دانلود کارشناسی ارشد با موضوع :بررسی آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

تکه ای از متن پایان نامه :

می باشد. می­توان گفت بخش­های مهم کتاب متشکل از خصایص، شمایل و علت های نبوی می­باشد و این عناوین یکی از موضوع­های علم سیره به شمار می­رود.

زمان به بعد اسرائیلیات وارد این کتب گشتند و در کنار روایات صحیح بسیاری از روایات ضعیف نیز با آن­ها مخلوط گشتند. این روایات باقی مانده­های عقاید اهل کتاب و نیز ساخته­ی ذهن بعضی قصه گویان بود.

از آنجا که روایات سیره کمتر مورد توجه فقیهان و محدثان بوده­ از گستره­ی نقد دور افتاده­می باشد.عموم مردم آن روایات را از واعظان و مذّکِران و متصوفان می­شنیدند وچون محدِّثان و مورّخان آن­ها را نقد و مطالعه نمی­کردند روایات با هم مخلوط شده و اینک کمتر کتابی در موضوع شمایل و علت های می­توان پیدا نمود که این نقدها در آن نباشد.[i]

در کتاب اعلان بالتوبیخ آمده می باشد که پیش از ابوسعد افرادی تألیفاتی در باب شمایل و علت های داشته­اند که در کتاب­های تاریخ و فهرست موجود بوده اما از میان رفته­اند که عبارتند از:

  1. ابوزرعه عبیدالله بن عبدالکریم رازی(م264ق).
  2. ابوداوود سجستانی صاحب کتاب السنن(202ـ275ق).
  3. ابراهیم بن الهیثم البلدی(م278ق).
  4. ابن ابی دنیا(208ـ281ق).
  5. ابواسحاق ابراهیم بن اسحاق الحربی(م285ق).
  6. ثابت بن حزم السرقسطی(م313ق).
  7. ابوبکر محمّد بن الحسین النقّاش(م351ق).
  8. ابن­الشیخ عبدالله بن محمّد بن حبّان(274 ـ 369ق).

در همین دوره، یکی دو کتاب در باب علت های النّبوه نوشته شده که علاوه بر نقل اخبار و آثار علت های عقلی نیز دارد مانند:

  1. تثبیت علت های النّبوه، تألیف قاضی عبدالجبّار معتزلی(م 415ق).
  2. اعلام­النّبوه، تألیف ابوالحسن علی بن محمّد المارودی(م450ق) که چاپی بازاری و غیرعلمی از آن موجود می باشد.[ii]

[i]. بیهقی، احمد بن حسین، دلائل النبوه، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، مرکز نشر علمی و فرهنگی، 1361ش، ج1، ص 50؛ سخاوی درمورد­ی شفاء الصدور ابن­سبع السبتی که از کتب شمائل می باشد  در الاعلان بالتوبیخ ص 169، می­گوید: «و فیه مناکرکثیره» «و در آن منکرهای زیادی می باشد» و در ص 169، درمورد­ی دلائل النبوه ابراهیم بن الهیثم البلدی می­گوید: «جمعها مع غرائب الاحادیث» «آن را با غرایب حدیث جمع نمود» آن چیز که خطیب بغدادی گفته می باشد درمورد انکار محدّثان بر او در تاریخ بغداد، ج 6، ص 206ـ209 آن را آورده می باشد، و در باره­ی طعن بر احادیث مرویه ابو نعیم اصفهانی صاحب حلیهالاولیاء و دلائل النبوه رجوع گردد به السبکی، طبقات، ج 4، ص 22ـ25. احمد شهاب الدین الخفاجی، نسیم الریاض فی شرحشفا القاضی عیاضی، بیروت، دارالفکر، [بی تا]، ج 1، ص 4. و عجیب آن می باشد که بعضی از مؤلفان مانند بیهقی در دلائل النبوه،  ج 1، ص 50، و ابن جوزی در الوفا باحوال المصطفی، ج 1، ص 22، که از کتاب­های پیش از خود به خاطر داشتن موضوعات عجیب انتقاد کرده اند و وعده داده­اند که آثارشان چنین معایبی نداشته باشد نتوانسته­اند به وعده­ی خود اقدام کنند و مانند بیهقی  که معجزات بسیاری نقل کرده می باشد مثل: سخن گفتن آهو و سوسمار و حمار و… با رسول اکرم که دیگران مانند اسماعیل بن عمر، ابن کثیر، در شمائل الرسول (ص)، جده، دارالقبله للثقافه الاسلامیه، 1409ق/ 1988م، ج1، ص 284و288 آن­ها را جعلی دانسته و عجیب تر آن که ابن جوزی قصه­ انتقال نورمحمدی در اصلاب نیاکان را که خود در بعضی از آثارش بی­پایه شمرده ابی فرج عبدالرحمان بن علی بن محمّد بن علی جوزی، در الوفا باحوال المصطفی، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1408ق/1367ش، ج 1، ص 70ـ71، نقل کرده می باشد؛ طاهری عراقی، احمد، ص 19ـ21.

[ii]. السخاوی، شمس­الدین محمد بن عبدالرحمان، الاعلان بالتوبیخ لمن ذم التاریخ، بیروت، دارالکتب العلمیه، [بی تا]، ص 166-167؛ حاجی خلیفه، ص 760؛ ابن خیر در فهرسه ص 110 از آن با عنوان «اعلام النّبوه» نام می­برد؛ ذهبی، تذکره الحفاظ، ج 3، ص 869 و 908؛ بروکلمان کارل، ذیل تاریخ الادب العربی، مترجم سعید حسن بحیری، قاهره، مکتبه الادب، 2007م، ج 3، ص1196؛ مفتاح السعاده، ج 2، ص81؛ ابن خیر، فهرسه، ص 151 و 286؛ بروکلمان کارل، تاریخ الادب العربی، مترجم سعید حسن بحیری، قاهره، مکتبه الادب، 2007م، ج 2،ص 663، ترجمه­ عربی، ج 3، ص 159و ج 1، ص 362(446)؛ یوسف العش، فهرس مخطوطات دارالکتب الظاهریه، دمشق، مطبوعات المجمع العلمی العربی، 1366ق، ص 51؛ بروکلمان، کارل، ذیل تاریخ الادب العربی، مترجم سعید حسن بحیری، قاهره، مکتبه الادب، 2007م، ج 1، ص 17، ترجمه عربی، ج 6، ص 227،این کتاب نخستین بار در سال (1320؟) به کوشش دایره المعارف العثمانیه در حیدر آباد دکن چاپ شده می باشد، که اختصار­ای می باشد از اصل تاریخ الادب العربی، ج 1، ص 617، ترجمه­ عربی، ج 6، ص 227؛ تاریخ الادب العربی، ج 1، ص 363(447)، ذیل تاریخ الادب العربی، ج 1،ص 619، ترجمه عربی ، ج 6 ، ص 231، در تعریف ازاین کتاب ذهبی پس از نقد بعضی از کتب دلائل می­گوید:«فعلیک بدلائل النّبوه للبیهقی رحمه الله فانه کله هدی و نور» «پس برتو باد علت های النبوه بیهقی (رحمه الله) که سراسر هدایت و نور می باشد»؛ الخفاجی احمد شهاب الدین، نسیم الریاض فی توضیح شفا القاضیعیاضی، بیروت، دارالفکر[بی تا]، ج1، ص4؛ طاهری عراقی، احمد، ص 21ـ22.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه