دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه آثار و احوال ابوسعد خرگوشی

تکه ای از متن پایان نامه :

-۱-۴۰ در باب هاتف

مؤلف از هواتفی که بر بزرگان حاصل شده سخن می‌گوید.رواج عقیده به هاتف در سدهسوم و چهارم قمری به اندازه­ای بود که کتاب­هایی در مورد آن نوشته گردید ازدرباره­ی غسل دادن پیامبر اکرمصلی الله علیه و آله می­آورد که دلیل شرعی برای درستی هواتف باشد. خرگوشی از قول بعضی می گوید که ممکن می باشد خداوند بندگان خود را به وسیله­ی هاتف متذکر می­سازد.

اعتقاد به این­که هاتف جن یا فرشته بوده برگرفته از این می باشد که برای هاتف و صدای او واقعیت قائل می­شدند. پس داستان­هایی که درمورد­ی هواتف می­گفتند همه واقعی تلقی می­گردید. هواتف افزون بر مؤمنان با پادشاهان نیز سخن می­گفتند. خرگوشی، ابوالقاسم قشیری و روزبهان بقلی در کتاب­های خود آورده­اند که اگر شیخی به مقام ولایت می­رسید صدا و آواز هاتف را می­شنید و آن را جزء کرامات و اثبات کرامات اولیا ذکر می­کردند. داستان­ها و حکایت­ها نشان دهنده­ وضع و حال شنونده در زمان شنیدن صدای هاتف می باشد و آواز هاتف در مکان­های مختلف مانند صحرا، بیابان، گورستان، عبادتگاه، مسجد و… شنیده میشد.[۱]

۳-۱-۴۱ در باب کرامت

گروهی از طائفه می‌گویند: کرامت از انواع خارق العاده‌هاست. صوفیان ملامتیه بر کتمان کرامات اصرار دارند و می‌گویند کرامات طائفه، سِرّی می باشد که بایستی مخفیکاری می‌خواند. ابوسعد از ابن جنید انواع خواطر را در چهار نوع اظهار می‌کند:خطوری که از جانب خداوند می باشد و بشر را به آگاهی دعوت می‌کند؛ خطوری که از مُلک می باشد و بشر را به سوی اطاعت و بندگی دعوت می‌کند؛ خطوری که از جانب نفس می باشد و بشر را به سوی تنعّم و زینت دنیا می‌خواند؛ خطوری که از ناحیه‌ی شیطان می باشد و بشر را به حسادت و عداوت و دشمنی دعوت می‌نماید. سپس ابوسعد به نقل اقوالی ازاباعثمان النصیبی در مورد خواطر می­پردازد.

[۱]. پور جوادی، نصرالله، زبان حال در عرفان و ادبیات فارسی، تهران، نشر هرمس، چاپ اول، ۱۳۸۵ش، ص ۷۱۲-۷۱۳٫

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه