ادوبی ایندیزاین چیست و چه کاربردی دارد؟

ایندیزاین یک نرم افزار نشر رومیزی برای ایجاد آگهی ها، بروشورها، مجلات، روزنامه ها و کتاب ها است که پروژه های ایجاد شده با استفاده از ایندیزاین می توانند در دو قالب دیجیتالی و چاپی به اشتراک گذاشته شوند. این نرم افزار توسط ادوبی سیستم توسعه و تولید شده است که ادوبی ایندیزاین CC بخشی از Creative Cloud است و مجموعه ای از برنامه های مورد استفاده برای طراحی، بازاریابی و ارتباطات در چاپ، فیلم و آنلاین میباشد.

ادوبی ایندیزاین CC برای استفاده در رایانه های Mac OS یا ویندوز در دسترس است و امکان دسترسی به سایر منابع ادوبی را فراهم می کند. ایندیزاین استاد طرح بندی های چند صفحه ای است همچنین مفیدترین ویژگیهای ویرایش بردار را با ویژگیهای پردازش متن قوی خود ترکیب می کند و به شما این امکان را می دهد که همه فونت ها و تصاویر مورد استفاده در پروژه خود را برای ارسال آسان به چاپگر به PDF تبدیل کنید. در ادامه با مقاله ادوبی ایندیزاین چیست همراه موشن کده باشید.

تاریخچه ایندیزاین

اولین ورژن آن در سال ۱۹۹۹ منتشرشد. ناگفته نماند این نرم افزار سال ها قبل توسط کمپانی Aldus در سیاتل توزیع شده بود. این کمپانی نرم افزار های خود را برای سیستم عامل های ویندوز و مک منتشر میساخت.برنامه‌هایی مثلSuperpaint و PageMarker از اولین ساخته های این شرکت بود.اولین نسخه PageMaker در سال ۱۹۸۵ از طریق Aldus منتشر شد. این نرم افزار دارای رابط کاربری خیلی ساده ای بود. کاربر می‌توانست نوعی از طراحی‌های نخستین را در آن ایجاد کند.

سال ها بعد PageMaker تبدیل به یکی از پر طرفدار ترین برنامه‌های گرافیکی برای کامپیوتر گشت.  این شرکت در سال ۱۹۹۰ نسخه چهارم این برنامه را به طور منحصر به فرد و بسیار پیشرفته‌ توزیع نمود.در سال ۲۰۰۰ شرکت Adobe نرم افزاری را به عنوان جایگزین PageMaker به اسم ایندیزاین منتشر کرد.در ابتدا هدف این کمپانی ارائه یک برنامه‌ای بود که بتواند با QuarkXPress رقابت کند.

یادگیری ایندیزاین را از کجا شروع کنیم؟

با توجه به قابلیت های نرم افزار ایندیزاین بسیار فراگیر شده است. برای شروع آموزش نرم افزار ایندیزاین شما نیاز به اطلاعات و پیش زمینه زیادی نخواهید داشت. راه ها و گزینه های زیادی در دسترس شما هستند. شما می توانید با شرکت در آموزش ایندیزاین را آغاز کنید.

فرقی نمی کند که چگونه دوره آموزش ایندیزاین از مبتدی تا پیشرفته خود را آغاز کنید. فراموش نکنید که تمرین کردن همیشه بهترین راه برای یادگیری یک نرم افزار جدید است. تجربه ویژگی ها و عملکرد های مختلف یک نرم افزار سبب می شود که شما با بخش های مختلف آن آشنا شوید. همچنین شما می توانید کار خود را با حوصله و دقت بیشتری انجام دهید چون نیازی به تحویل سریع و با کیفیت کار خود در حالت تمرین ندارید. این مسئله به شما کمک می کند تا در آینده سفارشات خود را با کیفیت بالاتر و با سرعت بسیار بیشتری انجام دهید و به یک فرد حرفه ای و کاربر پرکار در ایندیزاین تبدیل شوید.

حتما ببینید: آموزش نوشتن متن در ایندیزاین (+فیلم رایگان)

ادوبی ایندیزاین چه کاردهایی دارد؟

با استفاده از این نرم افزار میتوان قالب ها و تمپلیت های مختلفی طراحی کرد و از آن ها برای طراحی های مختلف استفاده کرد.

با استفاده از ایندیزاین میتوان در صنعت چاپ و تبلیغات پیشرفت زیادی کرد و طرح خای حرفه ای تری آفرید. این نرم افزار به شما این قابلیت را میدهد که طرح های حرفه ای تری ایجاد کنید و از این راه درآمد بالایی داشته باشید.

ایندیزاین برای ایجاد بروشور، صفحات مجلات، روزنامه، پوستر، کارت ویزیت، کارت پستال، استیکر وکتور و بسیاری دیگر از انواع طرح های گرافیکی استفاده می شود.

