دانشکده تربیت بدنی
گروه مدیریت ورزشی
طرح پژوهشی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
در رشته تربیت بدنی گرایش مدیریت ورزشی
عنوان فارسی
ارائه مدلی از شناسهی هواداری و پیامدهای حامیگری در باشگاه تراکتورسازی تبریز
عنوان انگلیسی
The proposed model of fan identification and sponsoring outcomes in Tractor Club
تابستان 93
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
امروزه عدهی زیادی از هواداران از راههای دور و نزدیک به تماشای مسابقات ورزشی میروند تا به تشویق تیم مورد علاقه خود بپردازند، حال، این نقش بازاریابی ورزشی است که با مشخص کردن علل موثر بر حضور هواداران، راه را برای حضور هرچه بیشتر و بهتر آنان فراهم می کنند. پژوهش حاضر تاثیر شناسهی هواداری را روی چهار پیامد حاصل از حامیگری بررسی می کند: شناخت حامی، نگرش نسبت به حامی، حمایت از حامی و رضایت نسبت به حامی. علاوه براین سوابق اعتبار و حوزه مشارکت و شناسهی هواداری که جزئی از ادبیات شناسه محسوب می شود، جامعه آماری ما را کل هواداران تیم تراکتورسازی تبریز تشکیل می دهند که از میان جامعه آماری 385 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که برای بررسی فرضیه ها یک پرسشنامه محقق ساخته 41 سوال با راهنمایی اساتید و با اقتباس از پرسشنامه گوینر و اسوانسون(2003) در میان هواداران پخش شد و در آخر با بهره گرفتن از مدل سازی معادلات ساختاری نتایج نشان داد که بین اشتیاق، تعلق و مشارکت هوادار و شناسهی هواداری ارتباط معنیداری وجود دارد و همچنین بین سابقه اعتبار ، حوزه مشارکت در ورزش و شناسهی هواداری با شناسهی تیم ارتباط معناداری وجود دارد و بین شناسهی تیم با نگرش، حمایت و رضایت نسبت به حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد ولی بین شناسهی تیم با شناخت حامیان مالی ارتباط معناداری وجود نداشت. |
فهرست کلی:
فصل اول……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….1
1-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….2
2-1) بیان مسئله………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….3
3-1) ضرورت و اهمیت انجام تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………….7
4-1) اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..9
5-1) بیان فرضیه ها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………10
6-1) الگوی مفهومی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..10
7-1) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………………………………………11
1-7-1) شناسهی هواداری……………………………………………………………………………………………………………………………………….11
2-7-1) شناسهی تیم……………………………………………………………………………………………………………………………………………….11
3-7-1) اشتیاق هوادار……………………………………………………………………………………………………………………………………………..11
4-7-1) تعلق به تیم ورزشی…………………………………………………………………………………………………………………………………….12
5-7-1) مشارکت هوادار…………………………………………………………………………………………………………………………………………..12
6-7-1) وجهه و اعتبار……………………………………………………………………………………………………………………………………………..12
7-7-1) مشارکت در ورزش……………………………………………………………………………………………………………………………………..12
8-7-1) حامیگری……………………………………… …………………………………………………………………………………………………………12
9-7-1) حمایت حامیان مالی…………………………………………………………………………………………………………………………………13
10-7-1) رضایت حامیان مالی……………………………………………………………………………………………………………………………….13
11-7-1) نگرش نسبت به حامیان مالی…………………………………………………………………………………………………………………13
12-7-1) میزان شناخت حامیان مالی…………………………………………………………………………………………………………………..13
8-1) استفاده کنندگان از نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………13
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………15
1-2) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………16
2-2) بخش اول:سیر تاریخی، تعاریف و حوزه ها…………………………………………………………………………………………………….16
1-2-2) سیر تاریخی حامیگری…………………………………………………………………………………………………………………………..16
2-2-2) تعریف حامیگری ورزشی……………………………………………………………………………………………………………………….22
3-2-2) حوزه های حامیگری ورزشی…………………………………………………………………………………………………………………..25
1-3-2-2) حمایت از نهادهای ورزشی…………………………………………………………………………………………………………………26
2-3-2-2) حمایت از تیمهای ورزشی………………………………………………………………………………………………………………….26
3-3-2-2) حمایت از ورزشکاران………………………………………………………………………………………………………………………….27
4-3-2-2) حمایت از رسانه ها و برنامه های ورزشی………………………………………………………………………………………………27
5-3-2-2) حمایت از امکانات و تاسیسات ورزشی……………………………………………………………………………………………….27
6-3-2-2) حمایت از رویدادهای ورزشی…………………………………………………………………………………………………………….27
4-2-2) شناسهی تیم………………………………………………………………………………………………………………………………………..28
1-4-2-2) اعتبار……………………………………………………………………………………………………………………………………………….29
2-4-2-2) شناسهی هواداری……………………………………………………………………………………………………………………………30
3-4-2-2) حوزه مشارکت………………………………………………………………………………………………………………………………..30
3-2) بخش دوم: روند مطالعات حامیگری……………………………………………………………………………………………………….31
1-3-2) الگوی نمایش محض…………………………………………………………………………………………………………………………..33
2-3-2) نظریه تعادل………………………………………………………………………………………………………………………………………34
3-3-2) الگوی انتقال اثر و الگوی همخوانی……………………………………………………………………………………………………34
4-3-2) الگوی انتقال تصاویر…………………………………………………………………………………………………………………………..36
5-3-2) نظریه علامتدهی…………………………………………………………………………………………………………………………….37
6-3-2) الگوی اتحاد اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………………….37
4-2) بخش سوم: ابعاد مدیریتی حامیگری……………………………………………………………………………………………………38
1-4-2) اهداف بازاریابی حامیگری……………………………………………………………………………………………………………….38
2-4-2) پیشآیندهای حامیگری: معیارهای انتخاب…………………………………………………………………………………….42
1-2-4-2) عوامل مربوط به رویداد………………………………………………………………………………………………………………42
2-2-4-2) عوامل تداعیکننده……………………………………………………………………………………………………………………..44
3-2-4-2) عوامل مربوط به هواداران…………………………………………………………………………………………………………..48
3-4-2) پسآیندهای حامیگری: نتایج حاصل از حامیگری……………………………………………………………………….53
1-3-4-2) نتایج مربوط به سود………………………………………………………………………………………………………………….54
2-3-4-2) نتایج نگرشی…………………………………………………………………………………………………………………………….55
3-3-4-2) نتایج رفتاری (حمایت و رضایت از حامی مالی)………………………………………………………………………..62
5-2) حامیگری در ایران…………………………………………………………………………………………………………………………..64
1-5-2) شرکت تراکتورسازی تبریز…………………………………………………………………………………………………………….66
2-5-2) باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز…………………………………………………………………………………….66
6-2) سابقه مطالعات پیشین……………………………………………………………………………………………………………………….67
1-6-2) خارجی………………………………………………………………………………………………………………………………………….67
1-1-6-2) الگوی اسپید و تامپسون……………………………………………………………………………………………………………71
2-1-6-2) الگوی گوینر و اسوانسون…………………………………………………………………………………………………………..72
3-1-6-2) الگوی الکساندر و همکاران………………………………………………………………………………………………………..74
4-1-6-2) الگوی کو و همکاران…………………………………………………………………………………………………………………74
5-1-6-2) الگوی سرگی و همکاران…………………………………………………………………………………………………………..75
6-1-6-2) الگوی فیلو و همکاران……………………………………………………………………………………………………………….76
2-6-2) داخلی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..77
فصل سوم: روششناسی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..79
1-3) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………………….80
2-3) طرح تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………80
1-2-3) قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………81
3-3) معرفی جامعه و نمونه آماری………………………………………………………………………………………………………………82
1-3-3) جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………………….82
2-3-3) نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………………………………..82
3-3-3) حجم نمونه……………………………………………………………………………………………………………………………………83
4-3-3) روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………84
4-3) ابزار گردآوری داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………84
5-3) روش و نحوه گردآوری داده ها…………………………………………………………………………………………………………87
6-3) روایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………………………………………..87
7-3) پایانی پرسشنامه……………………………………………………………………………………………………………………………….88
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………………89
1-4) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………………90
2-4) آمار توصیفی متغیرهای جمعیتشناسی تحقیق………………………………………………………………………………..90
1-2-4) سن………………………………………………………………………………………………………………………………………………91
2-2-4) میزان تحصیلات…………………………………………………………………………………………………………………………..92
3-2-4) وضعیت تاهل………………………………………………………………………………………………………………………………93
4-2-4) جنست………………………………………………………………………………………………………………………………………..94
5-2-4) تعداد سالهای هواداری………………………………………………………………………………………………………………94
3-4) شاخص های توصیف داده ها……………………………………………………………………………………………………………..95
4-4) الگوهای اندازه گیری متغیرها……………………………………………………………………………………………………………98
1-4-4)الگوهای اندازه گیری متغیرهای برونزا…………………………………………………………………………………………..98
2-4-4) الگوهای اندازه گیری متغیرها درونزا………………………………………………………………………………………….102
5-4) بررسی الگوی کلی تحقیق و فرضیه ها با بهره گرفتن از الگویابی معادلات ساختاری………………………………106
1-5-4) جدول تفکیک اثرات الگوی آزمونشده………………………………………………………………………………………110
6-4) آزمونهای تکمیلی………………………………………………………………………………………………………………………..112
1-6-4) ضریب همبستگی اسپیرمن……………………………………………………………………………………………………….112
1-2-6-4) بررسی میانگین متغیرهای وابسته با توجه به تعداد سالهای هواداری……………………………………115
2-2-6-4) بررسی میانگین متغیرهای وابسته با توجه به تحصیلات…………………………………………………………118
3-2-6-4) بررسی میانگین متغیرهای وابسته با توجه به جنسیت و وضعیت تاهل………………………………….120
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات……………………………………………………………………………………………………125
1-5) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………….126
2-5) مروری کلی بر تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………126
3-5) خلاصه نتایج و تحلیل فرضیه ها بر اساس الگویابی معادلات ساختاری………………………………………….127
1-3-5) فرضیه اول……………………………………………………………………………………………………………………………..128
2-3-5) فرضیه دوم…………………………………………………………………………………………………………………………… 129
3-3-5) فرضیه سوم……………………………………………………………………………………………………………………………130
4-3-5) فرضیه چهارم…………………………………………………………………………………………………………………………132
5-3-5) فرضیه پنجم………………………………………………………………………………………………………………………….132
6-3-5) فرضیه ششم………………………………………………………………………………………………………………………….132
7-3-5) فرضیه هفتم…………………………………………………………………………………………………………………………..133
4-5) محدودیتهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….134
5-5) پیشنهادها………………………………………………………………………………………………………………………………….135
1-5-5) پیشنهادهای کاربردی و اجرایی برای مدیران…………………………………………………………………………135
2-5-5) پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………………………..135
منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………………139
فهرست اشکال
شکل (1-1)؛ الگوی مفهومی تحقیق(گوینر و اسوانسون،2003)……………………………………………………………..11
شکل(1-2)؛ اجزای مختلف تعریف حامیگری………………………………………………………………………………………..23
شکل(2-2)؛ اهداف بازاریابان از حامیگری……………………………………………………………………………………………..41
شکل (4-2)؛ نگاهی اجمالی بر اثرات ناشی از حامیگری……………………………………………………………………….59
شکل (5-2)؛ اجزای مختلف تصویر شناسه حامی(کیهان، 2006، 53)……………………………………………………………………54
شکل (6-2)؛ الگوی اسپید و تامپسون(اسپید و تامپسون، 2000،ص228)………………………………………………72
شکل (7-2)؛ الگوی کو و همکاران(کو و همکاران، 2008، ص82)………………………………………………………….75
شکل (8-2)؛ الگوی سرگی و همکاران (سرگی و همکاران، 2008، ص1092)…………………………………………76
شکل (9-2)؛ الگوی فیلو و همکاران (فیلو و همکاران، 2010، ص 635)…………………………………………………77
شکل (4-4)؛ الگوی اندازه گیری متغیرهای درونزا تحقیق در حالت معنیداری…………………………………….102
شکل (6-4)؛ الگوی معادلات ساختاری در حالت استاندارد……………………………………………………………………107
فهرست جداول
جدول (1-2)؛ تعاریف مختلف حامیگری………………………………………………………………………………………………23
جدول (3-2)؛ دلایل استفاده شرکتها از حامیگری……………………………………………………………………………39
جدول (4-2)؛ ابعاد مختلف تناسب میان حامی و حمایت شونده)………………………………………………………..46
جدول (1-3)؛ مقیاس لیکرت 5 طیفی…………………………………………………………………………………………………85
جدول (2-3) تقسیم بندی سؤالات با توجه به متغیرهای تحقیق…………………………………………………………..86
