصاره‌های گیاهی و مواد ضد قارچی و ضد التهابی هستند که برای مشکلات خاص مو می‌توانند مفید باشند.

در نهایت، استفاده از شامپو یک قسمت مهم از مراقبت و بهداشت شخصی است و به نگهداری و بهبود بهداشت موها و پوست سر کمک می‌کند البته بذرای مراقبت و بهداشت مو محصولات دیگری هم پیشنهاد میشود که میتوانید به مهم ترین محصولات آرایشی و مراقبت از مو سر بزنید و از اطلاعات آن بهره کافی ببرید.

مواد اولیه رایج در شامپو چیست؟

اکثر شامپوها فرمول‌های مشخصی دارند که تقریباً ده الی سی ماده مختلف است. همه شامپوها برای از بین بردن چربی، چرک، کثیفی، سموم و بو، باید حاوی یک شوینده یا ماده تمیزکننده باشند. این ماده تمیزکننده، آلودگی‌ها را از روی پوست سر و موها جدا کرده و باعث می‌شود که به‌راحتی با آب شسته شوند.

مواد رایج تشکیل‌دهنده شامپوها به شرح زیر است:

  • مواد فعال‌کننده سطحی یا سورفکتانت‌‌ها (Surfactants)
  • مواد تولید‌کننده کف (Foaming agents)
  • نرم‌کننده‌ها یا حالت‌دهنده‌ها (Conditioners)
  • قوام‌دهنده‌ها یا افزایش‌دهنده‌های ویسکوزیته (Thickeners)
  • مات‌کننده‌ها (Opacifiers)
  • عامل شلات‌دهنده (Sequestring agents) یا (Chelating agents)
  • مواد نگهدارنده یا محافظ (preservative)
  • مواد افزودنی مخصوص
  • رایحه و اسانس (Fragrance)

شامپو فری سولفات چیست؟

شامپوهایی هستند که در ترکیبات خود از سولفات‌ها استفاده نمی‌کنند. سولفاتها مواد شیمیایی هستند که برای تولید کف غلیظ و تولید حباب‌های فراوان در شامپوها استفاده می‌شوند. برخی از سولفاتهای شایع که در شامپوها استفاده می‌شوند عبارتند از سدیم لوریل سولفات (Sodium Lauryl Sulfate) و سدیم لورت سولفات (Sodium Laureth Sulfate).

استفاده از شامپوهای فری سولفات می‌تواند برای برخی افراد مفید باشد. زیرا سولفاتها ممکن است باعث خشکی، تحریک و آسیب به پوست و موها شوند، به خصوص برای افرادی که پوست سر حساس، خشک و آسیب‌پذیر دارند. البته جهت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مطلب مزایا و معایب شامپو فری سولفات مطالعه نمایید ، همچنین، برخی افراد ممکن است دچار حساسیت به سولفاتها شوند و استفاده از شامپوهای فری سولفات برای آن‌ها مناسب باشد.

مزیت‌های استفاده از شامپوهای فری سولفات شامل حفظ رطوبت طبیعی پوست سر، کاهش خشکی و التهاب، حالت دهی به مو و حفظ رنگ موهای رنگ شده می‌شود.

به هر حال، قبل از استفاده از شامپوهای فری سولفات، بهتر است توصیه‌ شده مورد مشاوره و راهنمایی یک پزشک متخصص و یا متخصص مو و پوست را دریافت نمایید.

مواد اولیه شامپوهای طبیعی چیست؟

زمانی می‌توانیم یک شامپو را طبیعی بدانیم که فاقد سولفات بوده و در عین حال، از مواد ارگانیک و با پایه گیاهی در آن استفاده شده باشد. شامپوهای طبیعی به جای داشتن ترکیبات شیمیایی و مصنوعی، معمولاً حاوی اسانس‌های روغنی (Essential oils)، عصاره‌های میوه‌ای، عصاره‌های گیاهی و مواد ارگانیک مجاز هستند.

