ژانویه 16, 2021

بررسی آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

تکه ای از متن پایان نامه :

آمد و در سال396ق وقتی به نیشابور باز می­گشت از او حدیث شنیده­ایم.»[1] و دیگر اجازه­ی روایت کردن شرف النّبی می باشد که ابوسعد به دو عالم اندلسی در مکّه داده، یکی به ابومحمّد عبدالله بن سعید شتنجالی(م436ق) که از391ق تا 430ق مجاور در مکّه بوده و دیگر به ابوعمرو احمد بناول که در دهه370ق داشته، سفری دیگر نیز در دهه 390ق به حجّ داشته و در این سفر اخیر درسال393ق به بغداد وارد شده می باشد و در مکّه کسانی زیرا ابومحمّد شتنجانی و ابوعمرو قرطبی اجازه روایت کتاب شرف النّبی را از او گرفته‌اند و پس از مدتی مجاورت بیت الله در سال396ق در راه بازگشت به خراسان در بغداد تنوخی از او حدیث شنیده­می باشد. این فرض، که در واقع بین گفته­های مختلف می باشد، پذیرفتنی­تر می باشد. هر چند در آثار ابوسعد و منابع ترجمه‌ شده­اش اشاره‌ای به دو بار سفر او به مکّه نیست.[2]اما در منبعی دیگر، این گونه آمده که خرگوشی پس از مدتی به جمع زاهدان و صوفیان وارد گردید و گویا در370ق نیشابور را برای رفتن به حجّ ترک کرد و سال­ها در مکّه بود. البته خطیب بغدادی از قول تنوخی گفته که او در393ق در راه حجّ به بغداد رفت. ابن عساکر نیز نوشته که وی در390ق در عراق بوده و در همین سال به حجّ رفته می باشد. شاید وی به غیر از نخستین سفر حجّ در دهه­ی 70، در دهه­ی 90 نیز سفری به قصد حجّ داشته و آن­گاه سال­های پایانی سده چهارم را در مکّه گذارنده می باشد.[3]

مذهبی بین مذاهب وجود داشت. ابوسعد از جماعت شافعیّه بود. شافعیان گذشته از اختلاف در مذهب فقهی از نظر عقیدتی نیز، به سبب پیروی از مکتب کلامی اشعری، با حنفیان اختلاف داشتند و در گسترش عقاید شهری علمای شافعیه‌ی نیشابور سهم بسیاری داشتند. ابوسعد اهل کلام نبود، ولی از شافعیانی بود که به مذهب اشعری معتقد بود  و ابن عساکر(م571ق) درتبین کذب المفتری فیما نسب الی الامام الاشعری، نام او را در میان «اعیان مشاهیر» پیرو امام اشعری(260-324ق) آورده می باشد. شافعیان نیشابور ویژگی مهّم دیگری نیز داشتند و آن وجود تصوف و گرایش های صوفیانه بود. ‌بیشتر صوفیانی که مذهب شافعی داشتند عبارت بودنداز:ابوعبدالله بن خفیف، ابوعلی دقّاق، ابن نجَید، ابوعبدالرحمان سلمی، ابوالقاسم قشیری، ابوسعید بن ابی الخیر و… .[i]

[1]. خطیببغدادی،‌ ج 10، ص432؛ نک: طاهری عراقی، احمد، پیشین.

[2]. همان.

[3]. فارسی، عبد الغافر بن اسماعیل، المنتخب من کتاب السیاق التاریخ نیشابور، قاهره،مکتبه الثقافه الدینیه، 2007م. ص 501؛ خطیببغدادی، ج 12، ص 188؛ ابنعساکر، ص 234؛ طاهری عراقی، احمد، همان؛ پورجوادی، نصرالله،«خرگوشی»، ج15، ص398.

      .[i]محمّد بن منوّر در حق ابوسعید ابوالخیر گفته: «شیخ ما مذهب شافعی داشته می باشد. و همچنین همه­ی مشایخ که بعد از شافعی بوده‌اند مذهب شافعی داشته‌اند… و ازمشایخ هر که پیش از شافعی بوده‌اند مذهب شافعی داشته‌اند… و ازمشایخ هر که پیش از شافعی بوده‌اند بر مذهب گذشته و پیرخود بوده‌اند» میهنی، محمّد بن منوّر بن ابی سعد، الاسرار التوحید فی مقامات شیخ ابی سعید، تهران، امیر کبیر، 1361ش، ص 20؛ طاهری عراقی، احمد، ص 12-13.

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه