نوامبر 28, 2020

قرآن کریم

واگردختری نشاط وطراوت وجوانی را از دست بدهد وازدواج نکند، در حقیقت همان میوه روی درخت مانده وپوسیده وتباه شده یی است.(مصطفوی، 1369، ص 67و64، رشید پور، 1369، ص13).
5-7- نکاح با محارم در قرآن کریم
قرآن کریم ازدواج با محارم اعم از نسبی وسببی را صریحاً تحریم کرده است.
چنانکه می فرماید: « وَلَا تَنکِحُوا مَا نَکَحَ آبَاؤُکُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَهً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِیلًا » «با زنانی که پدران شما با آنها ازدواج کرده اند،هرگز ازدواج نکنید! مگر آنچه در گذشته (پیش از نزول این حکم) انجام شده است؛ زیرا این کار، عملی زشت وتنفر آور وراه نادرستی است» (نساء / 22).
و همچنین می فرماید: « حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهَاتُکُمْ وَبَنَاتُکُمْ وَأَخَوَاتُکُمْ وَعَمَّاتُکُمْ وَخَالَاتُکُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُکُمُ اللَّاتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَأَخَوَاتُکُم مِّنَ الرَّضَاعَهِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِکُمْ وَرَبَائِبُکُمُ اللَّاتِی فِی حُجُورِکُم مِّن نِّسَائِکُمُ اللَّاتِی دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَکُونُوا دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلَابِکُمْ وَأَن تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا» «حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، وخواهران، وعمه ها، وخاله ها، ودختران برادر، ودختران خواهرشما، ومادرانی که شما را شیر داده اند، وخواهران رضاعی شما، ومادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانی که با آنها آمیزش جنسی داشته اند- وچنانچه با آنها آمیزش جنسی نداشته اید، «دختران آنها» برای شما مانعی ندارد- ونیز همسر های پسرانتان که از نسل شما هستند«نه پسر خوانده ها»ونیز«حرام است بر شما» جمع میان دو خواهر کنید؛ مگر آنچه در گذشته واقع شده؛ چرا که خداوند، آمرزنده ومهربان است»(نساء / 23)« وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ ۖ کِتَابَ اللَّـهِ عَلَیْکُمْ ۚ وَأُحِلَّ لَکُم مَّا وَرَاءَ ذَٰلِکُمْ…» «و زنان شوهر دار «بر شماحرام است»؛مگر آنها را که «از راه اسارت» مالک شده اید؛ «زیرا که اسارت آنها در حکم طلاق است»؛ اینها احکامی است که خداوند برشما مقرر داشته است. اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد)، برای شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید؛…» (نساء / 24).
بنابر بیان صریح این آیات، ازدواج با محارم نسبی وسببی تحریم شده است.
«محارم نسبی: مادران، دختران، خواهران، عمه ها، خاله ها، دختران برادر، دختران خواهر هستند».
در تفسیر المیزان در توضیح این هفت دسته آمده است:
دسته اول؛ از محارم نسبی یعنی مادران، عبارتند از زنانی که ولادت انسان به آنها منتهی می شود و نسب آدمی از راه ولادت به آنان متصل می گردد. حال چه این که آن زن آدمی را بدون واسطه زاییده باشد، یا با واسطه مانند: مادر پدر یا مادر مادر ؛ یا با چند واسطه نظیر مادرانی که جده از آنان متولد شده است.
دسته دوم: یعنی دختران، عبارتند از هر دختری که تولد خودش یا پدر ومادرش ویا تولد جد وجده اش از ما باشد.
دسته سوم: یعنی خواهران، عبارتند از دختران وزنانی که نسبشان از جهت ولادت متصل به ما باشد به این معنی که تولدشان از پدر ومادر ما باشد یا تنها از پدر ما باشد، هرچند که مادرش مادر ما نباشد یا تولدش از مادر ما باشد، هرچند که پدرش پدر ما نباشد.
دسته چهارم؛ یعنی عمه، عبارت است از خواهر پدر و خواهر جد، چه این که این خواهر وبرادری آن دو از پدر ومادر، هردو باشد وچه اینکه تنها پدر باشد یا این که تنها از مادر، خواهر وبرادر باشند.
دسته پنجم؛ یعنی خاله، عبارت است از زنی که با مادر ما یا با جده ی ما از یک پدر ومادر متولد شده باشند یا تنها از یک پدر یا تنها از یک مادر به دنیا آمده باشند.
دسته ششم و هفتم؛ یعنی دختر برادر و دختر خواهر که آن دو نیز منحصر در برادر وخواهر پدری ومادری نیستند بلکه دختر برادر ودختر خواهری که تنها از پدر ویا تنها از مادر ما باشند، برادر زاده وخواهر زاده اند.
ومراد از این که فرمود: حرام شده است بر شما مادران و… این است که ازدواج شما با آنان حرام شده است.
واما، (محارم سببی یعنی زنانی که با خواستگارشان در خون اشتراک ندارند بلکه به خاطر وصلت و پیوندی که با آنان مرتبط شده اند). واین محرمات نیز هفت طایفه اند که شش طایفه آنان در آیه 23 سوره نساء و هفتمی در آیه 22 سوره نساء آمده است.
در تفسیر المیزان در توضیح این هفت طایفه آمده است:
طایفه اول: شامل مادرانی هستند که از آنها شیر خورده اند.
طایفه دوم: شامل دخترانی که با آنان از یک مادر شیر خورده اند،(البته نه مادر دختر).
طایفه سوم: شامل مادر زنان شما چه اینکه با دختر او، یعنی همسرت، هم خوابگی کرده باشی وچه نکرده باشی نمی توانی مادر او را برای خود عقد کنی.
طایفه چهارم: شامل دختران زنانتان که از شوهر های دیگر هستند، در صورتی که با زنانتان هم خوابگی کرده باشید ودر غیر این صورت، ازدواج با آنان جایز است.
طایفه پنجم: شامل زن پسران صلبی (پسرانی که از راه ولادت به انسان متصل باشند چه بی واسطه وچه با واسطه).
طایفه ششم: شامل جمع بین دو خواهر یعنی ازدواج با خواهر زن در صورت بقای همسری زن و زنده بو
دن او تحریم شده است.
طایفه هفتم: شامل زن پدر؛ ازدواج با زن پدر(بنا بر بیان صریح آیه 22 سوره نساء).

نوشته ای دیگر :   از دیدگاه قرآن