با جالب ترین فواید دوستی واسه سلامتی آشنا شید 

با جالب ترین فواید دوستی واسه سلامتی آشنا شید 

از روز اولی که بچه ها قدم به زمین بازی می ذارن، دوستی با بقیه رو هم به عنوان بخشی از زندگی شروع می کنن. محققانی که به مطالعه در این مورد می پردازند، به خیلی از فواید دوستی پی برده ان. دوستی فقط به معنای گذراندن اوقاتی خوش، مصاحبت و سلامت عاطفی نیس؛ داشتن دوست در زندگی حتی بر افزایش سلامت فیزیکی آدم هم موثره. در این مقاله به فواید دوستی واسه سلامتی، اشاره می کنیم.

 

طبق آمارهای به دست اومده در سال ۲۰۰۴، ۹۸ درصد از آمریکاییا گزارش کردن که کمه کم یک دوست صمیمی دارن. در این آمارگیری متوسط تعداد دوستان هر فرد ۹ نفر بوده. الان به طور متوسط هر آمریکایی نسبت به بیست سال ی پیش تقریبا یک دوست صمیمی واسه در بین گذاشتن مسائل مهم کمتر داره. آمارهای منتشر شده نشون میدن دوستیا در آمریکا در خطر کاهش قرار دارن و مردم از دید اجتماعی رو به تنهایی بیش تری می رن. ما در مورد ایران آماری در دست نداریم، اما هر افزایشی در میزان تنهایی اجتماعی از چند جنبه خبر بدی واسه هر کشوری هستش، چون افت سلامت فیزیکی و روانی یک جامعه رو به دنبال داره.

یانگ کلر یانگ (Yang Claire Yang)، جامعه شناس دانشگاه کارولینای شمالی، که درباره اثرات فیزیولوژیکی روابط اجتماعی مطالعه کرده، می گه: «زندگی اجتماعی یک فرد خیلی بیش تر بر سلامت فرد اثر میذاره تا چیزی که هم حالا درباره اثرهای سریع و مفید رژیم و ورزش بر بدن سراغ داریم.»

این ویدئو مطالب مهم مقاله و قسمتی از فواید دوستی واسه سلامتی رو نشون می ده. واسه مطالعه بیشتر می تونین مقاله کامل رو بخونین.

۱. دوستان شما عمرتون رو طولانی می کنن

دیو دنیلزِ (Dave Daniels) صد و یک ساله و تد برودهرست (Ted Broadhurst) بیشتر از ۶ ده که با همدیگه دوست هستن.

یکی از فواید دوستی افزایش طول عمره. افرادی که دایره ی روابط اجتماعی قوی تری دارن کمتر احتمال داره به مرگ زودرس دچار شن تا کسائی که در تنهایی به سر می برن. طبق جمع بندی یه سری از تحقیقات در سال ۲۰۱۰ مشخص شد که اثر روابط اجتماعی روی عمر ۲ برابر قوی تر از اثر ورزش کردن و هم اندازه اثر ترک سیگاره.

در این مطالعه از جمع بندی ۱۴۸ تحقیق درباره ارتباطات اجتماعی و میزان مرگ و میر استفاده شده که در کل اطلاعات بیشتر از ۳۰۰ هزار نفر رو در برداشتهه. نتایج نشون دهنده اینه که متغیرهایی مثل تعداد دوستان یا میزان ترکیب و اتحاد فرد در جامعه همه با کم شدن میزان مرگ و میر در رابطه هستن.

یانگ می گه: «به فکر محققان، دوستی و سلامت به دلیل ی فرآیند حل وفصل استرس به هم ربط پیدا می کنن.» استرس در کوتاه مدت چیز مفیدیه، در زمانی که خطری شما رو تهدید کنه و لازم باشه از موقعیت فرار کنین به دلیل ی استرس هوشیاری و ضربان قلب شما زیاد می شه و هورمونای فرار مثل نوراپی نفرین به سرعت ترشح می شن تا قادر باشین با سرعت هر چه تموم تر فرار کنین. مثل همین وضع وقتی اتفاق میفته که ویروسی وارد بدن تون شه سیستم ایمنی شما لازمه به سرعت وارد عمل شده و با فعال کردن سلولای ایمنی و ایجاد نا آرومی، ویروس رو از بدن تون دفع کنه.

اما استرس مزمنی که معمولا با تنهایی به سراغ فرد میاد در مدت زمانی طولانی اینجور فرآیندهایی رو فعال نگه می داره که این موجب فرسودگی و بررسی رفتن بدن می شه.