جدول (3-3) مقادیر ضریب آلفایکرونباخ برای متغیرهای تحقیق……………………………………………………..88
جدول (1-4) توزیع فراوانی مرتبط با متغیر «سن» نمونههای تحقیق………………………………………………..91
جدول(2-4) توزیع فراوانی مرتبط با متغیر«تحصیلات» در نمونههای تحقیق…………………………………….92
جدول(3-4) توزیع فراوانی مرتبط با متغیر «وضعیت تاهل» در نمونههای تحقیق……………………………..93
جدول(4-4) توزیع فراوانی مرتبط با متغیر «جنسیت» در نمونههای تحقیق…………………………………….94
جدول (5-4) توزیع فراوانی مرتبط با متغیر «میزان هواداری» نمونههای تحقیق………………………………95
جدول(6-4) شاخص های پراکندگی، مرکزی و توزیع متغیرهای تحقیق……………………………………………96
جدول 7-4 ؛ نتایج حاصل از اجرای معادلات ساختاری…………………………………………………………………….109
جدول (8-4) اثرات تفکیک شده متغیرها………………………………………………………………………………………..111
جدول (9-4) ضریب همبستگی اسپیرمن……………………………………………………………………………………….113
جدول 10-4 نتایج آزمون کروسکال واریس با تاکید بر متغیر تعداد سالهای هواداری…………………….117
جدول 11-4………………………………………………………………………………………………………………………………….117
جدول 12-4 نتایج آزمون کروسکال واریس با تاکید بر متغیر تحصیلات………………………………………..119
جدول 13-4…………………………………………………………………………………………………………………………………119
جدول 14-4………………………………………………………………………………………………………………………………..122
جدول 15-4………………………………………………………………………………………………………………………………..123
جدول 16-4………………………………………………………………………………………………………………………………..124
جدول 17-4………………………………………………………………………………………………………………………………124
جدول (1-5)؛ خلاصه نتایج آزمون فرضیه های تحقیق……………………………………………………………….129
1-1) مقدمه
حامیگری[1] یکی از روشهای سرمایه گذاری در ورزش است که از طریق آن تیمها و رویدادهای ورزشی مورد حمایت قرار میگیرند و حامی[2] نیز میتوانند از طریق آن مشتریان جدید را برای شرکت جذب و حفظ نماید. شرکتها با تقویت ارتباطات خویش در رویدادها و وقایع ورزشی به فرصتهای تجاری بیشتری میاندیشند. در واقع حامیگری یکی از با ارزشترین شیوه هایی است شرکتها میتوانند از طریق آن به اهداف بازاریابی خود دست یافته و روابط خود را با مشتری حفظ نمایند(محرمزاده, 1388, ص. 80).
امروزه نقش حامیگری بهعنوان یک ابزار ارتباطی به وضوح مورد تأیید قرار گرفته است و بازاریابان از اهمیت حامیگری به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری تجاری آگاهی دارند(والیسر[3]، 2003، ص5). تحقیقات انجام شده در حوزه حامیگری، نشان میدهد که استفاده از حامیگری درصورتی که بهصورت مناسب برنامه ریزی و اجرا شود، می تواند یک مزیت رقابتی پایدار برای شرکتها به شمار آید(کیهان[4]، 2006، ص32). محققین، حامیگری را به عنوان ابزاری قدرتمند و در عین حال غیر مستقیم برای متقاعد سازی افراد میدانند که پیامهای مورد نظر بازاریابان را در قالب ارتباطات میان حامی و حمایت شونده در ذهن مشتریان قرار می دهد(کیلر[5]، 2003 ص19).
با آشکار شدن اهمیت ورزش به عنوان یک حوزه جذاب و مهم که تقریباً سه چهارم مخارج مربوط به حامیگری را به خود اختصاص داده است، تنوع فعالیتهای حامیگری در ورزش نیز در حال افزایش است. ظهور رسانه های جدید، انتظارات مصرف کنندگان از تبلیغات را افزایش داده است و صاحب نظران بر این نظرند که در آینده، سرمایه گذاری در انواع تبلیغات غیر سنتی، مانند حامیگری، به رشد خود ادامه خواهد داد.
1-1) بیان مسئله
شناسهی هوادار، به تعهد شخصی و درگیری احساسی فرد به یک بازیکن، تیم یا سازمان ورزشی گفته می شود. برای شناسهی هواداری سه سطح را میتوان در نظر گرفت؛ پایینترین سطح ” هواداران اجتماعی” اند که برای سرگرمی در رویداد ورزشی حاضر میشوند و نگران نتیجهی بازی نیستند. “هواداران متمرکز” یا نیمه متعصب که از یک بازیکن یا تیم هواداری می کنند، اما این هواداری زمان زیادی ندارند و با نتیجه نگرفتن تیم یا بازیکن دلبستگی خود را نسبت به آن تغییر میدهند؛ دسته سوم هواداران همیشگی یا بسیار متعصباند که برای مدت طولانی دلبستگی احساسی زیادی به بازیکن یا تیم مورد علاقه خود دارد. هر چه تعصب هوادار بیشتر باشد، بیشتر در رویدادها حاضر می شود (قهفرخی, 1389, ص. 154).
هواداران با حضور گستردهی خود به حمایتهای مادی و معنوی از تیم میپردازند. آنها با خرید بلیط بخشی از هزینه تیم را تامین می کنند، به علاوه با حمایت هواداران ارزش معنوی باشگاه افزایش مییابد و شرکتها برای بهدست گرفتن حامیان تیم با هم رقابت کرده و منابع مادی زیادی را برای استفادهی تبلیغاتی سرمایه گذاری می کنند(ولفر[6]، 2008، ص110).
