[add_to_cart id=615870]
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست
عنوان صفحه
مقدمه………………………………….2
فصل یک : تاریخچۀ حقوق فضا…………………………. 11
بخش اول: مقدمه…………………………….11
بخش دوم : فعالیتهای فضایی و همكاری های بینالمللی……….11
بخش سوم : فضای ماورای جو و همكاری دولتها……………….12
بخش چهارم: سازمان های غیردولتی حقوق فضا در درون چارچوب دستورالعملهای همكاری……………….12
بخش پنجم: UNCOPUOS کوپیوس-كمیتهی ملل متحد برایاستفاده ی صلحآمیز از فضا ……………14
فصل دو: اقدامات تجاری سازی فضا تحت شرایط CORP امریکا IURIS SPATIALTS ………18
بخش اول : مقدمه……………………………………18
بخش دوم : ارزیابی مجدد حقوق بینالملل فضا…………………………………………19
بخش سوم : تعیین مفهوم تجارت یا سودآوری…………………………………..20
بخش چهارم : پذیرش ایدهی تجارت در چارچوب معاهدهی فضای ماورای جو……………………20
بخش پنجم: دیگر ابزارهای تشخیصی حقوق بینالملل فضا …………………………24
بخش ششم : برآورد توافقنامهی ماه ………………………………….24
بخش هفتم : نتایج……………………………………29
فصل سه : حقوق فضا، تشکیلات خصوصی و مالکیت خصوصی……………………….32
بخش اول : مقدمه……………………………………………32
بخش دوم : درگیریهای غیرمستقیم………………………………………..33
بخش سوم : درگیریهای مستقیم…………….33
بخش چهارم : پذیرش اقدامات خصوصی در فضای ماورای جو…………………………..34
بخش پنجم : اقدامات در سطح ملی ………………………………….36
بخش ششم : سیاستهای امریکا و قانونگذاری…………………………..36
بخش هفتم : قوانین داخلی فضایی در كشورهای اروپایی………………………52
بخش هشتم : رهنمودهای چند ملیتی در درون ESA…………………..55
بخش نهم : ناحیههای عملیاتی رهنمودهای داخلی آینده…………………..56
بخش دهم : نزاعهایی برسر قوانین …………………………………….57
فصل چهارم : ارتباطات ماهوارهای …………………………………60
بخش اول : مقدمه…………………………………60
بخش دوم : همكاری جهانی ……………………….62
بخش سوم : اتحادیهای برای ارتباطات جهانی…………………..63
بخش چهارم : ادارهی قانونیGSO…………………………….67
بخش پنجم : دفاع در برابر صدمات ماهوارهای در GSO ……….68
بخش ششم : بازبینی تواناییهای قدرتطلبانهی ITU……………………………..69
بخش هفتم : UNCOPUOS ) کمیته استفاده صلح امیز از فضای ماورای جو)………………..70
بخش هشتم : نتایج…………………………………………………………………..72
فصل پنجم : حمل و نقل فضایی…………………………………………………73
بخش اول : مقدمه…………………………………………………..73
بخش دوم : مفهوم حمل و نقل فضایی …………………………………….74
بخش سوم : سیستمهای حمل و نقل فضایی…………………………………………..75
بخش چهارم : حكومت قانونی در سطح زمین ………………………………………………………..76
بخش پنجم : قلمرو قانونی دریاهای آزاد……………………………………………………..77
بخش ششم : قلمرو قانونی فضای هوایی …………………………………………………………..79
بخش هفتم :رژیم قانونی فضای ماورای جو……………………………………………………..79
بخش هشتم : نتیجه………………………………………………………..84
فصل ششم : حقوق دارایی های فكری و فعالیتهای فضای ماورای جو…………………….85
بخش اول : سنجش از راه دور در فضا و كپیرایتها (حق امتیازات) ……………………………….87
بخش دوم : حقوق اختراعات و تجاریسازی امور فضایی …………………………89
بخش سوم : تجاری سازی سنجش از راه دور از فضا ………………………………90
بخش چهارم : همكاریهای بینالمللی ………………………………………………90
فصل هفتم : نتیجه…………………………………………..92
منابع……………………………………………95
چکیده انگلیسی…………………………………………. 99
چکیده
در آغاز عصر فضا توجه جهانی به فعالیت های تجاری ماورای جو به شدت افزایش یافته است ، سفر به ماه در سال 1969 رخ داد ، در ابتدا تنها وقایع غیر عادی و شگفت انگیز نظر بشر را به خود معطوف می ساخت و رسانه ها بیشتر سعی در پوشش این وقایع داشتند اما امروزه توسعه در بهره برداری و اکتشاف در عرصه فضا زندگی و دیدگاه بشر را تحت تأثیر قرارداده و عموم افراد از تحولات در فضا اطلاع زیادی ندارند ، اما نگرانی پژوهشگران ، فقدان چارچوب های قانونی در این عرصه می باشد.