۲. دوستان شما سلامت تون رو کلا پیشرفت میدن

یکی از فواید دوستی ارتقای سلامتیه. یانگ و همکارانش شاخصهای بیولوژیکی (فشار خون، شاخص توده بدنی (BMI)، اندازه دور کمر و میزان نا آرومی بدن که با اندازه گیری میزان «پروتئین واکنشیِ C» در خون به دست میاد) کسائی که در تنهایی به سر می بردن و کسائی رو که در طول زندگی دوستان زیادی داشتن، با هم مقایسه کردن. نتایج نشون داد یکی از فواید دوستی اینه که این شاخصها در افراد منزوی و حتی اونایی که روابط اجتماعی ضعیفی داشتن وضعیت بدتری داره.

مطلب مرتبط :   با دوراهی سخت تفویض اختیار چه جوری برخورد کنیم؟ 

در نتایج این تحقیق که در سال ۲۰۱۵ در یک مجله علمی منتشر شد، اومده: «در افراد سن بالا کاهش روابط اجتماعی خطر فشار خون رو تا بیشتر از دو برابر (۱۲۴٪) افزایش می ده. در حالی که دیابت خطر ایجاد فشار خون رو (۷۰٪) افزایش می ده، که خیلی کمتر از ریسکیه که روابط اجتماعی ضعیف ایجاد می کنن.»

معمولا در اینجور تحقیقاتی به سختی میشه فهمید کدوم اثر بر دیگری مقدمه: کمبود دوستی و دیگر روابط اجتماعیه که روی سلامت پایین اثر می ذاره، یا این سلامت پایین افراده که به تنهایی منجر می شه. امتیاز تحقیق یانگ و همکارانش اینه که اونا اطلاعات رو در بازه ی زمانی طولانی از آدما جمع آوری کردن.

یانگ می گه: «ما تونستید تغییرات ایجاد شده در شاخصهای زیستی افراد رو درزمان زمان طبق میزان راحت ی رابطه هر فرد (تعداد دوستان و پشت سر هم زمانی که با اونا صحبت می کردن) مشاهده کنیم.» این روش تحقیق با اطمینان بیشتری وجود رابطه علّی (نه فقط اتحاد) رو نشون می ده. به زبون آسون تر ارتباطات اجتماعی «باعث» ایجاد اثراتی در سلامتی افراد می شن.

۳. دوستیا سلامت ذهن شما رو موجب می شن

یکی از فواید دوستی اینه که سلامت ذهن شما رو داره. دوستانی که به شما احساس تعلق داشتن رو هدیه میدن ممکنه کلید سلامت بهتر رو هم در دست شما بذارن. تحقیقی در سال ۲۰۱۲ معلوم کرد هرچه میزان احساس تنهایی سالمندان بیش تر می شد، خطر نابودی عقل اونا هم افزایش می پیدا. این تحقیق با بررسی بیشتر از ۲۰۰۰ سالمند بالای ۶۵ سال ساکن هلند که هیچ یک در شروع تحقیق دچار نابودی عقل نبودن انجام شد. در مدت انجام این تحقیق از این بین کسائی که در اول گزارش کردن احساس تنهایی می کنن، ۱۳.۴ درصد به نابودی عقل دچار شدن. اما در بین سالمندانی که احساس تنهایی نداشتن ۵.۷ درصد به نابودی عقل دچار شدن.

این حقیقت که احساس تنهایی، و نه فقط تنهایی فیزیکی، با بروز نابودی عقل مرتبطه نشون می ده که این موقعیت عینیِ تنها بودن نیس که مهمه بلکه درک ذهنی فرد از نداشتن رابطه در زندگیه که خطر افت تواناییای شناختی مغز رو به دنبال داره. یافتهای این تحقیق در مجله علمی روانپزشکی و علوم اعصاب چاپ شده. هر چند این تحقیق رابطه «اتحاد» بین احساس تنهایی و بروز نابودی عقل رو پیدا کرده، نتوانسته مشخص کنه که رابطه «علّی» هم در این مورد هست یا نه.

۴. دوستان شما چه در راه خوب یا بد، بر شما اثر می ذارن

چاقی مُسریه، این تیتری بود که به سرعت صدا کرد، تحقیقی در سال ۲۰۰۷ معلوم کرد وقتی کسی چند کیلو اضافه وزن پیدا می کنه، دوستان اون با احتمال بیشتری چاق می شن. البته یک روی نورانی هم در تحقیقات وجود داشت که اونم به سرعت در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

در اول مشخص شد اگه در مدت زمان تحقیق شخصی وزن اضافه کنه احتمال چاق شدن دوستان اون شخص هم ۵۷٪ افزایش پیدا می کنه.

اما برعکس این ماجرا هم درست بود و در تحقیقی جداگونه مشخص شد وقتی فردی تغذیه ی سالمی داره و ورزش می کنه تا وزن خود رو کاهش بده دوستان اونم درباره سبک زندگی سالم تر از اون ایده خواهند گرفت.

