نوامبر 27, 2020

مقاله علمی با منبع : بررسی تطبیقی مفهوم ارتباطی دعوت در قرآن کریم با مفهوم انتقال در …

ترجمه: و بگوئید: گناهان ما را فرو ریز تا گناهان شما را بیامرزیم و نیکوکاران را فزونى دهیم.
استغفار به درگاه خدا موجب آمرزش گناهان است و اجراى فرمان هاى الهى زمینه ساز آمرزش گناهان است. بنابراین براى استغفار از گناهان و توبه به درگاه خدا باید به دستورها و آداب تعیین شده از جانب خدا عمل کرد.[۱۴۳]
دعوت به راستگویى
خداوند از مؤمنان به راستگویى و درستى در عمل دعوت می کند:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» (توبه/ ۱۱۹)
ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‏اید از خدا بترسید و قرین راستگویان باشید.
خداوند، فراخوان مؤمنان به راستى و درستى در گفتار و عمل‏ است، بنابراین ایمان به خداوند و پیامبر (ص) مستلزم رعایت تقواى الهى است.[۱۴۴]
دعوت به سبیل‏اللَّه‏
پیامبر اکرم (ص) از راه حکمت، موعظه و جدال احسن مأمور دعوت مردم به راه خداوند است:
«ادْعُ إِلى‏ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» (نحل/ ۱۲۵)
ترجمه: با فرزانگى و پند دادن نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با مخالفان به طریقى که نیکوتر است مجادله کن که پروردگارت کسى را که از راه او گمراه شده بهتر شناسد و هم او هدایت یافتگان را بهتر شناسد.
در این آیه پیامبر (ص) مأمور به دعوت مردم به راه خدا در پرتو «حکمت»، «موعظه» و «جدال به احسن» می باشد که به عنوان سه ابزار دعوت به راه خدا است.[۱۴۵]
دعوت به صبر
دعوت به صبر در آیات متعدد آمده است،[۱۴۶] از جمله موارد دعوت به صبر این است که خداوند همگان را به صبر پیشگى دعوت می کند:
«وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ» (بقره/ ۴۵)
ترجمه: از صبر و نماز کمک بجوئید و آن بسى سنگین است مگر براى خشوع پیشگان.
همچنین خداوند مؤمنان را به تشویق و ترغیب یکدیگر به صبر موظّف کرده است:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا…» (آل‏عمران/ ۲۰۰)
ترجمه: اى اهل ایمان در کار دین صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید.
صبر و نماز وسایلى کار ساز براى موفقیت در انجام دستورهاى خداوند و پرهیز از محرمات الهى است. همچنین مؤمنان موظّف هستند یکدیگر را به صبر و شکیبایى در برابر مشکلات ترغیب کنند.[۱۴۷]
دعوت به صراط مستقیم‏
خداوند از انسان ها براى پیروى از صراط مستقیم دعوت می کند:
«وَ أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ… ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ…» (انعام/ ۱۵۳)
ترجمه: و این راه من است یک راست، پس پیروى کنید…اینها است که خدا شما را بدان سفارش کرده.
همچنین پیامبر اکرم (ص) دعوت‏کنندۀ راستین مردم به راه مستقیم است:
«وَ إِنَّکَ لَتَدْعُوهُمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» (مؤمنون/ ۷۳)
ترجمه: و تو همانا خلق را به راه راست مى‏خوانى، و کسانى که به آخرت ایمان ندارند از راه برمى‏گردند.
در این آیه پیامبر (ص) دعوت کنندۀ راستین مردم به راه مستقیم‏ است. «صراط مستقیم» به معناى راه واضح و روشنى است که در آن اختلاف و تخلف نیست و این صفت حقّ است، چون اجزاى حقّ با یکدیگر اختلاف و تناقض ندارد و در رساندن به آن مطلوبى که به سوى آن هدایت مى‏کند تخلّف نمى‏ کند. از اینجا می توان نتیجه گرفت که حقّ صراط مستقیم است و چون فرموده که رسول خدا (ص) به سوى حقّ هدایت مى‏کند لازمه‏اش این مى‏شود که به سوى صراط مستقیم هدایت کند.[۱۴۸]
دعوت به ارزش هاى عرفى‏
دعوت به امور و ارزش هاى عقلایى و عرفى از وظایف پیامبر اکرم (ص) است که در آیات متعددی آمده است،[۱۴۹] از جمله می فرماید:
«الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ… یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ …» (اعراف/ ۱۵۷)
ترجمه: همان کسان که آن رسول پیغمبر ناخوانده درس را … پیروى کنند، پیغمبرى که به معروفشان وا مى‏دارد.
فرمان به کارهاى شایسته و برحذر داشتن از کارهاى ناروا (امر به معروف و نهى از منکر) از وظایف اساسى پیامبر (ص) و از اهداف رسالت اوست. و این بیانگر ضرورت انجام کارهاى شایسته و پرهیز از کارهاى ناروا می باشد.[۱۵۰]
دعوت به جهاد
دعوت به جهاد در آیات متعدد آمده است، دعوت خدا به جهاد و ایستادگى در برابر دشمن برخاسته از علم اوست که می فرماید:
«وَ لاتَهِنُوا فِی ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَما تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا یَرْجُونَ وَ کانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً» (نساء/ ۱۰۴)

نوشته ای دیگر :   علمی :تعیین سطوح فعالیت بدنی با استفاده از هزینه انرژی روزانه در دانش ...

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است