توسعه ی ماهواره ها برای ارتباطات ، تلویزیون ، نظارت بر زمین ، پیش بینی آب و هوا و دریا نوردی از جمله پیشرفت هایی هستند که نتیجه ی فعالیت در فضای ماورای جو می باشند.
ایجاد یک رژیم آزاد با کشور های مستقل با عنوان اتباع حقوق بین الملل بدون قدرت مافوق برای اعمال قانونی، خطر افزایش تنش ها و احتمال وقوع جنگ بین کشور ها را ایجاد کرده است ، همچنین امروزه شانس و فرصت برابر برای بهره برداری از فصا برای تمام کشور ها وجود ندارد.
یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه واقع شود ، ایجاد فرصت و اجازه ی فعالیت برای تعدادی از موسسه ها و شرکت های خصوصی در جهت فعالیت در فضای ماورای جو و پیش بینی تعدادی مالکیت های محدود توسط حقوق بین الملل فضا می باشد.
هدف نهایی ایجاد یک سطحی از فرصت ها و شانس ها و مشارکت ها برای کشور ها و شرکت ها و موسسه های خصوصی که تمایل به گسترش فعالیت و صرف هزینه در جهت بهره برداری از فضا را دارند ، است.
بخش خصوصی نقش عمده ای در ایجاد یک چارچوب جدید قانونی برای بهره برداری تجاری از فضا خواهد داشت ؛همچنین افزایش فعالیت های تجاری در فضا بایستی تسهیل شود که این امر در صورتی محقق خواهد شد که فعالان این عرصه با معرفی یک ضابطه ی اخلاقی ، جوانب مختلف فعالیت از جمله: نظارت بر محیط فضا ، توسعه ی معاملات صادقانه ، ایجاد امنیت ، اطمینان از یک بازار اقتصادی آزاد و عدم پنهان کاری سیاسی را تحت حمایت و مورد توجه قرار دهند .
مقدمه
با اینكه چالشهای فضای ماورای جو تنها از چند دهه قبل شروع شده است، بشر پیش از این تعدادی از موانع فیزیكی و فنی را از بین برده و پیشرفت های علمی وسیعی در راه اكتشاف آنچه که سابقاً برای بشر غیرقابل سكونت و استفاده بوده، صورت گرفته است.
از آنجائی كه علوم فضانوردی و دیگر تكنولوژیهای پیشرفته راهی برای ترك سیارهی مان پیدا كردند، توانایی دسترسی به فضای ماورای جو فرصتهای زیاد و بالقوه ای برای پیشرفتهای اجتماعی، علمی و اقتصادی و کسب منفعت، برای بشر فراهم آورده است.
با نگاهی به گذشته، در روزهای اولیهی كشف فضا، كه بر مأموریتهای فضایی تفریحی تمركز داشته،اولین مراحل درگیری بشر با فضا بوده است. در مراحل اولیه، در اواسط جنگ سرد، كشف فضا عمدتاً تنها توسط دو كشور (اتحاد جماهیر شوروی و امریکا)انجام میشد كه در اصل مبتنی بر اعتبار نظامی و ملی آنها این اقدامات صورت میپذیرفت.
