اینفو گرافی چیه و چیجوری میشه اون رو ساخت؟

اینفو گرافی چیه و چیجوری میشه اونو ساخت؟ 

اینفوگرافی چیه؟ اینفوگرافی (Infographic)، یکی از روشای ارائه اطلاعات به شکل دیداریه. با این دلیل که ذهن آدم داده های تصویری رو بهتر و سریع تر از داده های متنی درک و ذخیره می کنه؛ الان اینفوگرافی کاربرد زیادی در خیلی از زمینه ها از آموزش و فرهنگ سازی گرفته تا و بازاریابی داراس. در این مقاله می خوایم از نمای نزدیکتری به بررسی این روش در ارائه اطلاعات بدیم و مراحل ایجاد یک اینفوگرافی رو هم توضیح دهیم.

تعریف اینفوگرافی

«تصویری که اطلاعات خاصی رو در درون خود جای داده». این شاید اولین مفهومیه که با شنیدن کلمه اینفوگرافی تو ذهن متداعی می شه. دیکشنری آکسفورد در تعریف کلمه اینفوگرافی این طور نوشته: «هرگونه چارت، نمودار، دیاگرام و … به شکل یک تصویر، به خاطر ارائه اطلاعات استفاده می شه». اما در این بین، تعریفِ ارائه شده ی ویکی پدیا دقیق تره و جزئیات بیشتری رو دور و بر اینفوگرافی پوشش داده: «اطلاعات تصویری یا اینفوگرافی، روشی واسه بیان اطلاعات، داده ها یا مفاهیم پیچیده مربوط به یک علم خاصه که به شکل ی دیداری یا تصویری انجام می شه و از سرعت و وضوح بیشتری نسبت به بقیه روش ها برخورداره. استفاده از تصاویر در این روش باعث می شه که آدم به درک بهتری از الگوها و روندها برسه».

دلایل محبوبیت اینفوگرافی چیه؟

اینفوگرافی امتیازایی داره که باعث استقبال زیاد از این روش در ارائه مفاهیم شده. یکی از نقاط قوت اینفوگرافی توانایی پخش آسون و گرفتن تعداد زیادی بازدید، کامنت و لینکه. امتیاز دیگر اینه که طبق تحقیقات، مراحل انتقال داده های دیداری در مغز، به طور تقریبی شصت هزار برابر سریع تر از داده های متنیه. ازاین رو سرعت یادگیری و ذخیره اطلاعات، در روش اینفوگرافی بهتر از وقتیه که از روش نوشتاری استفاده می شه و همین عامل باعث شده که به جای استفاده از روش نوشتاری، الان بیشتر از این روش استفاده شه. نتیجه مطالعه دیگری هم نشون داده: استفاده از روشای دیداری در متقاعدکردن مخاطب، ۴۳ درصد مؤثرتر از وقتیه که تنها بر نوشته تکیه می شه. در کنار امتیازای یاد شده، طراحی خوب خیلی از اینفوگرافیا با موضوعات مهیج و پرمخاطب هم به محبوبیت این روش افزودهه.

چیجوری یک اینفوگرافی بسازیم؟

واسه ساختن یک اینفوگرافی باید ۵ مرحله رو پشت سر بذاریم. این مراحل عبارتند از:

  1. انتخاب یک داستان واسه اینفوگرافی؛
  2. انتخاب نوع اینفوگرافی؛
  3. جمع آوری داده های مورد نیاز؛
  4. طراحی اینفوگرافی؛
  5. گسترش اینفوگرافی.

۱. انتخاب یک داستان واسه اینفوگرافی

این مرحله سخت ترین بخش ساختن یک اینفوگرافیه. منظور از انتخاب داستان اینه که حتما تعیین کنیم موضوع اینفوگرافی چیه و چه پیامی رو می خوایم، ازطریق اون منتقل کنیم. دو راه و روش واسه کشف داستان اینفوگرافی جلو ما قرار داره:

راه و روش داده محور: وقتی یه سری از داده ها رو دراختیار داشته باشیم و بخوایم چیزی که رو داده ها داستان می کنن، بگیم، از این راه و روش استفاده می کنیم. باوجوداینکه استفاده از این رهیافت، روشن مثل اینکه، اما تلهایی در استفاده از اون هست که بیشتر استفاده از اونو دچار مشکل می کنه. واسه اینکه در استفاده از این رهیافت دچار مشکل نشویم، باید ملاحظاتی رو درخصوص داده هایی که دراختیار داریم، درنظر بگیریم مثل اونکه ویژگی منحصربه فرد داده ها چیه؟ داده ها ارزش خبری دارن یا تنها بخشی از یافتهای علمی هستن.

