عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه آرای تربیتی سیاست نامه ی خواجه نظام الملک توسی
تکه ای از متن پایان نامه :
درسدههای میانی،توماس اکوئیناس نمایندهی فکری این عصربه شمارمیرود.اومعتقداست که به تمام افرادبشرفروغ عقل که مبیّن جلال خداونداست،اعطاء شده می باشد.وقتی که این فروغ به روشنی بدرخشد،تربیت شکوفامیگردد.
برای تبیین هدف وغایت زندگی بشر،ناگزیرازتبیین غایت ومقصدهمهی موجودات جهان هستی خواهیم بود.زیراانسان زیرمجموعهی عالم وجوداست وتابع مقصدهمهی پدیدههادرعرصهی ممکنات میباشد.لذامفسّران درتفسیرسورهی مبارکهی توحید(اخلاص)مینویسند:
«دراین سوره،خداوندمتعال رابه احدیت ذات وبازگشت ماسویاللّه درتمامی حوائج وجودیاش به سوی او،ونیزبه این که احدی،نه درذات ونه درصفات ونه درافعال شریک اونیست میستاید.صمددراصل به معنای قصدکردن یاقصدکردن بااعتماداست،پس خدای تعالی،سرور و بزرگی می باشد که تمامی موجودات عالم درتمامی حوائجشان اوراقصد میکنند.وقتی خدای متعال پدیدآورندهی همهی عالم می باشد وهرچیزی راکه دارای هستی می باشد خداوندبه اوداده می باشد؛پس هرچیزی راکه به عنوان چیزبرآن صادق باشددرذاتش وآثارش محتاج به خداونداست ودررفع نیازمندیهایش او را قصد میکند،همچنان که خودش فرمود:«الَالَهُ الخَلقُ وَالاَمرُ.آگاه باش که خلق و امرازآن اوست»(اعراف،54)ونیزبه طورمطلق فرمود:«وَاِنَّ اِلَی رَبِّکَ المُنتَهی.واین که پایان[کارها]به سوی پروردگارتوست»(نجم،42)پس درهرحاجتی که درجهان تصوُّرشود،خدای سبحان صمد ومقصداست.ازاین جاروشن میشودکه تعریف صمدباالف ولام،به منظورافادهی حصراست؛یعنی تنها خداوندمتعال صمدعلیالاطلاق می باشد»(دهقان،72:1379)
2-15-2-غایت زندگی بشر
درآیات مختلف قرآن،به هدف آفرینش یامجموعهی جهان هستی اشاراتی شده می باشد که درآغازممکن می باشد متفاوت به نظربرسدولی بادقّت میبینیم همه به یک حقیقت بازمیگردد:
«الف)عبادت وبندگی:«ومَاخَلَقتُ الجِنَّ وَالاِنسَ اِلَّالِیَعبدُونِ.وجنّ وانس رانیافریدم مگراین که مرابندگی کنند»(ذاریات،56)
ب)علم وآگاهی ازصفات خداوند:«اَللّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبعَ سَمَاوَاتِ وَمِنَ الاَرضِ مِثلَهُنَّ یُتُنُزَّلُ الاَمرُبَینَهُنَّ لِتَعلَمُوااِنَّ اللّهَ عَلَی کُلِّ شَیءٍقَدِیروَاَنَّ اللّهَ قَداَحَاطَ بِکُلِّ شَیءٍعِلمًا.خداکسی می باشد که هفت آسمان راآفریدواززمین نیزهمانندآنهارا.فرمان[خدا]درمیان آنهافرودمی آید[وتدبیرمیکند]تابدانیدکه خدابرهرچیزی تواناست»(طلاق،12)
درمباحث مربوط به خودیابی که مظهری ازخودآگاهی می باشد،درحقیقت می توانیم اصطلاح هویت فردی رانیزبه کارببریم؛زیراهویت همان حقیقت شخص می باشد که مشتمل برصفات جوهری اومیباشد.این همان مفهومی می باشد که درخودشناسی به دنبال دستیابی به آن هستیم.لذامیتوان گفت که«باتحقّق خودیابی وخودآگاهی بخش عمدهای ازهویت فردی نیزمحقق میگردد.»(شرفی،30:1387)
2-15-3-1-استنتاج
1-همانگونه که قبلاًاشاره گردید،اهداف گوناگونی که ناظربرخلقت وزندگی بشر می باشد،به نوعی درراستای یک غایت کلّی بوده ودرمفهوم رحمت الهی تبلورمییابد.چنان که درقرآن فرمود:«مگرآن که رحم کندپروردگارتووبرای همین آنان راخلق کرده می باشد»(هود،119)
2-رحمت الهی به دوشکل عام وخاص آن جلوهگر میگردد.رحمت عام شامل همهی موجودات هستی میگردد:
«َرحمَتِی وَسِعَت کُلَّ شَیءٍ.ورحمت من همه چیزرافراگرفت.»(اعراف،156)