توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی-خرید پایان نامه اماده

تولید چابک[1]؛ سرآمد روشهای تولیدی:

شیوه­ی تولید چابک در پایان دهه­ی 1990 و آغاز قرن بیست و یکم مطرح گردیده است. چابکی بر فعال بودن به عنوان یک مزیت نسبی استراتژیک می­اندیشد و تنها به انطباق با تغییرات (منفعل بودن ) اکتفا نمی­کند بلکه به دنبال یافتن تغییرات و بهره برداری از آن تغییرات به منزله ی فرصتهای ارزشمندی برای رشد و شکوفایی است.

2-3-3 قواعد کلی تولید چابک:

  • هرچیز خیلی سریع تغییر می­کند و غیر قابل پیش بینی است.
  • بازار نیازمند حجم پایین، کیفیت بالا، محصولات سفارشی و خاص است.
  • چرخه­ی زندگی این محصولات بسیار کوتاه بوده، سریع توسعه یافته و زمان تاخیرشان کوتاه است.
  • کیفیت جامع و سطوح خیلی بالایی از خدمات، مورد انتظار است.
  • محصولات و خدمات از لحاظ اطلاعاتی غنی و سرشار هستند ( جعفر نژاد و شهائی، 1386)

 

 


 

2-3-4 تعاریف تولید چابک :

براساس تعریف نامه ویکی پدیا تولید چابک به سازمانی اطلاق می‌شود که فرایند ها ، آموزه ها یی را برای کسب توانایی واکنش سریع به نیازهای مشتریان و تغییرات بازار توام با کنترل هزیته ها و حفظ کیفیت ایجاد نموده است

جدول  2-1 تعاریف تولید چابک

ردیف نویسنده مقاله نقش جهت تحقیقاتی
1 ماسکل 2001 شکوفایی و بالندگی مشتری ، سازگاری افراد و اطلاعات ، همکاری و

توانایی تغییر را سه مولفه ی  کلیدی تولید چابک می‌داند.

مدیریت
2 فوکورکا و فلیدنر

1998

فعالیتهای زیر را موجب توسعه ی چابکی می‌داند : کاهش زمانهای تولید، زمان پاسخ به سفارشات ، شراکتها ، برون سپاری ، زمانبندی مشترک ، بهبود عملکرد کانال تامین ، تاخیرات ، کار تیمی‌،  اموزش کارکنان و مهندسی مجدد مدیریت
3 مردیت و فرانسیس

2000

شانزده جز سازنده را در قالب چهار قسمت : راهبرد ، فرایندها ، کارکنان و ارتباطات قرار میدهد مدیریت
4 ورنادات 1999 سه وجه از تولید چابک را ابعاد سازمانی ، ابعاد فناوری ، و ابعاد انسانی عنوان می‌کند مدیریت و فناوری
5 هوپر و همکاران

2001

 

بر اساس ادبیات ساختار تولید چابک را متشکل از پنج مولفه ی : تمرکز بر انعطاف پذیری ، خدمات عمومی‌، رهبری ، فناوری ، ساختارهای مجازی و کشش می‌داند مدیریت فناوری
6 شریفی و ژانگ 2001 مدل مفهومی‌اجرای چابکی را با سه محور بنیادین محرکها، قابلیتها توانمندسازیهای چابکی ارائه  می‌دهند.  

(جعفرنژاد و شهائی،1386)

 

2-3-5 مزایای حاصل از بهبود و افزایش سطح چابکی سازمان:

  • پیشبرد سریعتر سازمان به اهداف کاری
  • خدمت رسانی بهتر ، کاهش قیمتها و دوام سازمان
  • کسب ارزش از سرمایه گذاری های فناوری
  • بهبود کنترل سازمانی
  • کسب برتری های تکنولوژی
  • پاسخگویی سریع تر سازمان به نیازهای مشتری ، افزایش رضایت کارکنان و توسعه ی مهارتهای کارکنان
  • افزایش ارزشهای کاری

2-3-6 دلایل نیاز سازمانها به تشکیل سازمان چابک (مجازی) :

  1. کوتاه مدت بودن فرصتهای بازار.
  2. وجود نداشتن تمامی‌قابلیتهای مورد نیاز یک سازمان مستقل جهت ارائه یک محصول جدید به بازار.
  3. غیر قابل پیش بینی بودن تغییرات مداوم در سطح بازارها، در حالی که با ایجاد یک سازمان مجازی ریسک در بین شرکتهای همکار توزیع می‌شود و آسیب پذیری انفرادی آنها کاهش خواهد یافت.
  4. ایده اصلی تشکیل یک سازمان مجازی بر بهره گیری از فرصتهای فوری و کوتاه مدت بازار از طریق ادغام قابلیتهای محوری شرکتهای مستقل از هم استوار است ( صمدی و همکاران، 1390 ).

2-3-7 ابزارهای سازمان برای تحقق چابکی:

  • ساختار سازمان:

لازم است ساختار سازمان انعطاف پذیر باشد و اقدامات زیر باید انجام گیرد:

  • تشکیل شراکت با سایر سازمان­ها
  • بهبود انعطاف پذیری از طریق تمرکز زدایی و اتخاذ ساختارهای منعطف.
  • ترویج فرهنگ تحول و نوگرایی.
  • افراد:

در سازمان چابک که با تغییرات مدام محیطی روبرو است توانایی و انعطاف پذیری انسان نقش مهمی‌را ایفا می­کند و اقدامات زیر در این راستا موثر می­باشد:

  • تمرکز بر فعالیتهای گروهی و فرهنگ مشارکت.
  • تفویض اختیار به پرسنل سازمان.
  • تکیه بر آموزش به عنوان ابزار مهم.
  • تربیت و اموزش پرسنل در مهارتهای مختلف

 

دانلود پایان نامه ارشد :

بررسی تاثیر توسعه منابع انسانی در دستیابی به چابکی سازمانی در شرکت آب و فاضلاب شهری استان ایلام  

دانلود مقاله :

ارﺗﻘﺎی ﭼﺎﺑﮑﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی مدیریت

  • تکنولوژی:

یک سیستم تولید چابک توانایی مقابله با تغییرات پیش بینی نشده را دارد این تغییرات می­تواند در مدل محصولات باشد از جمله:

  • استفاده از سیستم های انعطاف پذیر تولید.
  • سرمایه گذاری روی تکنولوژی های سخت افزاری مناسب و مدرن.
  • به کارگیری سیستمهای انعطاف پذیر پشتیبانی تولید به منظور انطباق با شرایط متغیر.
  • پی ریزی یک سیستم تولید مجازی.
  • تکنولوژی اطلاعات

یکی از تمایز بین سیستم های چابک با سایر سیستم ها بالا بودن محتوای اطلاعاتی است به علاوه حجم اطلاعات مبادله شده بین شرکتهای همکار بالا می­باشد و لزوم حفاظت از اطلاعات کلیدی هر سازمان را نمایان­تر می­سازد بنابراین سازمانهای چابک نیازمند سیستم­های اطلاعاتی و ارتباطاتی پیشرفته و انعطاف پذیر بوده که تضمن دهنده در برابر مشکلات باشد و اقدامات زیر باید انجام گیرد:

  • استفاده از استانداردهاو پروتکل های مناسب در مبادله اطلاعات بین سازمانی.
  • استفاده از سیستمها و تکنولوژی اطلاعاتی و ارتباطی مدرن با جهت ایجاد ارتباط مناسب و به هنگام در بین سازمان­های همکار
  • نوآوری و خلاقیت :

یک سازمان چابک به جای فروش محصول تولیدی خود باید راه حلهای خود را به مشتریان عرضه کنند در واقع هدف نهایی تولید چابک ، تحقق واقعی مفهوم سفارشی سازی و برآوردن نیازهای ویژه و متنوع تک تک مشتریان است و از طریق اقدامات زیر می­تواند کارا باشد.

ایجاد فرهنگ تفکر و نواندیشی در سازمان ، سرمایه گذاری و تقدیر از ایده های نو ، ایجاد مکانیزم ارتباط نزدیک با مشتریان و گردآوری مدام نظرات انان ( صمدی و همکاران، 1390).


 

[1] Agile manufacturing