آگاهى و دانش الهى ابراهیم (ع)، مبنا و مجوّز او براى دعوت:
«یا أَبَتِ إِنِّی قَدْ جاءَنِی مِنَ الْعِلْمِ ما لَمْ یَأْتِکَ فَاتَّبِعْنِی أَهْدِکَ صِراطاً سَوِیًّا» (مریم/ ۴۳)
ترجمه: اى پدر! علمى براى من آمده که براى تو نیامده مرا پیروى کن تا تو را به راهى راست هدایت کنم.
آگاهى و دانش الهى ابراهیم (ع)، مبنا و مجوّز او براى دعوت آزر به پیروى از خود می باشد یعنی ابراهیم (ع)، پیش از مناظرهاش با آزر، موحدى هدایت یافته و آگاه بود و راهنمایىها و هدایتهاى او همراه با لطف و مهربانى بوده است و خویشاوندى او موجب ترک تبلیغ دین و توحید و مبارزه با شرک نشد.[۲۰۵]
برانگیختن عقل و وجدان مردم به داورى، روش ابراهیم (ع) در ارشاد و تبلیغ:
«یا أَبَتِ لاتَعْبُدِ الشَّیْطانَ إِنَّ الشَّیْطانَ کانَ لِلرَّحْمنِ عَصِیًّا… فَتَکُونَ لِلشَّیْطانِ وَلِیًّا»: (مریم/ ۴۴ و ۴۵)
ترجمه: اى پدر! بندگى شیطان مکن که شیطان عاصى درگاه خداى رحمان است. اى پدر! من بیم آن دارم که از خداى رحمان عذابى به تو رسد و دوستدار شیطان شوى.
ابراهیم (ع)، آزر را از اطاعت شیطان برحذر داشت که اطاعت از شیطان، در حقیقت پرستش او است یعنی در دیدگاه ابراهیم (ع)، بتپرستى در حقیقت خضوع و انقیاد در برابر شیطان و نوعى پرستش او است و شیطان، سردمدار دعوت مردم به شرک و بتپرستى است.[۲۰۶]
ابراهیم (ع) با وعده استغفار به آزر، سعى در متمایل ساختن او به توحید و درمان سرسختى او داشت:
«قالَ سَلامٌ عَلَیْکَ سَأَسْتَغْفِرُ لَکَ رَبِّی إِنَّهُ کانَ بِی حَفِیًّا» (مریم/ ۴۷)
ترجمه: ابراهیم گفت: سلام بر تو باد. براى تو از پروردگارم آمرزش خواهم خواست که او به من مهربان است.
ابراهیم (ع) با برخوردى عاطفى و مؤدبانه در مقام ارشاد و تبلیغ، در اندرز خود به آزر، عذاب سخت الهى را در کمین پرستشگران بتها خواند و به او هشدار داد که پرستش بتها و اطاعت شیطان، موجب گرفتارى به عذاب الهى است.[۲۰۷]
ابراهیم (ع) فرستاده خداوند براى دعوت قومش به عبادت خدا و رعایت تقوا بود:
«وَ إِبْراهِیمَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (عنکبوت/ ۱۶)
ترجمه: و بیاد آور ابراهیم را که به قوم خود گفت خدا را بپرستید و از او بترسید که این براى شما اگر بدانید بهتر است.
دعوت به یکتاپرستى و رعایت تقوا، از اصول تعالیم ابراهیم (ع) بود و از شیوههاى تبلیغى ایشان توجّه دادن مردم به بازگشت خیر و منفعت اعمال دینى به خودشان بود.[۲۰۸]
ابراهیم (ع) براى بیدارى قوم خویش، بتها را به حقارت و پستى یاد مى کرده است:
«إِنَّما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثاناً وَ تَخْلُقُونَ إِفْکاً…» (عنکبوت/ ۱۷)
ترجمه: شما به جاى خدا بتهایى مىپرستید و تهمت ها مىتراشید با اینکه آنچه به جاى خدا مىپرستید.
قوم ابراهیم (ع) براى پرستش، بتهاى متعددى داشتند و ابراهیم (ع) براى بیدارى قوم خویش، بتها را به حقارت و پستى یاد مى کرده و ناتوانى بتها را تبیین مىکرده است. بنابراین در این آیه فرموده است: شما به جاى خدا نمىپرستید مگر بتهایى را و از خود دروغى را مىتراشید و آنها را آلهه و معبود مىنامید و همین تراشیدههاى خود را مىپرستید، درست است که در این میان اله و معبودى هست که باید او را بپرستید، ولیکن آن خدا است نه بتها.[۲۰۹]
دعوت ابراهیم (ع) از قوماش به پرستش خداوند پس از نهى آنان از بتپرستى:
«إِنَّ الَّذِینَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا یَمْلِکُونَ لَکُمْ رِزْقاً» (عنکبوت/ ۱۷)
ترجمه: با اینکه آنچه به جاى خدا مىپرستید هیچ رزقى را براى شما مالک نیستند.
چون قوم ابراهیم (ع)، نیازهاى مادىشان را از بتها، طلب مىکردند، حضرت ابراهیم (ع) به آنها توصیه می کند که از پیشگاه خداوند، درخواست روزى کنند، و از قوماش به پرستش خداوند پس از نهى آنان از بتپرستى دعوت می کرد.[۲۱۰]
دعوت ابراهیم (ع) از قومش به سپاسگزارى به درگاه خداوند:
«فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْکُرُوا لَهُ» (عنکبوت/ ۱۷)
ترجمه: پس رزق را از نزد خدا بطلبید و او را عبادت نموده و شکرش به جا آورید که به سویش بازمىگردید.
حضرت ابراهیم (ع) از قوماش به سپاسگزارى به درگاه خداوند دعوت می کند و اینکه شایسته بودن خداوند براى عبادت، به خاطر مالک و منشأ روزى بودناش است.[۲۱۱]
دعوت حضرت موسى (ع)
تأکید موسى (ع) در برابر فرعون، بر یگانگى خالق و ربّ جهان:
«قالَ فَمَنْ رَبُّکُما یا مُوسى، قالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى» (طه/ ۴۹ و ۵۰)
ترجمه: (فرعون) گفت: اى موسى؟ پروردگار شما کیست؟ گفت: پروردگار ما همان است که خلقت هر چیزى را به آن داد و سپس هدایتش کرد.
موسى و هارون (ع) با ابلاغ پیامهاى وحى الهى به فرعون، مأموریت خویش را به انجام رساندند و فرعون با گوش فرادادن به سخنان موسى و هارون (ع)، اجازه داد آنان پیام الهى خویش را به او برسانند. فرعون با اظهار بىاطلاعى از پروردگار موسى و هارون، رکن اصلى پیامهاى آنان را زیر سؤال برد و موسى (ع) در پاسخ فرعون، پروردگارش را آفریننده
دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir |
و هدایتگر همه موجودات معرفى کرد.[۲۱۲]
موسى و هارون (ع)، پیامدار رسالتى واحد و مأموریتى یگانه:
«فَأْتِیا فِرْعَوْنَ فَقُولا إِنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعالَمِینَ» (شعرا/ ۱۶)
ترجمه: نزد فرعون روید و بگویید که ما فرستاده پروردگار جهانیانیم.