ضرروت توجه به برنامه درسی پنهان
چرا برنامه درسی پنهان با وجود اینکه نه در جایی نوشته شده و نه هیچ مطلبی به طور رسمی آن را تدریس میکند این چنین اهمیت پیدا کرده است؟ چرا واژه این چنین مبهم تا این حد در میان حوزه علوم تربیتی رواج پیدا کرده و جا افتاده؟ چرا باید به برنامه درسی پنهان توجه کرد؟ بررسی نظرات صاحبنظران میتوانند هم پاسخ به این سوالات باشد، اهمیت و تاثیر برنامه درسی پنهان را در جریان تعلیم و تربیت روی دانشآموزان نشان دهد. بلوم در پاسخ به سوالات مطرح شده پاسخ زیر را مطرح کرده است برنامه درسی پنهان احتمالا در بسیاری از جنبهها از برنامه درسی آشکار موثرتر باشد و آموزههای آن سنت زمان بیشتری در حافظه باقی میماند. زیرا بسیاری از سالها را که دانشآموزان در مدرسه حضور مییابند بسیار فراگیرتر و منظمتر پوشش میدهند و آموزههای آن مدلها به نحوی پایدار میباشد. آسبروکس(2000) مهمترین محتوای آموزشی را که دانشآموزان در مدارس یاد میگیرند مربوط به برنامه درسی پنهان میماند. سیلور[1] در مقالهای تحت عنوان ” اطلاع برنامه درسی پنهان” میگوید، مهمترین عاملی که دانشآموزان در مورد تواناییهای خود و شیوهی انجام دادن کارها میآموزند مربوط به برنامه درسی پنهان است(سیتون[2]،2002).
ماریانی[3] (2000) برنامه درسی پنهان را به کوه یخ تشبیه کرده است که حدود دو سوم آن زیر سطح آب و یک سوم آن از آب بیرون است. او برنامه درسی آشکار و نتایج عینی نظام آموزشی را شبیه یک سوم کوه یخی شناور و برنامه درسی پنهان را ناظر بر کیفیتها و چگونگی فرایندهای یادگیری می داند که بر کل جریان آموزشی و محصول نظام آموزشی تاثیرگذار است و شبیه دو سوم کوه شناور یخی است که در زیر سطح آب قرار دارد. او با این تشبیه میخواهد گستردگی دامنهی برنامه درسی پنهان را نسبت به برنامه درسی آشکار نشان دهد( علیخانی، مهرمحمدی،1384). به نظر میرسد توجه به برنامه درسی پنهان و جا افتادن آن در میان کارشناسان حوزهی علوم تربیتی به این علت است که محققان احساس میکنند که برنامهی مذکور با جنبههای مهم، حساس و موثر زندگی دانشآموزان در ارتباط است و علیرغم دقیق نبودن و مبهم و غیر صریح بودنشان نمیتوان آن را نادیده گرفت چرا که نادیده گرفتن این برنامه یعنی نادیده گرفتن بخش مهمی از عوامل تاثیر گذار بر فرایند تعلیم و تربیت و کشاندن جریان آموزشی به سمتی که به هیچ وجه مورد نظر و انتظار دست اندرکاران تربیتی نبوده است. بنابراین توجه به برنامه درسی پنهان و تلاش در جهت شناخت هر چه بیشتر آن ضرورتی اجتناب ناپذیر میباشد. چه اگر برنامهریزان تعلیم و تربیت شناخت این برنامه را در محدودهی مسئولیت خود بدانند، نگاه آنان به بسیاری از موارد و مراحل برنامهریزی تغییر خواهد کرد( شیخی،1388).
[1] -Silor
[2] -Seaton
[3] – Mariani