عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه آرای تربیتی سیاست نامه ی خواجه نظام الملک توسی
تکه ای از متن پایان نامه :
مطالعه تاریخی نشان می دهدرابطهی اخلاق وسیاست درسه حوزه ی مهمّ تفکّرسیاسی درایران واسلام یعنی حوزهی اندیشههای فلسفی-سیاسی،حوزهی اندیشههای دینی-سیاسی وحوزهی سیاستنامهدوموضوع اساسی که ذهن سیاست نامه نویس ها رابه خودمشغول داشته می باشد این بوده که«ابتداآنهاعموماًبه بحث درچگونگی اکتساب قدرت سیاسی وشیوههای نگهداری آن پرداختهاندودرمرحلهی بعداندیشیدهاندکه چگونه میتوان ازخروج خوارج(بروزمخالفت باقدرت حاکم)جلوگیری کردوسررعایارادرچنبراطاعت ملک نگاه داشت.»(طباطبائی،20:1367)اگرحفظ وضع موجودرابرآینداین کوششهاتلقی نماییم،می توان گفت که سیاستنامهنویسان درپی آن بودهاندکه ازیک سوباتوجیه راههای به قدرت رسیدن ازجمله سلطنت موروثی یاشوکت(زور)پادشاه خلق رابه خدمت حاکم ،پادشاه وفادارسازندوازسوی دیگرمانع بروزمخالفت علیه شاه حاکم شوند.پدیدهای که درادبیات سنتی ودینی ماازآن به فتنه تعبیرشده می باشد.این ویژگیهابه نوعی اظهار ابعادسیاست نامهنویسی می باشد که تصورمیشودازترکیب اندیشهی ایران شهری باستان باآموزههای دورهی اسلامی درباب خلافت وسیاست شکل گرفته می باشد.به تأثیرازفضای دینی بعدازاسلام درایران،البته بعضی ازفعّالیت ها ازاین دست درقالب دیگری تقریریافته اندکه به شریعتنامهنویسی مشهوراست.
به اعتقاددکترطباطبائی«شریعتنامهها هر چند مانند سیاستنامه ها ایدئولوژیک به خلافت پرداختهاند؛امّادرتأسیس نظریهی خودازاندیشهی سلطنت فاصله گرفته وشریعت رادرکانون تفسیرخودقرار میدهند.»(طباطبائی،27:1367)سلوکالملوک فضلاللّهبنروزبهانخنجی ازبامعناترین کتابهادراین زمینه می باشد.
2-6-هدف تربیت
تربیت دارای هدف دوگانه ودوبعدی می باشد.دربعدفردی زندگی خوب هدف اساسی تعلیم وتربیت فردقرارمیگیرد.شاخصههای شخصی زندگی خوب راپرفسوربرودی استادتعلیم وتربیت دانشگاههایآمریکادرگزینههای زیرمعرفی میکند:«1-برخورداری ازسلامت بدن.2-برخورداری ازامنیت عاطفی.3-احساس قـدرت واحتـرام.4-امیدنسبت به آینده.امّادربُعداجتماعی،تربیت شهروندشایسته راهدف تعلیم وتربیت می شناسد.»(شریعتمداری،بی تا:183)
«جان لاک،فیلسوف انگلیسی،هدف آموزش وپرورش رانیرومندی تن ،فضیلت ودانش می داندوآن رابه سه بخش بدنی،اخلاقی وفکری تقسیم می کند.»(رهبر،48:1385)
که میتواندبرانسجام وهماهنگی نظام تربیتی آن تأثیربه سزایی داشته،آن رابه عنوان یک نظام خاص تعلیم وتربیت مطرح کند؛یعنی حکمت عملی که شامل اخلاق،تعلیم وتربیت،حقوق و…که برحکمت نظری(مقولات ومسائل نظری وفلسفی)مبتنی می باشد.باتوجه به این مقدمه،مبانی تعلیم وتربیت رئالیسم اسلامی رامیتوان به توضیح زیرتعریف نمود:
دیدگاههای کلّی رئالیسم اسلامی درموردی هستی،خدا،بشر،ابعادوجوداو،شناخت ودانش(توجههای کلّی،مقبولات وپیشفرض هانسبت به جهان هستی)می باشد که پایه واساس تعلیم وتربیت راتشکیل میدهد.
اگربخواهیم تعریف اختصارتری رابیان کنیم،می توان گفت مبانی تعلیم وتربیت،دیدگاه های رئالیسم اسلامی،نسبت به بشر،حقیقت وابعادوجودی،هدف ازآفرینش کمال نهایی وکیفیّت حرکت اوبه سوی مقصدنهایی(قرب الهی…)می باشد.
خدای سبحان،غایت وهدف می باشد.راه رسیدن به چنین هدفی،زیرنظرگرفتن نفس ومراقبت ازآن می باشد«علیکم انفسکم.مراقب خودتان باشید.»(مائده،105)زیرا«هدف تربیت بشر ازغایت زندگی وی جدانبوده ورابطهیتابع ومتبوع میان آنهاست لذامی توان نتیجه گرفت که هدف تربیت آدمی،«نیل به قرب الهی درپرتوایمان وعمل صالح می باشد.»(سباء،37)ونیز«القای دوست»(انعام،154)و«اطمینان یافتن درجوارحضرت اوست»(الفجر،30-26)لذادرچنین بینشی«بشر رنج برندهای می باشد.رنجی رابه سوی پروردگارش.تابه لقای