این مقاله را هم بخوانید :   مقایسه و بررسی کامل کتری برقی و سماور برقی از نظر کاربرد و ویژگی ها

به‌طور کلی موادی که پایه گیاهی دارند و در آن‌ها روغن دانه‌های گیاهی و عصاره میوه‌ها یافت می‌شود، جزء شوینده‌های ملایم محسوب می‌شوند؛ زیرا احتمال بسیار کمی وجود دارد که این مواد، تعادل چربی و pH طبیعی پوست و موی سر را دچار اختلال کنند.

در هر صورت، قبل از استفاده از ماده‌ای که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید (چه شیمیایی و چه طبیعی)، حتماً تست حساسیت انجام دهید.
مواد طبیعی که باید در ترکیب مواد اولیه شامپوها جستجو کرد:

  • روغن‌های گیاهی مانند روغن جوجوبا‌‌، روغن شمعدانی و روغن آرگان
  • چای سبز ارگانیک
  • آلوئه‌ورا
  • بابونه
  • روغن نارگیل
  • عسل ارگانیک
  • عطر گیاهی ترنج (برگاموت)
  • زیتون
  • شاهدانه ارگانیک
  • عصاره ریشه‌ها مانند ریشه بابا آدم (burdock root)
  • عصاره میوه‌ها مانند انیسون ستاره‌ای یا بادیان ختایی (Star anise)
  • اسانس‌های روغنی مانند نعناع فلفلی، اسطوخودوس و لیمو

این مواد طبیعی به دلیل اینکه هنگام شست‌وشو کوتیکول‌های مو را از بین نمی‌برند، باعث می‌شوند تا مو و پوست سر لطیف‌تر شوند. این مواد علاوه بر خاصیت تمیزکنندگی، به آب‌‌رسانی موها هم کمک می‌کنند. اما در مقابل، مواد شیمیایی موجود در برخی از شامپوها می‌توانند چربی مو را از بین ببرند و به آن آسیب برسانند.

همه چیز راجع به سشوار بعد از استحمام و شامپو

سشوار یک دستگاه الکتریکی است که برای خشک کردن موها پس از حمام استفاده می‌شود. در زیر، چند نکته راجع به معیارهای مهم در انتخاب و خرید سشوار و استفاده صحیح از سشوار بعد از حمام آورده شده است:

محافظت از موها: قبل از استفاده از سشوار، مطمئن شوید که موهای شما خشک شده‌اند تا در معرض حرارت بالای سشوار قرار نگیرند. استفاده از سشوار بر روی موهای خیس می‌تواند باعث آسیب دیدگی و شکنندگی آنها شود. بهتر است از حوله برای جذب رطوبت موها استفاده کنید و سپس با استفاده از سشوار آنها را خشک کنید.

درجه حرارت مناسب: تنظیم درجه حرارت مناسب برای سشوار بسیار مهم است. بیش‌تر سشوارها دارای تنظیمات گرما و سرعت هستند. برای موهای نازک و حساس، درجه حرارت پایین و سرعت کم را انتخاب کنید. اگر موهای شما ضخیم و سخت هستند، درجه حرارت بیشتر و سرعت بیشتر می‌تواند استفاده مناسبی باشد. مطمئن شوید که درجه حرارت سشوار بیش از حد بالا نباشد تا از آسیب دیدگی موها جلوگیری شود.

حفظ مسافت: هنگام استفاده از سشوار بر روی موها، حفظ کنید مسافت مناسب بین سشوار و موها (حدود ۱۵-۳۰ سانتی‌متر). این کار باعث جلوگیری از آسیب به پوست سر و موها می‌شود.

استفاده از محافظ حرارتی: برخی از سشوارها همراه با محافظ حرارتی عرضه می‌شوند. استفاده از این محافظ‌ها می‌تواند در کاهش آسیب به موها موثر باشد. پیش از استفاده از سشوار، محافظ حرارتی را روی دستگاه نصب کنید.

مراقبت موها پس از استفاده از سشوار: پس از استفاده از سشوار، می‌توانید از محصولات مراقبت مویی مانند روغن مو یا حفاظت حرارتی استفاده کنید. این محصولات کمک می‌کنند تا موها نرم و براق بمانند و آسیب دیدگی آنها کاهش یابد