ژانویه 16, 2021

ابزارهای بانکداری الکترونیکی در ایران

2-2-5 انواع خدمات الکترونیکی قابل استفاده توسط بانک‌ها
در نگاه کلی می‌توان استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی را در سه زمینه مورد بحث قرار داد.
بانکداری خانگی: نوعی از بانکداری الکترونیکی است که امکان انجام امور بانکی نظیر دسترسی به اطلاعات حساب‌ها و خدمات بانکی از طریق رایانه‌های شخصی را فراهم می‌آورد.
بانکداری تلفنی: از اشکال رایج بانکداری الکترونیکی است که مشتری را قادر می‌سازد عملیات مالی خود را از طریق تلفن انجام دهد.
بانکداری مبتنی بر تلویزیون: رویکردی دیگر از ارائه خدمات بانکی به مشتریان است، استفاده از سیستم ماهواره‌ای برای اررائه خدمات از طریق تلویزیون از سال 1997 در بعضی از کشورهای اروپایی نظیر انگلیس رایج شد (حمیدی‌زاده و همکاران، 86).
2-2-6 ابزارهای بانکداری الکترونیکی در ایران
حال توجه به موارد گفته شده در بالا ابزارهای مورد استفاده جهت ارائه این خدمات به مشتریان را می‌توان به شرح زیر بیان نمود.
شبکه شتاب: یک شبکه ملی است و خدمات مربوط به کارت‌های بدهی را انجام می‌دهد و کارت‌های بدهی داخلی را بین بانک‌ها به صورت آنلاین تسویه می‌کند.
سیستم تسویه بین بانکی مبادلات ارزی
شبکه سوئیچ عملیات خرد بانکی و بین‌بانکی
دستگاه خودپرداز : دستگاهی که بدون نیاز به حضور اپراتور می‌تواند خدمات مختلفی از قبیل واریز و برداشت از حساب مشتریان، تغییر رمز کارت، اعلام موجودی حساب، انتقال وجه، پرداخت قبوض، صورتحساب مختصر و … را از طریق کارت‌های عضو شتاب انجام ‌دهد.
پایانه فروش : دستگاهی که توسط آن مشتری یک فروشگاه می‌تواند بدون پرداخت وجه نقد مبلغ کالای خریداری شده خود را از حساب خود مستقیماً به حساب فروشنده واریز نماید.
مزایای استفاده از پایانه فروش:
1- معضلات دریافت و شمارش اسکناس وجود ندارد.
2- مشکل پول خرد برای برگشت مابقی وجود ندارد.
3- هزینه حمل و نقل پول در پایان ساعت کاری و انتقال اسکناس به بانک وجود ندارد.
4- وجوه سریعاً به حساب پذیرنده واریز می‌گردد.
5- ریسک پذیرش چک‌های مسروقه و تقلبی وجود ندارد.
6- رسید فروش بصورت خودکار صادر می‌گردد.
7- مشخصات مشتری ثبت می‌شود.
دستگاه کارت‌خوان شعبه‌ای :دستگاهی است مانند پایانه فروش با این تفاوت که بدون رایانه تحویلداری شعبه، قابلیت استفاده ندارد. و برای امور واریز، برداشت، انتقال، تغییر رمز و … در داخل شعب استفاده می‌گردد.
موبایل بانکینگ :نرم‌افزاری که با نصب آن بر روی گوشی‌های تلفن همراه می‌توان در تمامی طول شبانه‌روز از بعضی خدمات بانکداری استفاده نمود.
کیوسک بانک: دستگاهی که با نصب آن مشتریان می‌توانند از خدمات زیر بهره برده و نسبت به Pos و Atm اختلالات کم‌تری دارد:
– اعلام موجودی لحظه‌ای
– انتقال وجه