حمایت از ورزش یا نهاد ورزشی نوع جدیدی از راهبردهای بازاریابی است که به صورت گستردهای مورد استفادهی بازاریابی قرار میگیرد(گوینر و اسوانسون[7]، 2003، ص270). امروزه حامیگری از مفهوم قدیمی خود که صرفا یک فعالیت بشردوستانه بوده خارج شده و به یک رابطه تجاری دو طرفه میان حامی و حمایت شونده تبدیل شده است.
حامیگری عبارت است از یک سرمایه گذاری مالی یا غیرمالی روی یک فعالیت، به منظور دسترسی به فرصتهای بالقوه و قابل استفادهی تجاری که شناختهترین نوع این فعالیت حامیگری ورزشی است. ورزش با توجه به اینکه یک فعالیت بین المللی بوده و مربوط به همهی قشرها است و می تواند تصویر مثبتی ایجاد نماید، یکی از رایجترین حوزه فعالیت حامیان است. اهمیت این حوزه با مروری اجمالی با سرمایه گذاریهای عظیمی که بسیاری از شرکتها در حمایت از رویدادها و فعالیتهای ورزشی مختلف مانند المپیک، جام جهانی، لیگها و جامهای مختلف انجام می دهند بیش از پیش آشکار می شود(کیم[8]، 2010، ص2).
حامیگری ورزشی[9] عبارت است از حمایت یک شرکت (ورزشی یا غیر ورزشی) از نهادها، تسهیلات و امکانات، تیمها، ورزشکاران و رویدادهای ورزشی، به منظور نایل شدن به اهداف تجاری مورد نظر(نگان، پرندرگاست و تسانگ[10]، 2011، ص551). اگر چه حامی رسمی بودن نیازمند منابع مالی زیادی است، اما انتظار میرود این کار فواید زیادی از جمله افزایش سود، بهبود نرخ بازگشت سرمایه و اثر تبلیغاتی مثبت داشته باشد. حامیگری فرصتی است تا شرکتها بتوانند شناسهی خود را با بهره گرفتن از رویدادهای ورزشی مهم به دنیا معرفی کنند(کیم، 2010، ص3).
دریباکس[11](2002) بیان کرد که هوادار خوب، وفادار است و از تیم محبوبش حتی در شرایط نامطلوب هم حمایت می کند و هوادار بد، فردی است بیوفا که تنها به نتایج خوب توجه دارد تا از این طریق تسلی بخش خواسته های خود باشد. ورزش هواداری تولید می کند که متعصب، کنجکاو و ماندگارتر از آن باشد که برای سایر اشکال فعالیتهای سرگرمکننده اجتماعی بدون مشارکت مستقیم در رویداد فقط به عنوان تماشاچی باشد. شناسهی تیم به عنوان درک هواداران در ارتباط با یک تیم و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و دستاوردهای تیم به عنوان مالک تیم تعریف می شود در این مفهوم، میتوان آن را به عنوان یک نمونه خاص از شناسهی سازمانی درک کرد. نظریهی هویت اجتماعی پیشنهاد می کند که افراد خود را در دسته های مختلف اجتماعی به منظور تسهیل در شناسهی خود به همراه محیط اجتماعیشان طبقه بندی می کنند. تا حدودی شناسهی یک فرد با گروه، به عنوان یک تیم ورزشی، می تواند متفاوت باشد. هواداران کمی به صورت منفعل با ورزش یا تیم درگیرند، و به احتمال زیاد برای سرگرمی، فرصت تعامل اجتماعی و کاهش استرس جذب ورزش میشوند(گوینر و اسوانسون، 2003، ص276). هوادار ورزش می تواند یک حس اجتماعی را ایجاد کند. با درگیر کردن مردم به صورت مشترک به هدف مشترک، ورزش یک شناسهی جمعی را فراهم میکند. همچنین میتواند بوسیله ایجاد ارتباط تیم با جامعه از طریق تاریخ، نمادها، اهداف مشترک و نیاز هواداران به تعلق، غرور و افتخار جامعه را بسازد(گوینر و اسوانسون، 2003، ص 278). هواداران جذب تیمهایی می شوند که وفادار هستند این وفاداری بلندمدت، بیدریغ بوسیله زمان و حامیگری پشتیبانی می شود(پولی[12]، 1978، ص 18). علاوه بر این بیشتر نتایج شناسهی هواداری به این صورت است که افراد تمایل دارند در رفتار مشتریانی که حمایت میشوند شرکت کنند(فیشر[13]، 1998، ص28).
اخیرا در بازاریابی ورزشی، بازاریابان به طور گستردهای از برنامه های حمایت از رویداد ورزشی، به منظور بهبود تصویر شناسه و افزایش وفاداری به شناسه استفاده می کنند(کورنویل و مینگهان[14]، 1998، ص8). مطابق با تحقیقی که در سال 2001 انجام گرفت، اولین هدف شرکتها از حامیگری، افزایش وفاداری به شناسهی شرکت اعلام گردید(عبدوی، 1391، ص4). یکی دیگر از اصلیترین اهداف حامیان عبارت است از بهبود تصویر شناسهی شرکت، ایجاد تصویری مثبت از شرکت موجب می شود تا ادراک مصرف کنندگان از حامی تحت تاثیر قرار میگیرد(وستبرگ، استاورس و ویلسون[15]، 2011، ص 608).
به طور کلی حامیگری جایگاه ویژهای در آمیخته با بازاریابی دارد چرا که در ایجاد آگاهی از شناسهی تیم، خلق جایگاهی متمایز و افزایش سهم بازار تاثیر بسزایی دارد(کیم، 2010، ص 5). با وجود افزایش محبوبیت حمایت از فعالیتهای ورزشی به عنوان یک ابزار ترفیعی، نتایج نهایی فعالیتهای حمایتی مانند تشخیص حامی، نگرش، حمایت و رضایت نسبت به حامی هنوز ناشناخته باقیمانده است(نگان، پرندرگاست و تسانگ، 2011، ص553).
تحقیقات در حوزه حامیگری را می توان به دو دستهی متفاوت جای داد: یکی رفتار مصرف کننده و دیگری عملکرد مالی. در حوزه رفتار مصرف کننده، حمایت یک شرکت از فعالیت ورزشی موجب تغییر در رفتار و نگرش فرد نسبت به آن شرکت می شود در حالی که در حوزه مالی تمرکز محققین بیشتر بر بازار سرمایه، قیمت سهام و نتایج مالی است(کیم، 2010، ص 6). در گذشته بازاریابان میزان اثربخشی حامیگری را بر اساس شاخص هایی همچون میزان فروش(کاریلیت، لافرتی و هریس[16]، 2005، ص55) و قیمت سهام ارزیابی میکردند(لالونتاس[17]، 2005، ص260). اما امروزه محققین به اهمیت شاخص های نگرشی در ارزیابی نتایج حاصل از حامیگری پی بردهاند(الکساندر[18]، 2007، ص135).
در پژوهش حاضر تمرکز محقق بر نتایج رفتاری و نگرشی حاصل از حامیگری قرار دارد. نتایج رفتاری و نگرشی برای حامیگری مانند شناخت حامی، نگرش، حمایت و رضایت نسبت به حامی ذکر شدهاست(گوینر و اسوانسون، 2003، ص 276). با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در این زمینه، آگاهی از چگونگی کارکرد حامیگری از اهمیت ویژهای برخوردار است(نگان، پرندرگاست و تسانگ، 2011، ص554). بنابراین هرچه شرکتها بخواهند سرمایه گذاری بیشتری در برنامه های بازاریابی خود داشته باشند، باید از ابعاد دقیق حامیگری بهعنوان یک ابزار راهبردی بازاریابی آگاهی داشته باشند(دیمیترا، آرتمیس و تئوفانیس[19]، 2008، ص 215). علاوه بر این محقق سعی دارد با توجه به ادبیات شناسه، سابقه اعتبار، حوزه مشارکت و شناسهی هواداری را برای پیش بینی شناسهی تیم در میان هواداران بررسی کند. البته در تحقیقات قبلی اثر دو عامل سابقه اعتبار و حوزه مشارکت بر روی پیامدهای حامیگری بررسی شده است ولی به شناسهی هواداری به عنوان یکی از فاکتورهای شناسهی تیم بر روی حامیگری پرداخته نشده است، در این راستا با توجه به کمبود مطالعات در حوزه حامیگری و نتایج حاصل از آن در میان هواداران، بویژه در داخل کشور، محقق تصمیم گرفتهاست تا در پژوهش حاضر تاثیر شناسهی هواداری را بر روی چهار پیامد مشخص حامیگری(شناخت حامی، نگرش، حمایت و رضایت نسبت به حامی) بررسی کند و سوال اساسی در این تحقیق این است که آیا شناسهی هواداری روی چهار پیامد مشخص حامیگری(شناخت حامی، نگرش، حمایت و رضایت نسبت به حامی) تاثیر دارد؟
3-1) ضرورت و اهمیت انجام تحقیق
در طول سه دهه گذشته، حامیگری از یک فعالیت محدود و کوچک که تنها در برخی از کشورهای صنعتی انجام می گرفت، به یک صنعت جهانی مهم تبدیل شده است(مینگهان، 1998، ص4) و سرمایه گذاری شرکتها در این حوزه بشدت رشد کرده است(کوو، کوارترمن و فلاین[20]، 2006، ص82).
گزارش شده است که میزان کل مخارج مربوط به حامیگری از 2 میلیارد دلار در سال 1984 به 28 میلیارد دلار در سال 2004 و 3/46 میلیارد دلار در سال 2010 رسیده است(IEG,2011). رشد روز افزون این سرمایه گذاریها ناشی از اثر بخش بودن حامیگری به عنوان ابزاری مؤثر در ارتباطات بازاریابی است(دلفین[21]، 2005، ص174).
با وجود همه این شاخص ها که نیاز به داشتن درک روشنی از ارزش تجاری حامیگری را نمایان میسازد، اما بازاریابان هنوز پاسخ روشنی به این سوالات که چه چیزی در ازای سرمایه گذاری در حامیگری حاصلشان می شود؟ حامیگری چگونه می تواند ادراک و رفتار مصرف کنندگان را تحت تأثیر قرار دهد؟ و چگونه میتوان یک برنامه حامیگری کارآمد را توسعه دهند؟ در اختیار ندارند و اکثر تصمیمات مربوط به استفاده از حامیگری به سلیقه شخصی مدیران و یا علاقه آنان به ورزش بستگی دارد(هاروی[22]، 2001، ص61).
کیهان[23] (2006)، از چهار عامل به عنوان عوامل موثر بر عدم درک اثرات ناشی از حامیگری یاد می کند: نبود پشتوانه نظری جامع درباره چگونگی کارکرد حامیگری، مبهم بودن مفاهیم مربوط به ساختارهای کلیدی حامیگری، ضعف روششناسی در مطالعات حامیگری و در نهایت عدم تمایز بین حامیگری و سایر ابزارهای بازاریابی مانند تبلیغات، همگی عواملی هستند که موجب بوجود آمدن ابهام در حوزه حامیگری شده اند.
در کشور ما نیز با توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری نهادهای دولتی به بخش خصوصی، و با در نظرگرفتن این موضوع که تعدادی از تیمهای ورزشی در ایران بصورت دولتی یا نیمه دولتی اداره میشوند، فرصتی برای شرکتها بوجود آمده است تا با حمایت از تیمهای ورزشی به عنوان یک برنامه راهبردی بازاریابی، جایگاه ویژهای برای خود در ذهن مشتریان ایجاد نمایند. علاوه بر این، ورزش حرفهای در ایران فقط هزینه زاست و درآمد کسب نمی کند. باشگاههای ایرانی از دولت بودجه میگیرند و توان درآمدزایی ندارند. باشگاههای ورزشی در کشور راههای محدودی برای کسب درآمد دارند و درآمدهای این باشگاهها به طور کلی در سه محدوده روز مسابقات، حامیان و پخش تلویزیونی جای میگیرد(عبدوی،1391،ص6).
در این میان جذب حامی یک شیوه بسیار قدیمی و کاملا شناخته شده در دنیای ورزش است. بسیاری از هواداران جوان تیمها هنگام خرید پیراهن تیم مورد علاقهشان در صورتی آن را غیرتقلبی میدانند که نام حامی بر روی آن حک شده باشد. طرفداران به کالایی که نام شرکت آن به عنوان حامی بر روی پیراهن تیمشان حک شده است، علاقه نشان می دهند و محصولات حامی تیم خود را جذابتر از محصولات مشابه میدانند. از سوی دیگر حمایت مالی از تیمها و رویدادهای ورزشی توسط شرکتهای بزرگ، موفقیت باشگاهها و حامی را توأما مهیا می کند و هر دو طرف از این معامله سود سرشاری میبرند(عبدوی،1391،ص7).
بنابراین رشد سریع صنعت حامیگری، مطالعات دانشگاهی در حوزه های مختلف این صنعت را مطالبه می کند. با وجود مطالعات زیادی که در این سه مرحله انجام گرفته است، مینگهان[24] (2001) خاطر نشان می کند که هنوز هیچ یک از این مطالعات نتوانسته اند الگوی جامعی که بتواند چگونگی کارکرد حامیگری را نشان دهد، ارائه کنند.
بنابراین این تحقیق در نظر دارد تاثیر شناسهی هواداری را روی پیامدهای حاصل از حامیگری بررسی کند. این کار میتوانند پشتوانه نظری و شواهد تجربی قابل توجهی در اختیار محققین و بازاریابان علاقهمند به استفاده از حامیگری قرار دهد و تصمیمات شرکتها در ورود به صنعت حامیگری را مشروعیت بخشد. و همچنین با توجه به این که این تحقیق روی باشگاه تراکتورسازی تبریز کار خواهد شد و در مورد باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز یک باشگاه فوتبال است که در تبریز، استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۴۹ شمسی (۱۹۷۰ میلادی) با حمایت کارخانه تراکتورسازی تبریز بنیانگذاری شده است و در طی چند سالی که این تیم در لیگ برتر با یاری هواداران متعصب خود توانسته است نتایج قابل قبول و خوبی کسب کند محقق در نظر دارد تا با انجام این پژوهش دانش و اطلاعات مفیدی در اختیار هواداران و حامیان مالی و همچنین مسئولین این تیم قرار دهد.
4-1) اهداف تحقیق
اهدافی که محقق در این تحقیق دنبال می کند عبارتند از:
هدف از این تحقیق ارائه مدلی از شناسهی هواداری و پیامدهای حاصل از حامیگری در باشگاه تراکتورسازی تبریز میباشد تا با بهره گیری از نتایج حاصله و ارائه پیشنهادهایی متناسب با نتایج پژوهش، دانش و اطلاعات مفیدی در اختیار هواداران و حامیان و همچنین مسئولین این تیم قرار دهد.
علاوه بر اهداف کلی، اهداف جزئی پژوهش به صورت زیر میباشد:
1) بررسی یا تعیین رابطه بین وجهه و اعتبار درک شده از تیم با شناسهی آن تیم
2) بررسی یا تعیین رابطه بین مشارکت در حوزه ورزش و شناسهی آن تیم
3) بررسی یا تعیین رابطه بین شناسهی هواداری و شناسهی آن تیم
3-1) بررسی یا تعیین رابطه بین تعلق هوادار و شناسهی هواداری
3-2) بررسی یا تعیین رابطه بین اشتیاق هوادار و شناسهی هواداری
3-3) بررسی یا تعیین رابطه بین مشارکت هوادار و شناسهی هواداری
4) بررسی یا تعیین رابطه بین شناسهی تیم و توانایی شناخت صحیح حامیان آن تیم
5) بررسی یا تعیین رابطه بین شناسهی تیم و نگرش نسبت به حامیان آن تیم
6) بررسی یا تعیین رابطه بین شناسهی تیم و رفتارهای حمایت حامیان آن تیم
7) بررسی یا تعیین رابطه بین شناسهی تیم و رضایت نسبت به حامیان آن تیم
5-1) بیان فرضیه ها
در این تحقیق، محقق هشت فرضیه و سه زیرفرضیه برای پاسخگویی به این سؤالات مطرح می کند. این فرضیه ها و ریزفرضیه ها که صحت و سقم آنها در این تحقیق مورد بررسی قرار خواهند گرفت عبارتند از:
1) بین وجهه و اعتبار درک شده از تیم و شناسهی آن تیم ارتباط معناداری وجود دارد.
2) بین مشارکت در حوزه ورزش و شناسهی تیم ارتباط معناداری وجود دارد.
3) بین شناسهی هواداری و شناسهی تیم ارتباط معناداری وجود دارد.
3-1) بین تعلق هوادار و شناسهی هواداری ارتباط معناداری وجود دارد.
3-2) بین اشتیاق هوادار و شناسهی هواداری ارتباط معناداری وجود دارد.
3-3) بین مشارکت هوادار و شناسهی هواداری ارتباط معناداری وجود دارد.
4) بین شناسهی تیم و توانایی شناخت صحیح حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد.
5) بین شناسهی تیم و نگرش نسبت به حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد.
6) بین شناسهی تیم و رفتارهای حمایت حامیان مالی ارتباط معناداری وجود دارد.
7) بین شناسهی تیم و رضایت نسبت به حامی مالی ارتباط معناداری وجود دارد.
[1] . Sponsorship
[2] . Sponsor
[3] . Walliser
[4] . Kihan
[5] . Keller
[6] . Welfare
[7] . Gwinner & Swanson
[8] . kim
[9] – sport sponsorship
[10] . Ngan, Prendergast, & Tsang
[11] – Derbaix
[12] . Pooley
[13] . Fisher
[14] . Cornwell & Maignan
[15] . Westberg, Stavros, & Wilson
[16] . Carrillat, Lafferty, & Harris
[17] . Lalountas
[18] . Alexandris
[19] . Dimitra, Artemisia, & Theofanis
[20] . Koo, Quarterman, & Flynn
[21] . Dolphin
[22] . Harvey
[23] – kihan
[24] – Maighan
قیمت :37500 تومان
بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت serderehi@gmail.com
[add_to_cart id=158107]