طراحی و آب بندی (عایق بندی) استخر

طراحی استخر

امروزه افراد زیادی هستند که علاقه‌مند به طراحی استخر در منزل یا باغ خود هستند یا این که قصد دارند استخرهای مخصوصی را در زمین‌های کشاورزی با اهداف مختلف طراحی کنند. بسیاری از افراد مبتدی در این زمینه گمان می‌کنند که طراحی انواع استخرها کار چندان سختی نیست و می‌توان به‌سادگی هرچه تمام این کار را انجام داد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید طراحی انواع استخرها یک فرایند زمان‌بر و بسیار اصولی است.

درصورتی‌که اصول و استانداردهایی که در این زمینه وجود دارند را در زمان طراحی رعایت نکنید احتمالا در آینده مشکلات متعددی برای شما به وجود می‌آید. به همین علت است که اکثر متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند پیشنهاد می‌کنند که برای طراحی انواع استخرها حتما از یک تیم حرفه‌ای در این زمینه مشورت بگیرید.
یکی از مهم‌ترین نکات در خصوص طراحی اصولی استخرها این است که این کار باعث می‌شود تا طول عمر استخر و تجهیزات آن به میزان زیادی افزایش پیدا کند. در حال حاضر استانداردهای بین‌المللی برای انجام این کار وجود دارد که باعث می‌شود تا کیفیت و طول عمر استخرها به میزان زیادی افزایش پیدا کند.

بررسی موقعیت استخر برای طراحی آن

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهم در طراحی استخر این است که سعی کنید ابتدا با موقعیت و محلی که قصد ساخت استخر در آن را دارید آشنا شوید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید استانداردهایی طراحی استخر مطابق با محلی که استخر در آن قرار دارد متفاوت است. به‌عنوان‌مثال اگر شما قصد داشته باشید استخر خود را در یک منطقه‌ای که شیب دارد طراحی کنید باید استانداردهای متفاوتی را نسبت به زمین صاف در نظر بگیرید.

علاوه بر این شرایط آب‌وهوایی که منطقه‌ای که قصد طراحی استخر در آن را دارید نیز مهم است. به‌عنوان‌مثال اگر قصد ساخت استخر در محیط‌های مرطوب را دارید باید سعی کنید نکات مهمی را در زمان طراحی رعایت کنید. محیط‌های مرطوب معمولا نیازمند این هستند که از متریال‌ها و مواد اولیه خاصی برای ساخت استخر استفاده شود که این مسئله نیز می‌توان به‌صورت مستقیم روی طراحی شما تاثیرگذار باشد.

به همین علت است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش‌ازاین که عملیات طراحی انواع استخرها را آغاز کنید از محل استخر دیدن کنید و اطمینان حاصل کنید که به‌خوبی با شرایط مختلف آن آشنا هستید

این مقاله را هم بخوانید :   فلاش تانک دستشویی، دوش حمام و راهکارهای صرفه‌جویی مصرف آب در منازل

یکی از مهمترین کارهای مراقبتی بعد از ساختن استخر، نگهداری از استخرهای خصوصی و عمومی می‌باشد. چون قاعدتاً استخرها از موادی مانند سیمان ساخته می‌شوند و این مواد خاصیت نفوذپذیری بالایی دارند. وقتی خاصیت نفوذ پذیری آنها بالا باشد، امکان انتقال و عبور آب بسیار بالا می‌رود. چون استخرها به عنوان یک منبع ذخیره آب به حساب می‌آیند، خیلی اهمیت دارد که حتماً به‌گونه‌ای ساخته و آب بندی شوند که ذره‌ای آب به بیرون نشت نکند. پس عایق بندی استخرها از ضروری‌ترین مراحل مراقبت استخرها می‌باشد.

آب بندی استخر چه اهمیتی دارد؟

درست است که با آب بندی استخرها در وهله اول به عایق بندی آن کمک می‌کنیم، اما به جز این مورد، آب بندی دارای مزیت‌های دیگری هم می‌باشد. با استفاده از آب بند کننده‌های مناسب شما متوجه می‌شوید که برای مدتی طولانی استخرها از نمای بیرونی بسیار خوبی برخوردار هستند. بعلاوه، آب بندی کردن، موجب محافظت از سازه استخر در برابر یخ زدگی و سرما خواهید شد. آب بندی کف استخر نیز از موارد دیگری است که توجه به آن حائز اهمیت است و بدون آن بعد از مدتی کف استخر تخریب شده یا آسیب می‌بیند.

تاثیر عایق بندی استخر در حفظ گرمای آب

اگر فضای استخرها به درستی عایق و آب بندی نشود، گرما از طریق دیواره‌ها به سمت بیرون هدر می‌رود و دمای آب استخر به شدت کاهش پیدا می‌کند. آب بندی، روش‌های متعددی را در بر دارد که در ادامه می‌خواهیم به بررسی آن‌ها بپردازیم. اما پیش از آن باید توجه داشته باشید که نخسیتین موردی که در آب بندی، باید حتما مورد توجه قرار گیرد آب بندی سازه بتنی استخر در هنگام بتن ریزی است.

طراحی کردن استخرها و جکوزی ها نیز دارای استانداردهای خاص خود می باشند. شما باید به خوبی بدانید که عدم به کارگیری این استانداردها در ساخت استخرهای شنا موجب هدر رفتن هزینه های شما خواهد شد. هر یک از طراحان و معمارانی که ساخت استخر را بر عهده دارند به خوبی قادر می باشند استخرها را طراحی کنند.

منبع :

 

https://berke.ir/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C