مطلب مرتبط :   با طلاق عاطفی چه کنیم؟ 

راه و روش مسئله محور: در این راه و روش، داستان براین پایه ساخته می شه که با اون به چه سوالایی می خواهیم جواب دهیم یا چه مشکلاتی رو حل کنیم. درواقع در این رهیافت، خودمون رو به جای مخاطب می ذاریم تا بتونیم قالب و طرح کلی یک داستان تأثیرگذار رو کشف کنیم. این داستان باید داستان گر راهی واسه حل یک مشکل یا بحران باشه یا بتونه واسه سوالای عادی و روزمره، پاسخی کاربردی ارائه بده و یا از زاویه و دریچه ی دیگری اونا رو بررسی کنه؛ ممکنه روشای عادی و پذیرفته شده رو به رقابت بکشه یا واسه سؤالای عادی جوابای غیر عادی جفت و جور کنه.

به هرحال از هر هدفی که واسه کشف قالب داستان اینفوگرافی استفاده کنیم، درپایان این مرحله، حتما باید موضوع اینفوگرافی و چگونگی داستان این موضوع واسه مخاطب مشخص باشه. فرض کنیم یک بازاریاب می خواد یک اینفوگرافی در مورد نوجوانان و استفاده از شبکه های اجتماعی بسازه. واسه اون ره آورد مرحله اول چیزی مثل این باید باشه:

موضوع: نوجوانان و استفاده از رسانه های جمعی

به عنوان یک بازاریاب تمایل دارم بدونم نوجوانان چه طور از رسانه های جمعی استفاده می کنن. طبق شنیدها دریافته ام که استفاده از فیسبوک در بین این گروه سنی زیاد عادی نیس؛ یاد گرفتن بقیه شبکه های اجتماعی در مقایسه با فیسبوک چیجوریه؟

سوالایی که می خوام به اونا جواب دهم:

نوجوانان بیشتر از کدوم یک از شبکه های اجتماعی استفاده می کنن؟ در طیفای مختلف سنی در این گروه، فرقی در استفاده از شبکه های اجتماعی مشهوده؟ نکته ی زیادی در رفتار اونا در شبکه های اجتماعی هست؟ کاربران نوجوون از اینستاگرام استفاده ی بیشتری می کنن؟ بازاریابان از چه جنبهایی می تونن از این اطلاعات استفاده کنن؟

۲. انتخاب نوع اینفوگرافی

در این مرحله واسه به تصویر کشیدن داستان، باید از بین شکلای مختلف اینفوگرافی، مناسب ترین اونو انتخاب کنیم. درادامه خلاصه ای از شکلای مختلف و سبکای مختلف اینفوگرافی اومده.

اینفوگرافی آماری

در این سبک از اینفوگرافی از گراف، جدول، نمودار یا لیست واسه ارائه خلاصه یا تفسیر مختصری از داده ها استفاده می کنیم.

اینفو گرافی بعضی وقتا شمار یا خط زمانی

در این روش، اطلاعات رو طبق ترتیب زمانی به شکل گرافیکی نشون میدن.

اینفوگرافی اطلاعاتی

درواقع خیلی مثل پوستریه که در اون خلاصه ای از موضوع، با استفاده از اطلاعات کلیدی و فشرده ارائه می شه.

اینفوگرافی فرایندی

از این نوع اینفوگرافی معمولا واسه نشون دادن مراحل انجام کار در بخشای مختلف یا انتخابای ممکن واسه تصمیم گیری استفاده می شه.

اینفوگرافی ژئوگرافیک یا جغرافیایی

داده ها در این نوع از اینفوگرافی با استفاده از یک نقشه مکانی توضیح داده می شن.

اینفوگرافی مقایسه ای

در این نوع اینفوگرافی با استفاده از لیست، جدول، نمودار و … واسه به تصویرکشیدن شباهتا و اختلافات دو موضوع استفاده می شه.

مطلب مرتبط :   با افرادی که اعتماد به نفس کاذب دارن، چیجوری رفتار کنیم؟ 

اینفوگرافی مجموعه مراتبی

شامل نموداریه که اطلاعات رو به شکل سطح بندی شده ارائه می ده.

اینفوگرافی پژوهشی

معمولا واسه مقایسه چند موضوع متفاوت از این نوع اینفوگرافی استفاده می شه که منبع درآورده داده ها در اون تحقیقه. این نوع اینفوگرافی شباهت زیادی با اینفوگرافی آماری داره.

اینفوگرافی تعاملی

این نوع اینفوگرافی معمولا در سایتا کاربرد داره و به کاربر اختیار انتخاب، کنترل و اصلاح اینفوگرافی رو می ده.

اینفوگرافی اَبرِ کلمه

در اون تنها یه سری از کلمات دیده میشه که این کلمات ذهن مخاطب رو به معنی خاصی هدایت می کنه.

درپایان این مرحله، یادآور می شیم که انتخاب نوع اینفوگرافی بستگی به این داره که با چه روش ای می خواهیم داستان رو واسه مخاطب نقل کنیم. به طور مثال اگه دور و بر تاریخچه یک کالا می خواهیم صحبت کنیم، گزینه مناسب استفاده از اینفوگرافی وقتیه. اگه می خواهیم آمار و ارقامی درمورد مصرف اون کالا ارائه دهیم، بی شک اینفوگرافی آماری بهترین وسیله واسه ماست.

۳. جمع آوری داده ها

این مرحله، صبر و حوصله ی زیادی رو می خواد. ممکنه داده ها ازطریق شرکت یا سازمانی که از شما خواستهه اینفوگرافی تهیه کنین، دراختیارتان قرار بگیره. اما بعضی وقتا مجبورید خودتون خود اقدام کنین و ازطریق پرسشنامه و ارسال ایمیل و … داده های مورد نیازتون رو جمع آوری کنین. اما یکی از مطمئن ترین راه های دسترسی به داده ها استفاده از ابزارهایی مثل «Survey Monkey» و «Google Form» یا «Manual Coding Data» است. از آمارای ثبت شده به وسیله مراجع دولتی و خصوصی هم میشه کمک گرفت.

۴. طراحی اینفوگرافی

بعد از تعیین داستان و نوع اینفوگرافی و جمع آوری داده ها، باید به بهترین راه اونا رو درکنار همدیگه قرار داد و اینفوگرافی رو طراحی کرد. بی شک طراحی جذاب یک اینفوگرافی که مخاطب رو درگیر خود کنه، نیازمند سالا تجربه و ممارسته. اما واسه شروع خوبه نمونه کارهای انجام شده رو واسه ایده گرفتن بررسی کنیم. از قالبای آماده هم میشه واسه اجرا اینفوگرافی استفاده کرد.

۵. گسترش کردن اینفوگرافی

اگه هدف شما از ساختن اینفوگرافی استفاده از اون واسه اهداف بازاریابی بوده؛ هنوز یه قدم دیگر واسه اتمام کارتون باید وردارین و اون چیزی نیس جز سعی واسه گسترش اون در بین مخاطبان برندتون. واسه این منظور می تونین اینفوگرافی رو در کانال مخصوص برند خود به اشتراک بذارین و از فالوورای خود هم بخواهید اونو به اشتراک بذارن. استفاده از خبرنامهای ایمیلی هم گزینه مناسبیه. میشه اونو واسه سایتای پر مخاطب هم ارسال کرد. البته تموم این راه ها معمولا واسه برندهای پرمخاطب اثر بخشی بیشتری داره. اگه هنوز بین این دسته از برندها نیستین، می تونین از بازاریابی نفر به نفر استفاده کنین. مثلا اونو واسه بلاگرهایی ارسال کنین که از پخش اینفوگرافی شما منتفع می شن.

برگرفته از:webpagefx venngage

فروش خود رو در هر شرایطی افزایش بدین