از مهمترین امکانات برنامه ایندیزاین این است که میتوانید افکت های مختلفی به تصاویر اضافه کنید و آن ها را ادیت کرده و حتی وکتور های ساده بسازید.

ایندیزاین ابزارهای لازم برای طراحی صفحات و ایجاد طرح‌بندی بصری را فراهم می‌کند که هم برای رسانه‌های چاپی و هم برای رسانه‌های دیجیتال قابل استفاده است. ایندیزاین روشی ساده برای ایجاد صفحات حرفه ای در اختیار کاربران قرار می دهد که می توانند به صورت چاپی یا آنلاین طرح های گرافیکی را منتشر کنند.

ایندیزاین به ویژه برای اسناد حاوی چندین صفحه، طرح‌بندی‌هایی که متن و تصاویر را ترکیب می‌کنند و مواردی که حاوی مقادیر قابل توجهی متن هستند مفید است.

قابلیت های نرم افزار ایندیزاین

  1. تنظیم حروف
  2. ایجاد سبک حروف (typographic styles)
  3. دارای ابزار بابت تنظیم دقیق قرارگیری عناصر گرافیکی
  4. قابلیت استخراج خودکار اطلاعات از فرمت های متنوع
  5. تنظیم اندازه ستون ها و کادرها
  6. به دلیل محیط سازگار و هماهنگی که بادیگر نرم افزار های adobe (photoshop , illustrator ,acrobat , flash ) دارد، هدایت پروژه بسیار راحت تر شده و قدرت کارایی نرم افزار بالا رفته است.
  7. ذخیره اتوماتیک تغییرات اعمال شده روی پروژه و خودکارسازی کارها
  8. امکان جستجو و جایگیزینی کلمات و … با استفاده از ابزارهای خاص پیشرفته
  9. امکان ذخیره کردن پروژه با فرمت pdf و xhtml به منظور نمایش در اینترنت و وب
  10. ایجاد و مدیریت پروژه های تعاملی با استفاده از سرویس های آنلاین شرکت adobe

نرم افزار ایندیزاین چه امکاناتی دارد؟

نرم افزار ایندیزاین ابزارهای ضروری برای طراحی صفحات و چارچوب بندی های مختلف متون را که برای صنعت چاپ و رسانه های دیجیتال کاربرد دارد، فراهم می کند. ایندیزاین کاربران را قادر می سازد تا به روش ساده ای صفحات حرفه ای خلق نمایند که بتوان آن ها را به شکل چاپی یا آنلاین منتشر کرد. این نرم افزار به خصوص برای اسنادی که دارای چندین صفحه است و طرح هایی که در آن ترکیبی از متن و تصاویر وجود دارد کاربرد دارد. به علاوه می توانید ویرایش و ایجاد افکت روی تصاویر را در حد بسیار ابتدایی در این نرم افزار انجام دهید و با کمک ابزارهای داخل آن وکتورهای ساده بسازید.

این مقاله را هم بخوانید :   ثبت نام گرین کارت 2025

دلایل استفاده از ایندیزاین در رسانه‌های چاپی:

  1. استفاده آسان از نرم‌افزار ایندیزاین:

قابلیت کپی گرفتن از یک برنامه و الحاق آن در برنامه دیگر بدون نیاز به ایجاد فایل با فرمت Eps یا فایل‌های دیگر از قابلیت‌های این برنامه است که باعث تسهیل در کار شده و شما می‌توانید با فشردن کلیدها کنترل C و کنترل  Vبرای کپی کردن در تمام برنامه‌های Adobe استفاده کنید.

  1. نرم‌افزار استاندارد بازار:

نرم‌افزار InDesign یکی از بهترین و پر‌کاربرد‌ترین نرم‌افزارها در حوزه طراحی‌های تبلیغاتی و صفحه آرایی است که اکثر فروشگاه‌ها و مراکز چاپ از آن استفاده می‌کنند. به همین دلیل اگر علاقه‌مند به صفحه آرایی و طراحی‌های استاندارد هستید بهتر است از این نرم‌افزار استفاده کنید.

  1. برای چاپگرها ساخته شده است:

برای طراحی در نرم‌افزار ایندیزاین می‌توانید با استفاده از فتوشاپ و یا ایلوستریتور طرح‌بندی صفحات را انجام دهید و با ترکیب متن و تصاویر در نرم‌افزار ایندیزاین، با صدور و ایجاد فایل Pdf، فایل و فرمت متناسب با چاپگر را ایجاد کنید و کار خود را انجام دهید.

  1. توانایی ایجاد فرمت pdf:

ایجاد و صدور فایل Pdf از بهترین و مناسب‌ترین ابزار‌های این نرم‌افزار است که شما می‌توانید بعد از دانلود فایل، آن را به صورت آماده چاپ کنند.

مشخصه های اصلی نرم افزار ایندیزاین

کاربری ساده

یکی از ویژگی ها و مشخصه های اصلی نرم افزار ایندیزاین، کاربری ساده است. کاربری ساده ی آن به انعطاف پذیری در نوشتن text اختصاص دارد. به عبارتی دیگر نرم افزار ایندیزاین برای گردآوری، ترتیب نوشته در کنار یکدیگر و عناصر نگاره ای در قالب صفحه مفید است.

تشکیل پروژه با فرمت pdf و html

نرم افزار ایندیزاین به مثابه ی برنامه های مخصوص طراحی گرافیک، به منظور تسریع روند آماده سازی طرح ها برای چاپ یا انتشار در سامانه جهانی اینترنت، از قابلیت گرفتن خروجی فایل به فرم pdf بهره مند است.

پشتیبانی از زبان های مختلف در سطح جهان

مهم ترین مشخصه در نرم افزار ایندیزاین، پشتیبانی کامل از زبان های رایج در سطح جهان است. در واقع این نرم افزار به منظور دسترسی کاربران از اقصی نقاط دنیا از زبان های فارسی، ترکی استانبولی، انگلیسی، عربی، چینی، فرانسوی، روسی، سوئدی، لهستانی، فرانسوی، فنلاندی، دانمارکی، چکی، هلندی، آلمانی، کره ای، چینی، عبری، ایتالیایی و اسپانیایی پشتیبانی کامل دارد.

ویژگی‌های‌ Adobe InDesign

  • پشتیبانی از زبان فارسی
  • قابلیت ایجاد قالب و متن چند ستونه
  • امکان وارد کردن متن از نرم افزار word
  • افزایش سرعت در انجام دادن کارهایی مانند : تنظیمات چاپی و صفحه بندی و صرفه جویی در زمان
  • قابلیت ایجاد و استفاده از فایل‌های pdf به صورت پیش‌زمینه به منظور ساده سازی در اجرا و آماده کردن طرح‌ها (این قابلیت باعث می‌شود که طراح از آماده کردن فرم خروجی برای چاپ معاف شود.)
  • قابلیت کار پیشرفته با متن و انجام عملیات مختلف روی آن
  • سازگاری کامل با نرم افزارهای Acrobat و Flash و Illustrator و photoshop
  • امکان فرمت بندی متون و طراحی ها به صورت فرمت استاندارد XML‌
  • امکان استفاده از جلوه های مالتی مدیا

سوالات متداول در باره ی ادوبی ایندیزاین:

چرا از ایندیزاین استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید اسناد و یا بروشورهای حرفه‌ای ایجاد کنید، شما به یک نرم‌افزار قالب‌بندی صفحه حرفه‌ای نیاز خواهید داشت.

چه چیزی باعث می‌شود که ایندیزاین برای صفحه‌بندی مناسب باشد؟

با استفاده از این برنامه امکان تولید بروشورها، پوسترها، مجلات و کتاب‌های الکترونیکی جذاب وجود دارد.

این نرم افزار به شما چه کمکی می کند؟

شما را قادر می‌سازد تا تغییرات جزئی دقیقی برای تنظیم سرخط، ردیابی و کشیدگی (فاصله بین خطوط و کاراکترها) داشته باشید، که این امر به شما کنترل کاملی بر ظاهر سند فراهم می‌کند.

چرا ایندیزاین برای گرافیست ها مهم است؟

InDesign برای توسعه طرح‌بندی برنامه‌ریزی شده است، که در آن طراحان می‌توانند اشیاء را وارد و دستکاری کنند، جریان متن و سبک را کنترل کنند، و محتوا را با استفاده از ویژگی‌های مختلف سازماندهی کنند.

ویژگی اصلی InDesign چیست؟

می توان از آن برای ایجاد آثاری مانند پوستر، آگهی، بروشور، مجلات، روزنامه، ارائه، کتاب و کتاب الکترونیکی استفاده کرد. InDesign همچنین می تواند محتوای مناسب برای دستگاه های تبلت را در ارتباط با Adobe Digital Publishing Suite منتشر کند. طراحان گرافیک و هنرمندان تولید، کاربران اصلی هستند.

جمع بندی

در مقاله نرم افزار ایندیزاین چیست سعی کردیم تا حد امکان به صورت کلی به معرفی ایندیزاین به همراه کاربرد ها و ویژگی های آن بپردازیم. همانطور که مشاهده کردید این نرم افزار یک نرم افزار بسیار پرکاربرد و همچنین پول ساز در صنعت نشر است. تسلط به این نرم افزار به شما کمک خواهد کرد به عنوان یک فرد حرفه ای خیلی سریع وارد بازار کار بسیاری از انتشارات شوید.