مقاله (پایان نامه) : نام گذاری : فواید – استراتژی نام­گذاری -پایان نامه مقطع ارشد

محاسن نام گذاری

نام گذاری محصول، کمک زیادی به فروش می­کند:

  1. نام‌گذاری ایجاد تمایز می‌کند، با گذاشتن نام بر روی محصولی منحصر به فرد و با کیفیت بالا، متفاوت بودن کیفیت آن را از سایر کالاها تضمین می‌‌کنیم و به مشتری این اطمینان را می‌دهیم که ما نسبت به کیفیت محصول خود اطمینان داریم و گرنه حاضر نمی‌شدیم برای محصول ایجاد هویت کنیم.
  2. تقسیم بازار، شرکتی که کالاهای متفاوتی را تولید می‌کند می‌تواند از طریق نام‌گذاری‌های مختلف بازار خود را تقسیم کند.
  3. نام محصول باعث ایجاد وفاداری مشتری می‌گردد، یکی از تحقیقات نشان می‌دهد که در بین مایع‌های ظرف­شویی موجود، خانم‌های خانه‌دار بیش از همه به مایع‌های ظرف‌شویی گلی، جام و سپس ریکا وفادار هستند. این سه گروه از مشتریان به صورت ثابت مایع ظرف­شویی مورد نظر خود را خریداری می‌کنند. نکته جالب در این تحقیق این است که همه مشتریان ویژگی‌های یکسانی را برای یک مایع ظرف‌شویی خوب در نظر گرفته بودند(مثل قدرت پاک­کنندگی، غلظت، کف زیاد و غیره) اما آن­ها اعتقاد داشتند فقط مایع ظرفشویی که آن­ها آن را می‌خرند(به عبارت دیگر به آن وفادار هستند) دارای تمام آن ویژگی‌هاست. یعنی آن­هایی که مایع ظرف­شویی گلی می‌خریدند معتقد بودند که تمام ویژگی‌های یک محصول خوب را گلی دارد و آن­هایی که جام را می‌خریدند تصور می‌کردند این مایع ظرفشویی را بهتر از بقیه می‌دانستند.
  4. پردازش سفارشات و شناسایی مشکل، نام گذاری کالا باعث می‌شود که فروشنده سفارشات را بتواند بهتر پردازش نماید و هم چنین مشکلات را شناسایی کند.
  5. محافظت قانونی، با ثبت نام و نشان، محافظت قانونی برای محصولات منحصر به فرد ایجاد می‌شود، در غیر این صورت به راحتی توسط رقبا قابل کپی کردن خواهد بود.
  6. تعمیم اعتبار به سایر محصولات، تولید کننده با بهره‌گیری از نام معروف و معتبر خود می‌تواند کالاهای جدید را به بازار عرضه کند. مشتریان ذهنیت و برداشت خود را نسبت به نام تولید کننده از نظر کیفیت، قیمت و غیره به کالای جدید تعمیم می‌دهند. به عنوان مثال هنگامی که ارج محصول جدیدی را ارایه دهد، خود به خود از اعتباری که قبلاً برای نام ارج ساخته شده است، استفاده می‌گردد. البته باید توجه داشت که محصول جدید از نظر کیفیت و مرغوبیت باید در حد محصولات قبلی باشد، در غیر این صورت بر روی سایر محصولات اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.
  7. نام و نشان‌‌هایی که اعتبار به­دست آورده‌اند، برای شرکت نیز ایجاد اعتبار و وجهه می‌نماید.
  8. نام کالا در تبلیغات مؤثر است، نام خوش آهنگ و ساده در مقایسه با نام شرکت تولید کننده محصول، آسان‌تر شناخته و یا به یاد سپرده می‌شود(اسماعیل پور، 1381: 188-187).

با توجه به مباحث بیان شده، ارزش ویژه نام ونشان تجاری می تواند موجب شهرت محصول گردد، کیفیت بالای محصول را به خریداران القاء نماید، تصویر ذهنی بسیار قوی از محصول در ذهن مشتریان ایجاد کند و به صورت یکی از دارایی­های مهم شرکت درآید.

دانلود متن کامل  پایان نامه  رشته مدیریت بازرگانی : رتبه­ بندی مهمترین عوامل آمیزه بازاریابی مؤثر در رفتار مصرف کنندگان رب گوجه ­فرنگی

  1. 21 . 1 . 4 استراتژی نام­گذاری
  2. نام‌گذاری یکسان

در اینجا برای تمام محصولات از یک نام استفاده می‌کنند مثل ارج، چین چین و غیره. از مزایای این روش این­که هزینه­ها پایین می‌آید و از معایب این­که بازار هدف را نمی‌توان طبقه‌بندی کرد و دیگر این­که اگر کیفیت یک نوع محصول بد باشد روی تمام محصولات اثر منفی می‌گذارد.

  1. نام گذاری متفاوت

در این­جا برای هر کالایی نام خاص و منحصر به فردی انتخاب می‌شود. از مزایای این روش این که بازار هدف را می‌توان طبقه­بندی کرد و برای هر طبقه نام خاص و کالای خاصی ارایه نمود و از معایب این که هزینه تبلیغات بالاست و دیگر این که معروفیت یک محصول به محصول دیگر تعمیم پیدا نمی‌کند.

  1. اسامی گروهی جداگانه برای هرگروه از محصولات

در این جا برای هر گروه از محصولات نام خاص و مشترکی در نظر گرفته می­شود. مثل استفاده از نام ناسیونال (National) برای گروه لوازم خانگی و استفاده از نام پاناسونیک(Panasonic) برای گروه لوازم صوتی و تصویری به­وسیله شرکت ژاپنی سازنده کالاهای فوق.

  1. تلفیقی از نام تجاری و اسامی کالاهای منفرد

در این جا یک نام کلی داریم به علاوه پسوندی که برای محصولات مختلف می‌گذاریم؛مثلاً تویوتا کرونا، تویوتا کارینا و … (اسماعیل پور، 1381: 189).

2 . 21 . 1 . 5 انتخاب یک نام تجاری

در انتخاب نام یک محصول باید دقت کافی مبذول گردد. یک نام خوب می‌تواند میلیون­­ها ریال برای شرکت، فروش به بار آورد، زیرا می‌تواند تشریح کننده امتیازات محصول باشد و محصول را از محصول رقبا متفاوت کند.

در نتیجه توجه داشته باشیم که برای عرضه یک محصول و جا انداختن آن در بازار، در اولین سال عرضه به بازار هزینه زیادی می‌شود، بنابراین برای انتخاب نام باید دقت کافی صورت گیرد، تا هزینه‌ها تلف نشود. بسیاری از شرکت­های بازاریابی، یک فرایند انتخاب نام برای خود ایجاد کرده‌اند. این فرآیند با بررسی دقیق محصول و مزیت‌های آن آغاز می‌شود و پس از آن بازار هدف و استراتژی بازاریابی مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس صدها نام مختلف مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به عکس­العمل مشتریان در مورد آنها و نظر مشاوران، بهترین نام انتخاب می‌شود شرایط یک نام خوب عبارتند از:

  1. نام باید به نحوی حاوی مزیت‌های محصول و کیفیت آن باشد.
  2. به راحتی باید قابل تلفظ، درک و به خاطر آوردن باشد. اسم‌های کوتاه در این مورد خیلی ارجحیت دارد.
  3. مشخص و مجزا باشد و با اسم‌های دیگر اشتباه نشود.
  4. تلفظ آن در زبان‌های دیگر آسان باشد.
  5. از نظر قانونی و ثبت آن در کشورهای مختلف، منعی نداشته باشد.
  6. بهتراست که یک نام خنثی باشد و گرایش منفی و یا مثبتی را ایجاد نکند(مانند نام و نشان استقلال و پرسپولیس که اگر بر روی محصولی گذاشته شود طرف داران تیم مقابل ممکن است آن را تحریم نمایند(اسماعیل پور،190:1381).