دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

تکه ای از متن پایان نامه :

۲-۹ طریقه تصوّف ابوسعد

ابوسعد خرگوشی تصوفی متشرعانه‌داشت و اهل صحو بود. وی پیرو تصوف امام قشیری بود، که سخت پایبند به سنّت و شرع بود. به ابوسعد اقوال صوفیانه و کراماتی هم نسبت داده­اند و ابوالفضل محمّد بن عبدالله صرّام حیری نیشابوری(م۴۹۹ق) که صحبت ابوسعد را شنیده بود از آن حکایات­ و اقوال بسیاری نقل ‌کرده می باشد و عبدالغافرالایرانیون و الادب العربیرجال فقه الشافعیه، ج۴، ص۱۲۹،جمادی الاولی سال۴۰۷ق ذکر کرده­اند.

آقای نصرالله پور جوادی در مقاله‌شان در دانشنامه‌ جهان اسلام، ‌ص ۳۹۸ آورده که ابوسعد در۴۰۷ق یا به قولی۴۰۶ق وفات یافت. پیکرش را در خانقاهش، که‌ در محله­ی خرگوش بود، به خاک سپردند.اما آقای احمد طاهری عراقی در مجله معارف، ص ۱۳ آورده‌اند که وفات ابوسعد در جمادی الاولی۴۰۷ق، یا آن­چنان که خطیب بغدادی از ابوصالح نیشابوری نقل کرده می باشد در۴۰۶ق رخ داد. قاضی ابوعمر بسطامی نماز میّت را برای او خواند[i]و برای بزرگداشت او مجالس بسیاری برگزارکردند و نه تنها مسلمانان بلکه غیرمسلمانان نیز در سوگ از دست دادن او عزادار شدند. پیکرش را درخانقاهش در محله­ی خرگوش به خاک سپردند و تربتش زیارتگاه مردم گردید که به آن توسّل می‌جستند و از آن شفا ‌طلب می­کردند. سمعانی آن مزار را بارها دیده می باشد.[۱]

لازم به ذکر می باشد که طی سفری به شهر نیشابور برآن بودم تا شاید آرامگاه ایشان را بیابم اما علیرغم پژوهش و مطالعه بسیار، شوربختانه نتوانستم به این هدف نایل شوم.

می­برد: البشاره والنذاره؛ تهذیب الاسرار فی طبقات الاخیار؛ کتاب الزّهد؛ دلایلالنّبوه ؛ تفسیرکبیر.[ii]

آثاری که تاکنون اثری از آن­ها در کتابخانه‌ها یافت نشده می باشد، کتاب­های الزّهد؛ شعارالصالحین می­باشد.هم­چنین ابوبکر احمد بن حسین بیهقی(م۴۵۸ق) نیز که ازابوسعد نقل قول­هایی مستقیم در کتاب الزهدالکبیر آورده از اثر دیگری از او به نام کتاب الفتوه یاد کرده وحدیثی را از آن کتاب نقل کرده می باشد. از کتاب الفتوه ابوسعد نیز غیر از آن­چه ابوبکر بیهقی نوشته، چیزی در دست نیست.

آثاری که از او به جای مانده می باشد، نظیر: تهذیبالاسرار؛ ‌شرف النّبی که به نام­های مختلفی مانند شرف النّبوه؛ دلایل النّبوه؛ شرف المصطفی نیز آمده می باشد؛البشاره و النذاره فی تعبیر الرؤیا و المراقبه؛ ‌اللوامع؛ ‌الاشاره و العباره که با استناد به علم القلوب که به اشتباه به ابوطالب مکی منسوب گشته، شناسایی شده می باشد، که از این اثر غیر از[۱]. کتاب السیاق ۴۷؛ سمعانی،الانساب،ج۵،ص ۸۶و۱۰۲٫

[i]. سمعانی، ج۵، ص ۸۶ و۱۰۲، کتاب السیاق ۴۷آ درمتن نسخه‌ی موجود “اربع واربعمائه” می باشد که باید اشتباه نویسنده باشد،‌به قرینه مثل منتخب السیاق ۹۴ ب و روایت منقول ابن عساکر از آن در تبین کذب المفتری،ص ۲۳۶، که درآن  “سبع و اربعمائه” می باشد؛ اسنوی،‌ج ۱، ص ۴۷۷،الذهبی، محمد بن الحافظ،العبر فی خبر من غبر، ج ۳، ص ۹۹؛ ذهبی، ‌تذکره الحفاظ،ج۳،‌ ص ۱۰۶۶و۱۱۶۲-۱۱۶۴؛حنبلی، ابن فلاح، ج ۳، ص ۱۸۴؛ خطیب بغدادی، ج ۱۰، ص ۴۳۲، ابن جوزی،‌ج ۷، ص ۲۷۹؛ یاقوت حموی، ‌معجم البلدان، مصر، مطبعه السعاده،۱۹۰۶-۱۹۰۷م،ج۲، ص ۴۲۶؛ ابوصالح احمد بن عبدالملک نیشابوری(م۴۷۰ق) از محدّثان نیشابور و مشایخ خطیب بغدادی بوده می باشد، نک: خطیب بغدادی،‌ج ۴،ص ۲۶۷-۲۶۸؛ کتاب السیاق ۴۷ آ، و ابوعمر محمّد بن الحسین البسطامی (متوفی ۴۰۷ ق یا ۴۰۸ق) ازعلما شافعیه خراسان و قاضی نیشابور بوده می باشد که در طبقات السّبکی،ج۴، ص ۱۴۰-۱۴۳ آمده می باشد. در این منابع به وفات ابوسعد در۴۰۷ق اشاره شده: المنتخب من السیاق، ص۵۰۱؛ الذهبی، محمد بن الحافظ، العبرفی خبر من غبر، ج۳، ص۹۸؛اسنوی، ج۱، ص۲۲۹؛ و در این منابع به  وفات ابوسعد در ۴۰۶ق اشاره شده می باشد:خطیب بغدادی، ج۱۲، ص۱۸۸، ابن جوزی، ج۱۵، ص ۱۱۵، و  در مورد دفن پیکر ابوسعد در کوی خرگوش به کتاب الانساب، ج۲، ص۳۴۴،بایستی مراجعه نمود.

[ii]. رحمتی، محمّد کاظم، «زین الفتی و مؤلف آن»، قم، نشریه اطلاع رسانی و کتابداری، آینه پژوهش،‌ س ۱۵، ش ۴، مهر- آبان ۸۳، ص ۴۲؛ نک: کحاله، عمر رضا، المستدرک علی معجم المؤلفین تراجم مصنفی الکتب العربیه،ترجمه عمر رضا کحاله، بیروت، موسسه الرساله، ۱۴۰۶ق/۱۳۶۴ش،ج۶٫

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه