اکتبر 31, 2020

درجه تمرکز

بنابراین بهترین نوع مسیر بازدید در موزه، این است که بازدید کننده از درب اصلی به مسیر دلخواه خود هدایت شود. بازدیدکننده از آغاز که وارد محوطه موزه می‌شود تا زمانی‌ که آنجا را ترک می‌کند باید مسیر مداوم و پیش‌بینی شده‌ای را با احساس آرامش طی کند. بدون آنکه نگران باشد به کجا می‌رود، در جهت دلخواه هدایت شود و هیچ‌گونه احساس نارضائی، خستگی و یا بی‌نظمی نکند. مسیر بازدید کننده نباید آن چنان باشد که به محض ورود در محوطه نمایشگاه تمام فضاها و قسمتهای مختلف نمایشگاه در معرض دید بینده قرار گیرد و او احساس کند که دیگر نمایشگاه تمام شده و نباید به گونه‌ای باشد که خود را در فضاهای محصور متعدد کوچکی گرفتار ببیند. رعایت تعادل بین این دو نکته یعنی مسیر و جهت گردش، موقعیتی را فراهم می‌سازد که رضایت بیننده را جلب کرده و او در هر رفت و برگشتی خود را در مقابل آثار جدید می‌یابد.
دو نوع مسیر بازدید در موزه‌ها وجود دارد:
الف) مسیر بازدید چرخشی : بدین معنی که زمانی که بازدید کنند وارد موزه می‌شود دچار گیجی و گرفتاری نشود و بدون آنکه متوجه شود در مسیر بازدید مورد نظر قرار گیرد و چرخش مطلوب را پیدا کند و تمامی فضاهای مورد نظر را در موزه ببیند.
ب) مسیر بازدید گالری به گالری یا قطعه به قطعه :
بدین معنی که ممکن است یک موزه از گالری‌های متعددی بهره گرفته باشد و در نتیجه نمی‌تواند از یک مسیر بازدید چرخشی بهره گیرد بنابراین مسیر بازدید آن قطعه به قطعه خواهد بود.
در طراحی یک موزه به منظور نمایش، باید به نکات خاصی توجه نمود تا بازدید کنندگان از موزه بتوانند به راحتی و بدون اینکه در فضاهای پیچ ‌در پیچ آن سر در گم گردند به راحتی در مسیری روشن به حرکت در آمده و از کلیه سالن‌های نمایش در صورت تمایل از ساختمان موزه خارج شوند.
4-3-2-  تناسبات اشیاء با سالنهای نمایش
تالارهای نمایش می‌بایست که متناسب با ابعاد و اندازه‌های سوژه‌های نمایش انتخاب شود. برای مثال در سالنی بزرگ به نمایش در آوردن آثار ظریف و کوچک که بازدید کننده می بایست در فاصله نزدیک به آن قرار گیرد به هیچ وجه مناسب نیست و بالعکس آثار هنری در اندازه‌هایی بزرگ را در تالارهای کوچک به نمایش در آوردن صحیح نمی‌باشد.
4-4- مشخصات داخلی موزه
4-4-1- کف موزه :
« انتخاب کفپوش برای یک موزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. عمده تلاش فیزیکی یک بازدیدکننده دقیق، جلو و عقب ‌رفتن و ایستادن می‌باشد. از این رو می‌توان گفت کیفیت کفپوش بر خستگی و درجه تمرکز بازدید کننده تأثیر دارد. افزون بر این رنگ و ترکیب کف، باید متناسب با آثار به نمایش گذاشته شده باشد. معمولاً صحبت از این می‌شود که کف باید از دیوارها تیره‌تر باشد و قابلیت بازتابی آن به حدود 30 درصد برسد. این مورد از آن رو گفته شده که مثلاً کف مرمرین سفید قابلیت بازتابی 50 درصد را دارد و نور را در نقاشی‌ها بویژه آنهایی که دارای رنگ‌های تیره می‌باشند،‌ منعکس ساخته و سبب خلل در دید می‌گردد. همین مورد در شیشه‌های جلو قفسه‌ها نیز صادق است. دو نکته قابل ذکر دیگر که در انتخاب کف ‌پوشها باید در نظر گرفته شود، یکی دوام آن در برابر سائیدگی و کثرت استفاده است و دیگری شرایط نگهداری آسان آن می‌باشد.»1
تصویر 4-2- کف مرمردر موزه باعث بازتاب نور بر روی اشیاء میباشد
و باعث کاهش دید میشود
4-4-2- دیوارها
«وضع دیوارها می‌تواند اتاقها را بیشتر خوش‌منظر، متنوع و قابل استفاده نماید و آثار به نمایش گذاشته را زینت دهد، بویژه در گالریهای هنری که وضع ظاهری، اهمیت ویژه‌ای را دارا می‌باشد. مصالح و رنگ، نقش عمده‌ای را ایفا می‌کنند. مشکل میتوان پیشنهادی در این مورد ارائه داد و باید تأکید کرد که انتخاب آنها به ذوق و سلیقه و صلاحدید طراح بستگی دارد.»1
« در تئوری، همواره بخاطر اهمیت آثار نمایشی ممکن است گفته شود که نوع رنگ دیوارها قادر است اتاق‌ها را بزرگتر و روشن‌تر و سطح دیوارها را وسیعتر نمایش دهد. برای اجتناب از یکنواختی، ‌سطوح بزرگتر را می‌توان گچبری یا با اسفنج و در درجات مختلف رنگ، به ترتیب پوشانید.»2
استفاده عاقلانه از رنگ برای زمینه می‌تواند از نگاه کلی به سالن نمایش در هماهنگی با آثار به نمایش گذاشته و فراهم آوردن دیوارهایی که در شدت و ضعف رنگ با آنها رقابتی نداشته باشد، فراتر رود.
رنگ باید طوری باشد که اول اشیاء دیده شوند و بعد دیوار به چشم بیاید. در بناهایی که ارتفاع دیوارها زیاد است می‌توان دیوارها را تا ارتفاع مناسبی رنگ زد و ادامه‌ آن را رنگ سفید زد تا دیوارها کوتاهتر به نظر برسند.
تصویر4-3-تزئینات دیوارها،باعث کاهش جذابیت تابلو نقاشی شده است
4-4-3- نظافت در موزه
نظافت روزانه در موزه، با استفاده از جاروی برقی بسیار آسان گشته است. این وسیله نه تنها برای نظافت و جلا دادن کف بلکه به منظور تمیز کردن بقیه ساختمان نیز بکار می‌رود. بخشی از انتخاب این ماشین‌ها و گستردگی موارد استفاده از آنها به ماهیت اشیاء نمایشی، ذخیره‌ها و مجموعه‌ها بستگی دارد، نوع معمولی قابل حمل آنها برای موزه‌های کوچک بسیار ضروری است. اما در موزه‌های بزرگ ماشین‌های قابل حمل بخاطر وجود یک رشته طولانی سیم برق بدنبال آن‌ها، برای دسترسی به تمام اتاق‌ها، خالی از عیب و خطر نمی‌باشند.

نوشته ای دیگر :   بلایای طبیعی