ژانویه 20, 2021

دانلود پایان نامه ارشد:بررسی آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

تکه ای از متن پایان نامه :

-1-32 باب ملامتیه و صفاتشان

پس از نقل اقوال گوناگون در تعریف خرقه ابوسعد می‌نویسد «از تفاوت‌های میان آنان این می باشد که اصول ملامتیه مبتنی بر علم می باشد و اصول صوفیه مبتنی بر حال، ملامتیه ترغیب به کسب و کار می‌کنند اما صوفیه ترغیب و تشویق بر ترک کسب و کار می‌نمایند. ملامتیه از شهرت در لباس بیزار هستند و مایل به پوشیدن لباس وصله دار نیستند چنانچه صوفیه مایل به این کار هستند. ملامتیه رقص و سماع وجد را قبول ندارند در حالی که بعضی از صوفیه این اعمال را قبول دارند.» و در جای دیگر می‌گوید: «از شعار ملامتیه این می باشد که بایستی به محقق کردن اصل و محتوا پرداخت و ادّعا را ترک نمود.» هم‌چنین ملامتیه می‌گویند: «بایستی با پرداختن به عیوب خودمان از عیب‌جویی خلق پرهیز نماییم و کوشش می‌کنند احوال خویش را از دید مردم مخفی بدارند.»

3-1-33 در باب زکات

ابوسعد می‌گوید: خداوند صوفیه را از دنیا منزوی نمود و خود آن­ها، این انزوایشان از دنیا را بهترین نعمت پس از معرفت و محبّت از جانب خدا می‌دانند.

صادق بایستی باشد. ذکر خدای تعالی با قلب و زبان، اخلاص می باشد و ذکر خدای تعالی با زبان بدون قلب، ریا می باشد و ذکر خدای تعالی با قلب بدون زبان، وسواس و ذکر خدای تعالی با قلب و زبان بدون رؤیت مذکور و فراموشی ذکر و ذاکر، جنون و حماقت می باشد.

3-1-38 درباب سماع

سماع، مکاشفه‌ی اسرار برای مشاهده‌ی جبار می باشد. ظاهر سماع، فتنه و باطنش عبرت می باشد. سماع بر سه وجه می باشد شنونده با قلبش، شنونده با نفسش و شنونده به وسیله پروردگارش می باشد. رحمت به هنگام سماع بر فقرا اهل صوفیه نازل می‌گردد. سماع سِرّی می باشد و برای سِرّ معنایی می باشد و برای معنا، زمان و وقتی می باشد و برای وقت و زمان، صفا می باشد.

3-1-39 در باب وجد

گفته­اند اول وجد، شیرینی و حلاوت و وسط آن تلخ و آخر آن درد می باشد.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه