دانلود پایان نامه ارشد:بررسی آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

تکه ای از متن پایان نامه :

دارد می­توان گفت که سلمی هم از کتاب تهذیبالاسرار بهره برده و هم از اللمع سراج و اگر احتمال دیگری را در نظر بگیریم که هردو یعنی خرگوشی و سلمی از منبعی قدیمی­تر بهره برده­اند هم درست نیست زیرا ملامتیان برخلاف صوفیان چیزی نمی­نوشتند که سلمی و خرگوشی بخواهند از آن بهره گیری کنند. پس مطمئن­تر می باشد که بگوییم به احتمال قوی تهذیب الاسرار مقدم بر رساله­ی ملامتیه سلمی می باشد.[i]

3-1-3 باب اختلاف اهل تصوّف در معنای تصوف وگفته­های مشایخ صوفیه

ابوسعد نخست حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله در مدحاهل تصوف نقل می‌کند سپس به نقل تعاریف در مورد صوفی، تصوّف و نشانه­های صوفی می‌پردازد و در تعاریف صفتهایی مانند صادق، خُلق کریم، عُقلا به ایشان نسبت می‌دهد و گاهی آن قدر در اوصاف مبالغه کرده که آن­ها را معصوم می­داند. صوفی دارای احوال می باشد و در بسیاری از اقوال آمده که به متعلقین اهل صُفه اطلاق می‌گردد و یا افرادی هستند که صُوف (پشمینه) می‌پوشند و یا صفای باطن دارند و خواص الهی نامیده شده‌اند.

با ظهور اسلام و انتشار تعالیم آن، عرفان در مسیری روشن، همراه با دستوراتی که مطابق با فطرت بشر و دور از زیاده­رویاست، قرار گرفت. پس از ظهور اسلام، طی کردن این مسیر اگرچه سخت و دشوار بود اما با گذشت زمان و به علت های مختلف،اسلام و تعلیمات آن مورد بی­توجهی ‌و بهره‌برداری شخصی قرار گرفت که تشخیص حق از باطل را دشوار ساخت و در نتیجه گرایش‌های مختلف عرفانی در تاریخ اسلام به وجود آمد.

خاستگاه اصلی تصوف مانند هر جریان دیگری آغازی تاریخی دارد. بعضی نقطه‌ی آغازین این جریان را، ظهور رابعه‌ی عدویه می‌دانند و او را به عنوان نخستین کسیکه می‌توان دست پیدا نمود این می باشد که عرفا بر خلاف صوفیه برای عرفان، تشکیلاتی نمی­شناسند.

بی­گمان عرفان و تصوّف اسلامی، از آغاز پیدایش خود، دوره­های مختلفی را پشت سر گذاشته تا به حالت و وضع کنونی رسیده­می باشد. بایستی پذیرفت تصوفی که از ادیان و مکاتب فراوانی تأثیر پذیرفته، تصوّفی نیست که به ادّعای شماری، زهد اسلامی یا زندگی معصومین منبع و سرآغاز آن بوده می باشد بر خلاف عرفان که مایه‌های آن برگرفته از ادعیه می باشد.

[i]. سلمی گویا درکتاب­های دیگر خود از تهذیب الاسرار بهره گرفته می باشد مانند داستان گفتگوی ذوالنون مصری با جوانی که فکر می­نمود خدا او را می­بیند که در تهذیب الاسرار باب مشاهده در برگ 37 آمده و سلمی آن را در کتاب الفتوه آورده می باشد. گردآوری نصرالله پورجوادی، مجموعه آثار ابوعبدالرحمان سلمی، تهران، نشر دانشگاهی، 1372، ج2، ص 260-268، متن آتش، ص 4-43؛ رساله ملامتیه، عفیفی، ص86؛ الفاوی، ص138؛ پورجوادینصرالله، «منبعی کهن در باب ملامتیان نیشابور»، ص29.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه