عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه آرا ملامحمّدطاهرقمی ومیرلوحی سبزواری درمخالفت باتصوف
تکه ای از متن پایان نامه :
ملاصدرادررساله سه اصل درمقابل کسانی که منکرعلوم معرفتی وشهودی بوده ایستاده ومیگوید : «ای بی دردناانصاف و اى خود پسند پر جور و اعتساف، علمى که اسرار صمدیت و حقایق الهیت را به آن دانند و معارف ربوبیت را به آن شناسند و نیزمعرفت اسرار ایمان رامثل علم وحى و انزال و الهام و معنى رسالت و نبوت و امامت و علم کتابهاى خدا و صحایف ملکوت و لوح و قلم پروردگار و معنى جفر جامع و مصحف فاطمه علیها السلام وکیفیت نزول شیاطین بر دلهاى اشرار به وسواس و نزول ملائکه بر قلوب اخیار به الهام علوم و اسرار وعلم نفس و سعادت و شقاوت و درجات و مقامات وى و آن چیز که ازین قبیل که هر یک بحریست از علم مکاشفه، چرا منکر مىشوى و دانستن آن را سهل وعبث مىدانى وعلم هاى دیگر که هریک ازآن را در شش ماه یا کمترفهم مىتوان کرد، عظیم مىشمارى وصاحبش را ازعلماى دین مىپندارى».[1]وی درادامه میگوید: اى ناجوانمرد علمى راکه درمدت پنجاه سال جان و تن درتحصیل آن باخته و گداخته، انکار وجحود آن مىکنى. آخرآن علمى که پیغمبر خدا صلى الله علیه و آله از آن خبر داده که «إن من العلم کهیاه المکنون لا یعلمه إلا العلما بالله فاذا نطقوا به2-1-6.ملامحمّدطاهرقمی
اما مهمترین کسی که دراین دوره ازجایگاه خودبه عنوان شیخ الاسلامیوقضاوت درشهری زیرا قم، وهمچنین ارتباط نزدیک باحکومت صفوی، توانست درنقدتصوف آثار بسیاری تألیف کند، محمّدبن محمّدحسین شیرازی قمی می باشد.راجع به آثارضدتصوفی وی دربخش معرفی آثار ملا محمّد طاهر مفصلا به آنها اشاره خواهیم نمود.اماعمده ترین کتاب های ملامحمّدطاهرقمی درنقدتصوف و همچنین نقد فلسفه میتوان به «رجم الشیاطین»، «ردصوفیه»، «الفوائدالدینیه»، «حکمه العارفین»و«تحفه الاخیار» اشاره نمود.ملامحمّد طاهربیش ازچهاردهه در میدان نقد تصوف حضورداشته می باشد که تألیفات وی در نقد تصوف و فلسفه، ازمشهورترین آثار وی می باشد.محمّدطاهردراین چهاردهه بیش ازپنجاه و دو اثرتألیف کرده وباعالمان معروف دوره صفویه مثل؛ ملامحمّدتقی مجلسی، ملامحسن فیض کاشانی ، میرداماد، ملا خلیل قزوینی ومحمّدطبیب مؤمن تنکابنی مناظراتی مکتوب داشته که درفصل دوم به آنها اشاره خواهیم نمود.مناظره با ملامحمّدباقر مجلسی[2] ازمهمترین مناظرات ملامحمّدطاهر قمی می باشد.مناظره دیگر وی با عالم هم عصرش یعنی ملامحسن فیض کاشانی می باشد، که در نهایت ملا محمّد طاهر ازوی طلب بخشش میکند.محمّدطاهرهمچنین باملاخلیل قزوینی نیز مناظرات مکتوبی داشته می باشد.ملا خلیل مهمترین نقدی که به محمّدطاهر دارد،جمع کردن منصب قضا وامامت جمعه وهمچنین عدم فهم مبانی تصوف می باشد.
[1].همان،ص81.
[2]. بنابرصحت انتساب فصل دوم اصول الفصول التوضیح به مجلسی اول.