با این حال طی 60 سال گذشته در نتیجهی عوامل مختلفی، برای مثال پیشرفتهای بزرگ تكنیكی در دهه های گذشته، سرو كار داشتن با فضای ماورای جو به صورتهای زیادی تغییر كرده است.
عناصر اصلی كه با آن سرو كار دارند بر تغییرات جامعهی اكتشافی فضای جهانی تأثیر گذاشته و فرایند تكاملی ای را در جهت استفادهی تجاری از فضای ماورای جو مطابق زیر در برداشته است:
-توسعهی سیستمهای مختلف حمل و نقل فضایی، برنامهی مسافرت به فضای ماورای جو را راحت و ساده ساخته است. عموماً،درجهی بالایی از بلوغ فنی در تكنولوژیهای فضایی وجود دارد.
-معرفی تجارت در فعالیتهای مربوط به فضا به عنوان محصولی از پیشرفت در محاسبات منطقی در ارتباط با دسترسی متداول به این منطقه.
-افزایش بالقوه كاربریهای فضایی به واسطهی پیشرفت در تكنولوژی فضایی و دیگر علوم مربوطه كه به فعالیتهای مختلف و افزایش بیشمار فواید و منفعت سوق مییابد.
-توسعهی بیشتر كاربریهای فضایی كه به واسطهی تجربیات عملی بدست آمده است.
-استفادهی روزافزون و متمركز از پتانسیل فضای ماورای جو با رشد تعدادی از جوامع و كشورها كه برنامههای فضاییشان را گسترش داده و اینها شامل توسعهی كشورهایی همچون نیجریه،و كشورهای اروپای شرقی است.
عوامل مذكور به همراه دیگر عناصر با اعتبار کمتر، در یک تغییر قطعی در خود مفهوم بهرهبرداری از فضای ماورای جو مشاركت دارند: از فعالیتهای پیش-عملكردی، تجربی و جهت دار علمی تا فعالیتهای عملكردی انجام شده توسط عوامل فضایی برای تعداد روبه رشد اهداف كاربری در مصارف تجاری و صلحطلبانهی فضای ماورای جو.
كسی تردیدی ندارد و ما باید به خوبی از مقادیرقابل توجه پروژههای فضایی نظامی مطلع باشیم. با وجود این مسئله، این امر هدف این پایان نامه نمی باشد که به جوانب نظامی اكتشاف و توسعهی فضای ماورای جو بپردازد.
هماكنون برنامههای فضایی و آژانسهای فضایی بخشی از زندگی روزانهیمان را در برگرفتهاند و هماكنون در حالت كاربردی و عملكردی میباشند. عنصر مهم دیگری به همهی پیشرفتهای بالا به طور تركیبی اضافه شدهاست كه موضوع اصلی این پایان نامه است، برای مثال مصارف تجاری ماورای جو.
تجاری سازی امروزه یک نقش مهم برای توسعه و اكتشافات فضایی آینده به عنوان یک كاتالیزور دارد. در واقع اگر از یكسو، فعالیتهای تجاری در نتیجهی عناصر مذكور باشد و مؤلفههای مرحلهی تغییر را در بهرهبرداری از فضا تشكیل بدهند، از سوی دیگر، بازده تجاری فعالیتهای فضایی به طور دو جانبه بر توسعهی بیشتر در این فرایند تكاملی تأثیر میگذارد، این روند موضوع اصلی مورد توجه ما است كه باعث پرسشهای قانونی و مسائل علمی (كاربردی) میشود.
هدف از این پژوهش، ارزیابی وضعیت جاری مقررات فعالیت فضایی(در طرف اصلی) در برابر پیشزمینههای رو به پیشرفت جوانب تجاری سازی و برعكس میباشد. براساس نتایج این تحقیق و مفاهیم قانونی در نتیجهی بكارگیری این آنالیز در بهرهبرداری عملی فضا، دورنمای حوزهی تلاش ما، فراهم آوردن حداقل یک بینش در سؤالات قانونی مربوط به تجاریسازی فضا میباشد كه این جنبه در حوزهی آكادمیک ایرانی مورد غفلت قرار گرفته است.
نتایج این پژوهش این حقیقت را كه چارچوب قانونی مبنایی در زمان رقابتهای آژانسهای فضایی ایجاد شده و هنوز در مرحلهی اولیهی تجربی و ابتدایی خود قرار دارد و ارزیابی مهم قوانین آن نه تنها فرا رسیده بلكه بسیار ضروری نیز میباشد را مورد توجه قرار داده است.
یک گزارش كلی از مفاهیم قضایی و مسائل عملی مربوطه ممكن است اساسی را برای تدوین قوانین جدید، برای تسهیل در فرایند رو به پیشرفت بهرهبرداری از فضا تشكیل دهد. چنین پیشرفتی بر فعالیتهای فضایی در آینده تأثیر خواهد گذاشت. به طوری كه سود تجاری در این موضوع یكی از عوامل بسیار مؤثر میباشد.
- فصل اول : تاریخ حقوق فضا
فصل اول خوانندگان را با زمینهی قوانین فضایی آشنا میسازد كه گزارش مختصری از تاریخ توسعهی تدوین قوانین بینالمللی فضا، در چارچوب همكاری سراسری در بخشهای مربوط به فضا ارائه میدهد. در اینجا یک فعالیت سخت و پیشرونده در قانونگذاری بینالمللی طی دهه های گذشته را نشان میدهیم.
نهایتاً بیشتر تمركز بر مسائلی شده است كه با موارد توافقات جهانی در زمینهی فعالیتهای فضایی، مسائل ناشی از موارد مهم استراتژیكی و ژئوپلیتیكی فضا در ارتباط با امنیت ملی مواجه است و به علاوه بهرهبرداری از روش های بسیار سودآور در این منبع جدید میباشد.
در آخر، این فصل حاوی فهرستی از سازمان های عمدهی دولتی و غیردولتی در خانوادهی ملل متحد با ویژگیهای اقدامات مربوطه در بخش فضا میباشد.
2-فصل دوم-اقدامات تجاری سازی فضا تحت شرایط اساسی قانون فضایی (حقوق حاکم بر فضا)
فصل دوم تلاش می کند در مفهوم کلی، موضوع تجاریسازی فعالیتهای فضایی را فینفسه و وضعیت آن در شرایط و قابلیتهای حقوق فضا موجود را مورد توجه قرار میدهد. مشخص است شتابی كه تحت تأثیر قابلیتهای تجاری و توسعهی فنی در فضا قرار دارد، نیاز به بروز شدن چارچوب فضایی متداول را تحمیل میكند: با این وجود این فصل یک بازبینی از قوانین بینالمللی فضا ارائه میدهد كه برای ارزیابی اصولی است كه موقع ظهور سیاستهای فضایی مبنی بر جنبشهای مختلف احراز شد، و یا اصولی است كه بر انتظارات عمدهی یک بخش و محیط جدید تمركز داشته و همچنین بر احراز شرایط قانونی پایه متمركز شده و هماكنون با تطبیق روندها در كارهای فضایی مخصوصاً در فرایند تجاریسازی نیز سروكار دارند.
دو نكتهی تعیین كننده مورد بررسی قرار گرفته است:
1: معاهدات فضای ماورای جو فعالیتهای فضایی تجاری را مجاز کنند .
2: معاهدات فضای ماورای جو در شكل فعلیاش قادر به سروكار داشتن با نتایج قانونی فعالیتهای فضایی تجاری باشند. در وهلهی اول قوانین بررسی شده اجازهی كلی برای فعالیتهای تجاری ماورای جو را نشان میدهند. به هر حال، چارچوب بسیار عمدهی قوانین فضایی بینالملل، دستورالعملها (قوانین) كافی را فراهم نمیآورند. بنابراین، برای فراهم آوردن یک اساس امن و قانونیدر این فعالیتها، نیاز به قانونگذاری جدید بینالمللی وجوددارد.
3- فصل سوم- حقوق فضا، تشكیلات خصوصی و مالکیت خصوصی
فصل سوم پدیده های محض فرایند تجاریسازی را كه در فعالیتهای اقتصادی فضا وجود داشته، با افزایش نقش تشکیلات خصوصی در زمینههای مختلف فعالیتهای فضایی ارائه می کند. گرچه تجاریسازی فضا كه با تشكیلات خصوصی انجام میگیرد، در اصل یک موضوع قانونگذاری ملی است كه توسط قانونگذاران ملی اداره شده و با مقررات ناحیهای/ملی اجرا میشود. با این وجود این امر در همهی سطوح بر حقوق فضا تأثیر میگذارد.
در واقع، توافقات بینالمللی آشكار میسازند كه هیچ دولتی نمیتواند ادعای مالكیت فضای ماورای جو یا اجرام سماوی در ماورای جو را داشته باشد، در حالی كه شركتهای خصوصی و اپراتورهای تجاری امید به سرمایهگذاری در تشكیلات فضایی بالقوه را دارند كه مكرراً اشاره میشود این قوانین یكی از موانع عمده در توسعهی تجاری فضا برای آینده را ایجاد میكنند.
حقیقت این است كه فقدان حمایت كافی از حقوق اموال، مانع سرمایهگذاریهای بالقوه برای بدست آوردن وجوهات كافی، حمایت مخفیانه از سرمایهگذاریهای مربوطه و محرومسازی آنها از تضمین درآمد كافی در نتیجه سرمایهگذاریهایشان میباشد. به بیانی دیگر عدم وجود حاكمیت در فضا، قابلیت ایجاد منفعت از سرمایهگذاری خصوصی را افزایش میدهد چرا كه بخش خصوصی متعهد خطر توسعه تكنولوژی و سرمایهگذاری منابع،در صورتی كه نتواند منافع كارش را تضمین كند، نخواهد بود.
این فصل چگونگی امضاء ماهیت سودكرایانهی معاهدات ماورای جو را در 50 سال قبل كه هنوز مانع شخصیسازی آنچه مجاز شمرده شده و آنچه در فضای ماورای جو نمیباشد، میشود را شرح میدهد. یک آنالیز عینی از معاهده ی فضای ماورای جو(و معاهده ماه) نشان میدهد كه حقوق مالکیت وجود داشته اما به اندازهای است كه ممكن است بسیاری از عاملین تجاری را راضی نكند. دو معاهده، حاكمیت بر اموال موجود در فضا، اموال تولید شده در فضا و منابع گرفته شده از مكانشان در فضا را به رسمیت میشناسد، اما هرگونه ادعای حاكمیت توسط كشورها را ممنوع ساخته است. از سوی دیگر، حقوق بینالملل این تحریم را برای افراد نیز بسط میدهد. به اصطلاح معاهدهی ماه برای شراكت «منصفانه» منافع برای همهی كشورها، میباشد اما مشخص است كه كشورهای پیشرفته از لحاظ تكنولوژی، مخالفت شدیدی را در برابر هزینههای ارائه شده، و كسب منافع بیشترشان مطرح مینمایند. همچنین این فصل كه با تشكیلات خصوصی در فضا سرو كار دارد، نشان میدهد كه چگونه از درگیری غیرمستقیم آغاز عصر فضا به سناریویی گذر كنیم كه بخش خصوصی را به طور مستقیم در فعالیتهای فضایی مشاركت دهیم. با بررسی مواد قانونی 6 و 9 از معاهدهی فضای ماورای جو، ما میتوانیم اظهار كنیم كه نهادهای غیردولتی میتوانند عاملین بالقوه فعالیتهای فضای ماورای جو باشند و صراحتاً هیچ ممانعتی در مشاركت تشكیلات خصوصی را نمیتوان به طور منطقی بیاعتبار شمرد. با این حال، این اظهارات با تأییدی همراه است كه فعالیتهای انجام شده توسط نهادهای خصوصی اداره شده ودر نتیجه با همان موانع و شرایط كلی كه برای معاهدهی ماورای جو با توجه به كشورهای عضو فراهم آمده محدود میشود.
4-فصل چهارم-ارتباطات ماهواره ای
فصل چهارم به موضوع ارتباطات ماهوارهای فضا میپردازد و اشاره دارد كه چگونه این امر اولین و موفقترین كاربری فضایی در مفهوم تجاری و محصول فرعی در زمین میباشد. بسیاری از موضوعات مربوط به این جنبه از حقوق فضا در برابر زمینهی قوانین بینالمللی به واسطهی اتحادیه ارتباطات بینالمللی (ITU) و كمیتهی ملل متحد برای استفاده ی صلحآمیز از ماورای جو (UNCOPUOS)، شرح داده شدهاند.
این فصل یک بازبینی از چارچوب قانونگذاری بینالمللی،مخصوصاً در زمینهی فنی از فعالیت اقتصادی فضافراهم آورده است، که رابطهی نزدیكی را بین حقوق بینالملل فضا و حقوق ارتباطات بینالمللی نشان میدهد. ما در اینجا دو نهاد اصلی بینالمللی را معرفی میكنیم كه با مقررات ارتباطی توسط ماهواره سرو كار دارند :
اتحادیهی ارتباطات بینالمللی (ITU) و كمیتهی ملل متحد برایاستفاده ی صلحآمیز ازماورای جو (UNCOPUOS).
همچنین این فصل رژیم قانونی به اصطلاح GSO(مدار ثابت زمین) را در استفادهی روزافزون از مدار ثابت زمینی برای ارتباطات ماهوارهای، از یک سو و تضمین یک مشاركت منصفانه توسط كشورهای مختلف دنیا در این خصوص، از سوی دیگر را نشان میدهد.
همچنین جنبهی دیگری را در ارتباط با خدمات ارتباطات فضایی توسط ماهوارههاییکه در محورهای ثابت زمینی بوجود امده اند و به خطرات آسیبهای ناشی از تداخل امواج رادیویی توجه دارند،مورد بررسی قرار خواهد داد .
5-فصل پنجم-حمل و نقل فضایی
گرچهتشكیلات خصوصی در اروپا، آسیا و ایالات متحده در فعالیتهای فضایی مثل ارتباطات و سنجش از راه دور بسیار درگیر هستند، تاكنون تنها دولت ها توانسته اند به حمل و نقل ماورای جو دست پیدا كند. هر چند، طی تاریخ این سناریو تغییر كرده است چرا كه همهی دولتهای اصلی از بازار حمل و نقل فضایی تجاری صرفنظر كردند. و همانطور كه بازیگران خصوصی به ترك بیاعتبار چنین دولتهایی قدم خواهند نهاد، چارچوب قانونی كه خدمات حمل و نقل خصوصی فضایی را اداره خواهد كرد، بسیار مهم خواهند بود. این فصل برای تعاریف «حمل و نقلفضایی و موضوعات فرعی قضایی در زمینهی قوانین و توسعه های عملی موجود، فراهم آمده است. سؤالات بحثانگیزی مورد بررسی قرار گرفتند و حوزهی موارد ویژه نیز مشخص شدهاند. در زمرهی آنها: رژیم قانونی حمل و نقل فضایی در سطح زمین به علاوه رژیم قانونی دریاهای بزرگ در مقایسه با رژیم قانونی فضا هوا میباشد. در ماهیت رژیم قانونی هوا فضا، موضوع چالش برانگیز و نگران كننده ای که با آن روبرو هستیم، تحدید حدود در فضای ماورای جو می باشد. به علاوه این فصل با بررسی رژیم قانونی ماورای جو سرو كار دارد. نهایتاً یک پاراگراف ویژه به بررسی موضوع مسئولیت و تعهدات كشورها برای فعالیتهای ملی در فضا اختصاص یافته كه این مسئولیت را به طور مساوی بر فعالیتهای دولتی به علاوه فعالیتهای انجام شده در نهادهای غیردولتی اعمال میكنند.
قیمت :37500 تومان