یکی از محققان این تحقیق می گه: «زمانی که ما به کسی واسه کاهش وزن کمک می کنیم نه به یک نفر که به چندین نفر کمک کردیم، اینجور پیدا کردی رو بررسی گران سیاست گذار و سیاستمدارانی که می خوان تصمیم بگیرن چه معیارهایی واسه ساختن جامعه ای سالم تر بهترینه، باید مورد توجه داشته باشن.»

مطلب مرتبط :   نشانه ­های اضطراب اینترنتی در دانشجویان

۵. دوستان صمیمی در گذر از موقعیتای سخت به شما کمک می کنن

همه ما در راه زندگی به کسی نیاز داریم تا به اون تکیه کنیم. تحقیقات در مورد بیماران سرطانی نشون می ده در شرایط سخت دوستان می تونن کمک کننده باشن.

مطالعه ای در سال ۱۹۸۹ نشون داد زنان گرفتار به سرطان سینه که به شکل تصادفی واسه شرکت در برنامه حمایتی با دیگر بیماران ثبت نام شدن، کیفیت زندگی بالاتری رو گزارش دادن و عمر طولانی تری داشتن تا بیمارانی که از این برنامه ارتباطی حمایتی بهره مند نبودن.

از اون زمان به بعد تحقیقات مختلفی دور و بر تاثیرگذاری گروه های حمایتی بر طول عمر بیماران انجام شده، بعضی نتایج وجود اینجور رابطه ای رو تایید کردن و بعضی هم اینجور رابطه ای نیافته ان؛ هر چند توافق زیادی درباره اثر مثبت گروه های حمایتی بر ارتقای کیفیت زندگی بیماران سرطانی هست. گرچه بیشتر تحقیقات درباره این مسئله در مورد جمعیت زنان انجام شده، تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشون داد مبتلایان به سرطان پروستات هم از این گروه های حمایتی سود می برن.

۶. دوستان شما کمک می کنن آسون تر با دوری شدن کنار بیایید

بدیش اینه همه رابطه های اجتماعی بی فراز و نشیب پیش نمی رن اما دوستان شما کنارتان هستن تا کمک کنن بهبود پیدا کنین.

طبق تحقیقات، داشتن رابطه دوستی در پایه چهارم به بچه ها کمک می کنه با فشار به دلیل مسخره شدن، روبرو شدن با قلدران مدرسه و کنار گذاشته شدن کنار بیان. محققان با اندازه گیری هورمون استرسُ (کورتیزول) موجود در بزاق دهن بچه ها فهمیدن «کنار گذاشته شدن» به وسیله دوستان، این هورمون رو در بدن اونا افزایش می ده، که می تونه نشونه ای از استرس طولانی باشه. از طرفی مورد اذیت واقع شدن به وسیله قلدران مدرسه یا مسخره شدن باعث افزایش کورتیزول در بدن بچه ها نشد، این یافتها نشون می ده کنار گذاشته شدن ممکنه خیلی بیشتر از دریافت توجه منفی، آزاردهنده باشه.

نکته مهم اینه که در بچهایی که تعداد دوستان بیشتری داشتن یا از رابطه دوستی صمیمانه تری بهره مند بودن میزان کورتیزول ترشح شده در اثر دوری شدن، کمتر بود تا کسائی که دوستان کم یا رابطه دوستی کم کیفیت تری داشتن.

مارین رِکسن والرِیوِن (Marianne Riksen-Walraven)، استاد روانشناسی رشد دانشگاهی در هلند، می گه: « یافتها نشون می ده با اینکه دوستان به طور کامل نمی تونن اثرات دوری شدن رو از بین ببرن، اما در کاهش اون موثر ند؛ این یکی از مهمترین فواید دوستیه.»

۷. دوستیا و اثرات مثبت اونا می تونن نا تموم باشن

در روزگاری که مردم با عوض کردن مدرسه، کار و خونه ممکنه خیلی جا به جا شن، نگه داشتن دوستیا شاید کار سختی به نظر برسه. در این بین حضور بعضی وقتا به بعضی وقتا در شبکه های اجتماعی کافی به نظر نمیاد، هر چند تحقیقات نشون می ده وجود فاصله از بین برنده ی دوستیا نیس.

در تحقیقی که در سال ۱۹۸۳ شروع شد از دانشجویان درباره دوستیایی که داشتن و میزان صمیمیت شون سوال شد. محققان فهمیدن وجود فاصله فیزیکی در مدت چند ده، بر احساس نزدیکی در یک دوستی موثر نیس. دوستان سالای پیش بازم به وسیله ایمیل و تلفن با هم در رابطه بودن. این موضوع در مورد دوستانی که مدت بیشتری در دانشگاه با هم دوست بودن و کسائی که در شروع دوستی علائق مشترکی داشتن بیشتر وجود داشت.

با وجود مطالبی که به اونا اشاره کردم فکر می کنم بد نباشه واسه فواید دوستی و همه اثرات خوبی که دوستان مون روی سلامت جسم ما می ذارن، از اونا تشکر کنیم.

برگرفته از: Livescience